Mówi: | Christopher Prado |
Firma: | GoPro |
Sztuczna inteligencja wkracza na rynek kamer sportowych. Coraz istotniejsze dla użytkowników staje się oprogramowanie do edycji wideo
Producenci kamer sportowych inwestują w innowacyjne rozwiązania, które mają ułatwić nagrywanie filmów w najbardziej ekstremalnych warunkach. Akcesoria dodatkowe pozwolą przystosować je do pracy w specyficznych warunkach. Sprzęt to jednak nie wszystko, dlatego producenci równie mocno pracują nad oprogramowaniem. Mobilne aplikacje do obróbki nagranych filmów już teraz wykorzystują potencjał sztucznej inteligencji.
– Zawsze stawiamy na innowacyjność i patrzymy w przyszłość, aby zapewniać klientom jak najlepsze wrażenia. Jeśli firma stworzy dobrej jakości kamerę, to dobry początek, ale musi do tego powstać cały ekosystem. Dlatego też do kamery GoPro oferujemy pełny zestaw akcesoriów do montażu. Można ją przymocować właściwie do wszystkiego, dzięki czemu może ona towarzyszyć praktycznie każdej aktywności – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Christopher Prado z firmy GoPro.
Podczas projektowania Hero8 firma GoPro postanowiła uprościć konstrukcję kamery sportowej, aby umożliwić zamocowanie sprzętu na niemal dowolnej powierzchni: zrezygnowano z ramki mocującej na rzecz bardziej wszechstronnych, składanych zaczepów. Korporacja wypuściła także nową linię ramek Media Mods przeznaczonych do współpracy z kamerami Hero8 Black. Ramki wyposażono m.in. w mikrofon kierunkowy, port micro HDMI do podpięcia monitora podglądowego, złącze mini jack oraz dwa mocowania zimnej stopki, które umożliwią podpięcie oświetlenia o mocy do 200 lumenów oraz 10-diodowego rozpraszacza.
Na tym jednak nie kończą się innowacje w portfolio GoPro. W odpowiedzi na zapotrzebowanie ze strony vlogerów oraz osób poszukujących rejestratora obrazu ze stabilizatorem klasy premium firma zaprojektowała kamerę sferyczną Hero8. Wyposażono ją w dwie soczewki rejestrujące obraz dookolny, które w trybie Hero mogą automatycznie wykadrować materiał, aby idealnie ustabilizować nagranie.
– Nawet najlepszej jakości sprzęt potrzebuje dobrego oprogramowania. Aplikacja GoPro pozwala sterować kamerą, sprawdzać ustawienia i przeglądać nagrania, a oprócz tego można w pełni wykorzystać możliwości inteligentnych opcji automatycznej edycji, poddając całą nagraną treść obróbce za pomocą szybkiego silnika aplikacji. Wykorzystuje ona wszystkie metadane zebrane na kamerze, zwracając uwagę na twarze, uśmiechy i grymasy, a także najciekawsze momenty, aby stworzyć film wideo specjalnie dla nas – tłumaczy ekspert.
Innowacyjne podejście do kamer sportowych zaprezentowała także firma Insta360, która opracowała modułową kamerę One R. Sprzęt składa się z trzech elementów – układu optycznego, jednostki centralnej z szeregiem złącz i przycisków oraz baterii zewnętrznej. Dzięki takiej konstrukcji użytkownik może sam zadecydować, z jakich podzespołów będzie składać się jego kamera – w dniu premiery na rynku dostępne będą dwa wymienne moduły optyczne: 4K oraz sferyczny, który umożliwi rejestrowanie materiałów dookolnych.
Na rozwój w branży kamer sportowych postawiła też firma DJI znana z produkcji dronów dla profesjonalistów. Kamerę DJI Osmo Action przystosowano do pracy w ekstremalnych warunkach – przetrwa upadek z 1,5 m, zanurzenie do 11 m oraz 10-stopniowe mrozy. Producent postanowił również wykorzystać algorytmy sztucznej inteligencji do usprawnienia działania systemu elektronicznej stabilizacji obrazu.
W najbliższych latach systemy inteligentne prawdopodobnie będą odgrywały coraz większą rolę w branży kamer sportowych. Po sztuczną inteligencję sięgnęli także inżynierowie z Insta360, którzy zaimplementowali algorytm podpowiadający, który element nagrania sferycznego zarejestrowany kamerą One R wygląda najlepiej. Podobny mechanizm zastosowano w Hero8.
– W wielu aspektach kamery są już wyposażone w sztuczną inteligencję. Model Hero8 Black umożliwia zaawansowane rozpoznawanie sceny, czyli odróżnia różne sceny, twarze i uśmiechy. Materiał wideo powstaje dzięki licznym metadanym i układom wbudowanym w kamerę. Zna ona prędkość, wysokość, położenie i wszystkie punkty danych w materiale wideo, rozpoznając wśród nich dobre i gorsze. Dzięki temu nie musimy edytować materiału. Kiedy chcemy stworzyć film z nagranych materiałów, szybki silnik aplikacji GoPro przeanalizuje wszystkie informacje i wskaże najlepsze punkty, przygotowując na ich podstawie wideo, które następnie można dowolnie udoskonalać – twierdzi Christopher Prado.
Według firmy badawczej Research and Markets wartość globalnego rynku kamer sportowych do 2025 roku wzrośnie do 8,9 mld dol. W najbliższych latach ma się rozwijać w tempie 18,3 proc. w skali roku.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-01-24: M. Kobosko: Obowiązkiem Europy jest wspieranie białoruskiej opozycji i wolnych mediów. Najgorszym scenariuszem dla Polski jest wchłonięcie Białorusi przez Rosję
- 2025-01-23: M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
- 2025-02-26: Iwona Guzowska: Są dyscypliny sportu ociekające złotem jak piłka nożna. W innych wysiłek jest dużo większy i osiągnięcia kosmiczne, a nie ma sponsorów
- 2025-02-24: Iga Baumgart-Witan: To jest ostatni rok mojej kariery. Na emeryturze chciałabym się zająć sportem niezawodowym, może zakocham się w telewizji
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-01-19: Po trzech–czterech tygodniach po większości postanowień noworocznych nie ma już śladu. Przyczyną są zbyt nierealne cele i nakładanie na siebie dużej presji
- 2023-04-24: Sztuczna inteligencja coraz mocniej zaznacza swoją obecność w medycynie sportowej. Są rozwiązania chroniące zawodników przed urazami
- 2023-06-29: Innowacyjne oprogramowanie oceni ryzyko urazu ścięgna na podstawie badania rezonansem. Może być wykorzystane do badań przesiewowych
- 2023-04-06: Joanna Jędrzejczyk: Sportowcy boją się wyjść ze swoich ram i zrobić coś innego. A przecież kontuzja może niespodziewanie zakończyć karierę i trzeba mieć plan B
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Farmacja
Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE

Szacuje się, że w Unii Europejskiej codziennie występuje ok. 3,3 mln przypadków lekkich dolegliwości. Gdyby każdy pacjent zgłaszał się z nimi do lekarza, potrzebnych byłoby dodatkowo 120 tys. lekarzy pierwszego kontaktu lub obecni lekarze musieliby pracować dodatkowe 144 minuty dziennie. Polska pod względem samoleczenia, ze wskaźnikiem na poziomie 55 proc., plasuje się w czołówce UE. – Samodzielne leczenie to nie tylko kwestia wygody pacjenta, ale przede wszystkim realne odciążenie systemu ochrony zdrowia – przekonuje Ewa Królikowska z PASMI.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.