Newsy

Technologia 5G zmieni rynek usług telekomunikacyjnych. Przyspieszy przesyłanie danych i ułatwi powstawanie innowacyjnych serwisów

2019-08-14  |  06:00
Mówi:Wei Luo
Funkcja:wiceprezes
Firma:ZTE Corporation
  • MP4
  • Ekspansja i upowszechnienie sieci 5G to proces nieunikniony. W ramach sieci komórkowych realizuje się coraz więcej połączeń, co w dłuższej perspektywie może doprowadzić do przeładowania sieci LTE. Wdrożenie nowej infrastruktury przesyłu danych nie tylko uchroni państwa przed blackoutem telekomunikacyjnym, lecz także umożliwi przyspieszenie transferu danych, a co za tym idzie – powstanie nowych usług, które nie mogłyby swobodnie funkcjonować w obrębie sieci 4G.

    – Obecnie operatorzy i producenci smartfonów znajdują się w tym samym miejscu, analizując możliwe zastosowania technologii 5G. Wiemy na pewno, że 5G zapewnia większą przepustowość i krótszy czas oczekiwania. Technologia ta znajdzie zastosowanie w wielu różnych obszarach, w tym prawdopodobnie w sektorze gospodarstw domowych, które będą korzystać z usług opartych na technologii 5G m.in. w grach czy na portalach społecznościowych – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Wei Luo, wiceprezes ZTE Corporation.

    Według badań przeprowadzonych przez ekspertów z Ericsson Consumer Lab wdrożenie technologii 5G umożliwi komunikowanie się z internetem nawet 100 urządzeniom na metr kwadratowy. Znacząca poprawa zasięgu i wydajności sieci komórkowej umożliwi wdrożenie na szeroką skalę projektów inteligentnych miast oraz domów, w ramach których funkcjonuje wiele urządzeń wchodzących w skład Internetu Rzeczy. Z siecią będą łączyć się nasze urządzenia mobilne, inteligentne pojazdy, sprzęt gospodarstwa domowego oraz najróżniejsze czujniki – od tych wykorzystywanych w systemach monitoringu, po urządzenia biometryczne monitorujące stan zdrowia pacjentów.

    Podłączenie do internetu tak dużej liczby urządzeń byłoby niemożliwe w ramach sieci LTE. Technologia 5G otworzy się nie tylko na szerszą gamę elektroniki, znacząco przyspieszy także przesył samych danych. Firma ZTE we współpracy ze słowackim operatorem SWAM Mobile przeprowadziła testy wydajnościowe sieci nowej generacji. W ich ramach wykonano pierwszą rozmowę wideo za pośrednictwem 5G oraz dokonano pomiaru maksymalnej przepustowości sieci.

    Już na obecnym etapie rozwoju tej technologii można przesyłać dane z prędkością do 1 Gb/s. Tymczasem według czerwcowych badań przeprowadzonych przez UKE średnia prędkość przesyłania danych w ramach polskich sieci komórkowych oscyluje wokół 25 Mb/s. Jest to wynik kilkudziesięciokrotnie niższy niż teoretyczna przepustowość sieci 5G.

    Na rynku już pojawiają się pierwsze urządzenia z modułami łączności 5G, jednak infrastruktura wciąż na razie jest jedynie testowana.

    – Być może teraz nie jesteśmy na to całkiem gotowi, nie opracowano jeszcze wszystkich aplikacji i zastosowań sieci 5G, ale sadzę, że proces ten będzie bardzo szybki. Być może już za rok lub dwa aplikacje będą gotowe do użytkowania przez konsumentów. Musimy przygotować się na tę chwilę – przekonuje ekspert.

    Branża mobilna powoli przygotowuje się do nadejścia nowej infrastruktury komunikacyjnej. Huawei jest pierwszym producentem smartfonów, który wprowadził na polski rynek telefon obsługujący sieć 5G – Mate 20 X. W telefony 5G inwestuje również Samsung, który na początku roku zaprezentował Galaxy S10 5G, telefon który tylko w Korei Południowej sprzedał się w liczbie miliona egzemplarzy. Sprzęt ten był jednak sprzedawany wyłącznie na kilku rynkach, firma chce wypromować technologię 5G na skalę globalną za pośrednictwem modelu Galaxy A90 5G, który zadebiutuje na rynku jeszcze w tym roku.

    Według firmy badawczej ResearchsandMarkets wartość globalnego rynku technologii 5G do 2025 roku wzrośnie do 251 mld dol. W najbliższych latach ma się rozwijać w tempie blisko 97 proc. w skali roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Venture Cafe Warsaw

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.