Mówi: | Łukasz Raczkowski |
Firma: | Solutions 4 Tomorrow |
System autonomicznego lądowania w ruchu rozwiąże problem krótkiego zasięgu dronów. Z technologii opracowanej przez Polaków jako pierwsza skorzysta straż pożarna
Drony mogą być wykorzystywane do rozmaitych zadań. Sprawdzają się przy wykonywaniu zdjęć i filmów z powietrza, a także przy monitoringu gazociągów czy w akcjach ratunkowych. Jedną z poważnych wad związanych z użytkowaniem tych urządzeń jest stosunkowo krótki czas pracy na baterii. Pozwalają one najczęściej na lot nie dłuższy niż 30 minut. Polacy opracowali specjalny system autonomicznego lądowania pojazdów na mobilnej stacji dokującej, w której w sposób w pełni automatyczny można także podmienić baterię. Jako pierwsza z tego rozwiązania skorzysta Państwowa Straż Pożarna, ale system może być wykorzystany także przy budowie autostrad czy monitorowaniu smogu.
– Stworzyliśmy moduł automatycznego lądowania dla dronów wraz ze stacją dokującą, który może być w łatwy sposób dostosowany do większości obecnie istniejących dronów. To pozwala na autonomię lądowania, nawet na czymś, co się porusza, np. na łódce albo na samochodzie. Dron ląduje samodzielnie, a po wylądowaniu w stacji dokującej wymieniana jest automatycznie bateria bądź przesyłka w zależności od przykładu użycia. W ciągu minuty dron jest gotowy do ponownego startu i kontynuowania swojego zadania – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Łukasz Raczkowski z firmy Solutions 4 Tomorrow.
Stacja dokująca jest niezbędnym elementem systemu autonomicznego lądowania, ponieważ zapewnia stabilność urządzenia na przykład na poruszającym się obiekcie. Dron ląduje więc w gnieździe stacji dokującej, a wewnątrz niej automatycznie wymieniana jest bateria. W precyzyjnym i autonomicznym lądowaniu, zwłaszcza na poruszającym się obiekcie, pomaga technologia nawigacji optycznej.
– Kiedy podchodzimy do lądowania, to w pewnym momencie nasz dron przechodzi na sterowanie optyką. Identyfikuje wówczas markery, które są na stacji dokującej i obniża się powoli, a odczyt z tych markerów pozwala mu na bardzo dokładne pozycjonowanie się względem stacji dokującej. Dzięki temu dron jest w stanie bardzo precyzyjnie określić jej pozycję i wylądować w tym miejscu, w którym jest to potrzebne. To zupełnie innowacyjne rozwiązanie – twierdzi Łukasz Raczkowski.
Z rozwiązania skorzysta Państwowa Straż Pożarna. W ramach projektu e-pionier, realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, stacje dokujące systemu mają być montowane na strażackich pick-upach. Zadaniem strażaków będzie zaprogramowanie trasy lotu drona i sczytywanie wysyłanych przez niego danych. Możliwych zastosowań jest jednak znacznie więcej. Jak zapewniają twórcy, może to być na przykład monitoring linii wysokiego napięcia, gazociągów, platform wiertniczych na morzach czy upraw rolniczych.
Drony w ramach pilotażowego programu Polskiej Grupy Naftowej i Gazowniczej mają także pomóc w walce ze smogiem przy wykorzystaniu czujników monitorujących cząsteczki w powietrzu, a także przy budowie autostrad.
– Zwykle geodeci przejeżdżają całą trasę planowanej autostrady i robią wszystkie swoje obmiary. Dzięki naszemu rozwiązaniu mogliby je wykonać dużo szybciej. Dron leciałby za nimi, lądował na stacji, żeby wymieniać baterie i po minucie wracałby do wykonywania pomiarów. Wraz z Centrum Badań Kosmicznych i firmą Hexagon myślimy także o rozwiązaniu do bardzo szybkiego przetwarzania zdjęć na mapy 3D, co mogłoby umożliwić lepsze rozpoznanie terenu w akcji czy zastąpić zdjęcia Google – zapowiada przedstawiciel Solutions 4 Tomorrow.
Zaletą zdjęć wykonywanych z drona w porównaniu ze zdjęciami lotniczymi i satelitarnymi, z których korzysta Google, jest niższy pułap lotu dronów – poniżej chmur. Nie ma w tym przypadku więc ryzyka, że zdjęcia będą niewidoczne z powodu występującego zachmurzenia. Co ważne, rozwiązanie proponowane przez polską firmę można wdrożyć w już istniejących dronach. Polska firma jest więc zainteresowana sprzedażą swojej technologii w postaci udostępnienia licencji producentom dronów.
Zgodnie z przewidywaniami Goldman Sachs światowy rynek dronów ma być do 2020 roku wyceniany na 100 mld dol.
Czytaj także
- 2024-11-25: Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-11-19: Dane satelitarne wykorzystywane w ochronie granic zewnętrznych UE. Służą do wykrywania przestępczości transgranicznej i nielegalnej migracji
- 2024-09-23: Monika Miller: Troszkę odeszłam z polskiego show-biznesu, bo ja nie do końca do niego pasuję. Na co dzień nie czytam i nie mówię po polsku
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
- 2024-06-19: Polska zwiększa inwestycje w technologie kosmiczne. To element budowania obronności kraju
- 2024-06-11: Cieńsze od włosa ogniwa słoneczne zwiększą możliwości dronów. Są lżejsze i wydajniejsze niż tradycyjne ogniwa
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-02-26: Autonomiczne samochody na drogach to już kwestia kilku lat. Zrewolucjonizują transport i działanie wielu branż
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.