Mówi: | Hunter Abbott |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | AlcoSense |
Superdokładne alkomaty pomogą zmniejszyć liczbę nietrzeźwych kierowców. Obecnie nawet co trzecia osoba błędnie ocenia czas na wytrzeźwienie
W ubiegłym roku policjanci zatrzymali ponad 109 tys. nietrzeźwych kierowców. Dużym problemem jest nieuświadomiona nietrzeźwość. Z badań wynika, że nawet co trzeci kierowca w Polsce błędnie szacuje czas potrzebny do wytrzeźwienia. Problem mogłyby rozwiązać precyzyjne alkomaty. W tradycyjnych urządzeniach końcowy wynik testu może być zawyżony lub zaniżony nawet o 0,10‰ stężenia alkoholu we krwi. Dzięki alkomatom wyposażonym w precyzyjne czujniki elektrochemiczne odchylenie wyniku pomiaru może być tylko dodatnie, czyli wyklucza możliwość zaniżenia wyników. Dodatkowo informują one o szacowanym czasie potrzebnym do całkowitego wytrzeźwienia.
Na rynku pojawia się coraz więcej alkomatów i innowacyjnych urządzeń, które pomagają mierzyć stężenie alkoholu we krwi z niemal całkowitą dokładnością. Niedawno naukowcy z University of California w San Diego stworzyli prototyp mikroprocesora, który ma być wstrzykiwany pod skórę i dzięki małym elektrochemicznym czujnikom mierzyć ilość etanolu w płynie między komórkami. Dokładny wynik mógłby pojawić się już po 3 sekundach. Zanim procesory wejdą na rynek, można korzystać z alkomatów. W Polsce rynek nie jest do końca uregulowany, w związku z tym można kupić urządzenia osobiste, które np. zaniżają wyniki. Na rynku pojawiły się jednak nowe alkomaty osobiste wyposażone w precyzyjne czujniki elektrochemiczne.
– Innowacje polegają przede wszystkim na doskonaleniu istniejących technologii: lepsze, elektrochemiczne czujniki, lepszy system próbek, który jest istotny dla dokładności badania alkomatem. To także dodatkowe rozwiązania, jak oprogramowanie pozwalające badanemu odczytać wynik, a także ocenić, ile czasu potrzeba, by alkohol wyparował z jego organizmu. Mamy też rozwiązanie pozwalające zobaczyć na żywo na ekranie, jak wygląda proces wydmuchiwania – mówi agencji Newseria Innowacje Hunter Abbott, dyrektor zarządzający w firmie AlcoSense.
Nowe alkomaty są wyposażone w asystenta pomiaru BlowCoach, który podpowiada, jak poprawnie wykonać test i informuje, z jaką siłą i jak długo należy dmuchać w alkomat. Przy nieprawidłowościach pojawi się sugestia, co należy poprawić. Dzięki temu do alkomatu trafia odpowiednia ilość powietrza z głębi płuc, co z kolei gwarantuje precyzję badania.
– Zamieniamy etanol, czyli alkohol w elektryczność. Po jej powstaniu mierzymy jej ilość i przekładamy na to, ile alkoholu znajduje się w organizmie danej osoby. By jednak odczyt był dokładny, musimy mieć nieco więcej danych. Jeśli mierzy się powietrze, które znajduje się w gardle, a nie głęboko w płucach, dostanie się niedokładny odczyt – mówi Hunter Abbott.
Obecnie dostępne na rynku podręczne alkomaty podają wyniki testu z dokładnością o ok. 0,10‰ BAC (blood alcohol concentration – stężenie alkoholu we krwi). W ten sposób nawet jeśli stężenie alkoholu w organizmie będzie przekraczać dopuszczalny próg, użytkownik może dostać informację, że stężenie alkoholu jest na bezpiecznym poziomie. W urządzeniach AlcoSense nie ma możliwości zaniżenia wyniku badania, wynik może być jedynie zbyt wysoki.
– Nasze produkty mają bardzo dobrą tolerancję, zbliżoną do alkomatów policyjnych, czyli w przedziale 0,0–7,5. Oprogramowanie sprawia, że wynik może być lekko zawyżony, ale nigdy zaniżony. Z kolei AlkoSense Ultra za 999 złotych ma dokładność niemal dokładnie taką samą jak alkomaty policyjne, mimo że jest przeznaczony do użytku domowego – wymienia dyrektor AlcoSense.
W 2017 roku policjanci w Polsce przeprowadzili 17,8 mln kontroli trzeźwości, wykryli ponad 109 tys. nietrzeźwych kierujących (powyżej 0,5‰). W części odpowiada za to nieświadomość – z badań SW Research na zlecenie AlcoSense wynika, że co trzeci kierowca błędnie szacuje czas potrzebny do wytrzeźwienia po spożyciu określonej ilości alkoholu. Zazwyczaj wydaje mu się, że jest gotowy prowadzić zbyt wcześnie.
– Jeżeli mamy kierowcę z potencjalnym problemem alkoholowym, najlepszym rozwiązaniem jest, by w ogóle nie wsiadał za kierownicę. Jeżeli ktoś nie jest w stanie tego kontrolować, nie powinien odzyskać prawa jazdy, dopóki problem nie zostanie rozwiązany – przekonuje Hunter Abbott.
Z danych Persistence Market Research wynika, że światowa wartość rynku alkomatów może w 2026 roku sięgnąć 13,3 mld dolarów, przy nieco ponad 7 mld dol. w 2017 roku.
Czytaj także
- 2025-04-04: Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność
- 2025-03-13: Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-02-05: Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
- 2025-03-10: Wypadki pod wpływem alkoholu częściej powodują młodzi kierowcy. Sytuację poprawiają kontrole prędkości oraz stanu trzeźwości kierujących
- 2025-02-12: Blokady alkoholowe w samochodach mogą pomóc w walce z problemem pijanych kierowców. Co roku w Polsce doprowadzają do śmierci 150–200 osób
- 2025-01-29: Karolina Pilarczyk: To jest karygodne, że ktoś ma kilkukrotnie zabrane prawo jazdy, a dalej pijany wsiada za kierownicę. Taka osoba powinna iść do więzienia
- 2024-10-03: Qczaj: Alkohol niszczył moją rodzinę i moje dzieciństwo. Produkty z jego zawartością nie mogą być na wyciągnięcie ręki dla dzieci
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Farmacja
Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE

Szacuje się, że w Unii Europejskiej codziennie występuje ok. 3,3 mln przypadków lekkich dolegliwości. Gdyby każdy pacjent zgłaszał się z nimi do lekarza, potrzebnych byłoby dodatkowo 120 tys. lekarzy pierwszego kontaktu lub obecni lekarze musieliby pracować dodatkowe 144 minuty dziennie. Polska pod względem samoleczenia, ze wskaźnikiem na poziomie 55 proc., plasuje się w czołówce UE. – Samodzielne leczenie to nie tylko kwestia wygody pacjenta, ale przede wszystkim realne odciążenie systemu ochrony zdrowia – przekonuje Ewa Królikowska z PASMI.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.