Mówi: | Tomasz Klekowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych |
Sztuczna inteligencja na dużą skalę wejdzie na rynek w ciągu 3-5 lat. Wzrost gospodarczy na świecie może dzięki niej przyspieszyć nawet o 1 proc.
Rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji zmienią oblicze globalnego rynku pracowniczego. Systemy automatyczne zastąpią pracowników wykonujących najprostsze zawody i doprowadzą do stworzenia nowych miejsc pracy w branży IT. Na upowszechnienie się sztucznej inteligencji powinni przygotować się zarówno przedsiębiorcy, którzy za kilka lat wykorzystają ją do optymalizacji pracy, jak i sektor rządowy, który powinien wypracować rozwiązania ułatwiające i regulujące rozwój projektów wykorzystujących samouczące się algorytmy. Światowa gospodarka dzięki SI może zanotować wzrost nawet o 1 proc.
Sztuczna inteligencja jest w tej chwili jednym z wiodących trendów zmian w gospodarce, które mają charakter transformacyjny, czyli rewolucyjnej, głębokiej zmiany. SI stoi za wszystkimi technologiami, które zmierzają do automatyzacji, ale również odpowiada za takie technologie jak rozpoznawanie obrazu czy rozpoznawanie i syntezowanie języka.
– Te wszystkie technologie są obecnie wykorzystywane w bardzo wielu dziedzinach - pojazdach autonomicznych, przewidywaniu usterek, tzw. predictive maintenance, w różnego rodzaju optymalizacjach, wspieraniu podejmowania decyzji, czy rekomendowaniu pewnych działań. Szacuje się, że dzięki wprowadzeniu sztucznej inteligencji wzrost gospodarczy może przyspieszyć w ramach świata nawet o około 1 proc. – mówi agencji Newseria Innowacje Tomasz Klekowski, prezes zarządu Związku Pracodawców Technologii Cyfrowych.
Na początku roku firma badawcza Randstad przeanalizowała stosunek polskich pracowników do innowacyjnych technologii wykorzystywanych w biznesie. 58 proc. respondentów chce pogłębiać swoje umiejętności zawodowe związane z nowymi technologiami, w tym m.in. wykorzystujące sztuczną inteligencję. W cyfrowych narzędziach badani widzą przyszłość rynku pracy, ale tylko 45 proc. ankietowanych twierdzi, że ich pracodawcy prowadzą szkolenia z wykorzystania np. technik uczenia maszynowego.
Firma Synerise uruchomiła program AI Schools & Academy. W jego ramach w przedszkolach i szkołach powszechnych przeprowadzone zostaną dodatkowe lekcje, które przybliżą uczniom koncepcję sztucznej inteligencji. Do programu przystąpi 1500 placówek, a zajęcia będą odbywać się w skali co najmniej 10 godzin miesięcznie. Synerise udostępni wszystkie narzędzia potrzebne do przeprowadzenia lekcji: bazę wiedzy, kursy on-line, chmurę obliczeniową oraz środki finansowe potrzebne na uruchomienie dodatkowych pracowni.
– Najważniejsze jest rozpoczęcie edukacji, ponieważ sztuczna inteligencja na dużą skalę wejdzie na rynek w perspektywie 3-5 lat. Nie mamy więc wiele czasu i należy przygotować zarówno tych, którzy będą tworzyć, czyli analityków, architektów sztucznej inteligencji, czyli programistów, jak i odbiorców, zwłaszcza w sektorze przedsiębiorstw, tak aby wszyscy byli gotowi. Również aby to było możliwe, potrzebne jest równolegle i bardzo szybko rozpoczęcie prac nad stworzeniem dużych zbiorów danych, które mogą być wykorzystywane do szkolenia, trenowania algorytmów sztucznej inteligencji – wskazuje Tomasz Klekowski.
Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad rozwiązaniami legislacyjnymi, które przygotują nasz rynek do upowszechnienia się sztucznej inteligencji wśród przedsiębiorców. W obliczu narastającego zainteresowania rynku technologią uczenia maszynowego powołano do życia roboczą grupę specjalistów, która wypracuje rozwiązania umożliwiające wykorzystanie sztucznej inteligencji na szeroką skalę. Głównym zadaniem ekspertów będzie przystosowanie zapisów prawa do tej technologii.
– Strategia sztucznej inteligencji w Polsce jest jeszcze w powijakach, ale wyłaniają się już pewne obszary konsensusu, które są zawarte np. w założeniach przygotowanych przez grupę ekspertów do strategii tworzonej przez Ministerstwo Cyfryzacji. Również konferencja organizowana przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii jest takim krokiem, który przekłada te ogólne założenia strategii na konkretne działania, na mapę drogową poszczególnych poczynań – przekonuje ekspert.
Tymczasem pierwsze komercyjne wdrożenia sztucznej inteligencji są już za nami. Bank PKO BP we współpracy z polską firmą Emplocity opracował np. narzędzie rekrutacyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Kandydaci w pierwszej fazie rekrutacji rozmawiają ze specjalnie spreparowanym chatbotem, który przeprowadza wstępną selekcję uczestników. Firma Żabka idzie jeszcze dalej i chce stworzyć w Polsce sieć sklepów bezobsługowych na wzór amerykańskich drogerii Amazon Go.
Według wstępnych założeń placówki te będą otwarte 24 godziny na dobę i nie znajdziemy w nich tradycyjnych kas ani kasjerów. Sklepy będą obsługiwane za pośrednictwem aplikacji mobilnej wykorzystującą sztuczną inteligencję do komponowania indywidualnych, spersonalizowanych ofert promocyjnych. Oprogramowanie przeanalizuje preferencje użytkownika i na tej podstawie zaproponuje zakup konkretnych produktów w niższej, atrakcyjnej cenie. Placówki zostaną także wyposażone w inteligentne półki monitorujące poziom zatowarowania oraz kasy samoobsługowe. Pierwsze wdrożenia zautomatyzowanych sklepów Żabki zaplanowano na ten rok.
Według marketsandMarkets branża sztucznej inteligencji w najbliższych latach będzie rozwijać się w średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 36,5 proc., by w 2025 roku osiągnąć wartość 190 mld dol.
Czytaj także
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-07: Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
- 2025-01-31: Sztuczna inteligencja pomoże we wczesnym wykrywaniu wrodzonych wad serca. Obecnie rozpoznawalność wynosi 40 proc.
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
Pomimo brexitu relacje handlowe między Polską a Wielką Brytanią nie tylko się utrzymały, ale też nabrały nowej dynamiki. W 2023 roku wartość wymiany towarów i usług osiągnęła rekordowe 36,4 mld euro – wynika z raportu Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. Rosną także obustronne inwestycje. W Polsce działa już ponad 1,4 tys. firm z kapitałem brytyjskim zatrudniających 113 tys. osób. Również polskie firmy coraz częściej eksplorują rynek brytyjski. Szczególnie dynamicznie rozwija się współpraca w sektorach strategicznych energetycznym, obronnym, technologicznym i finansowym.
Handel
Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin

Polska jest nadal największym producentem sprzętu AGD w UE, ale traci na znaczeniu pod wpływem silnej konkurencji z krajów trzecich, przede wszystkim Chin. Ostatnie dwa lata były trudne dla branży, wciąż pojawiają się nowe zagrożenia, ale – jak podkreślają jej przedstawiciele – widać światełko w tunelu. Producenci AGD liczą na pozytywny wpływ deregulacji, również w obszarze środowiskowym.
Nauka
Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa

Biotworzywa mogą się w przyszłości stać realną alternatywą dla tworzyw sztucznych, które dziś w wielu zastosowaniach są bardzo trudne do zastąpienia. W Łukasiewiczu – Instytucie Chemii Przemysłowej trwają prace nad nowoczesnymi technologiami biodegradowalnych materiałów, które mogą się przyczynić do zmniejszenia skali zanieczyszczenia plastikiem. Na razie jednak są to kosztowne alternatywy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.