Mówi: | Yossi Bornstein |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Shizim Group |
Start-upy odmieniają branżę medyczną. Sukces osiągną tylko te mające przełomowe technologie i zdolne do współpracy z większymi podmiotami
Wzrost znaczenia technologii inteligentnych oraz urządzeń funkcjonujących w ramach internetu rzeczy ma pozytywny wpływ na rynek medyczny. Branża otwiera się na innowacyjne technologie oraz obiecujące start-upy, które usprawniają działanie placówek służby zdrowia. Powstają programy akceleracyjne dla start-upów działających w tym segmencie gospodarki, a najbardziej obiecujące projekty zyskują uznanie w skali globalnej.
– Z definicji start-up to niestabilne przedsięwzięcie, często zdarzają się niepowodzenia, jednak musimy wziąć pod uwagę nie tylko kryterium otrzymania dobrego produktu. Dzięki porażkom ludzie uczą się, jak prowadzić prace badawczo-rozwojowe. Dlatego w dłuższej perspektywie niepowodzenia również przyczyniają się do rozwoju. Statystyki dotyczące start-upów nie są obiecujące z wielu powodów, niezwiązanych z samą technologią. Te powody to brak finansowania czy możliwości zgromadzenia środków. Jednak ostatecznie udaje się wprowadzać na rynek dobre produkty – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Yossi Bornstein, dyrektor generalny i założyciel Shizim Group.
Z analizy ekspertów EDmeetsTECH oraz Atena Research&Consulting opublikowanej w ramach raportu „Start-upy medyczne w Polsce” wynika, że połowa firm tej branży zajmuje się rozwiązaniami z zakresu prężnie rozwijającej się telemedycyny, a aż 89 proc. medtechów pozostaje w stałym kontakcie z organizacjami medycznymi. Zapotrzebowanie na narzędzia tego typu będzie więc stale rosnąć.
W Polsce na popularności zyskują także konferencje technologiczne skupione na promocji firm z branży medtech. Podczas MEDmeetsTECH w Warszawie czy EU-MED Summit w Łodzi prezentowane są obiecujące start-upy medyczne oraz technologie, które mają szansę zrewolucjonizować służbę zdrowia. W przyszłości najlepsze z firm prezentujących swoje narzędzia na targach mają szansę na pozyskanie inwestorów oraz wejście na rynek globalny.
– Inwestorzy poszukują rozwiązań, które wychodzą naprzeciw niezrealizowanym potrzebom, zrewolucjonizują branżę medyczną oraz system opieki zdrowotnej. Zależy nam na tym, aby zespół start-upu był profesjonalny i zaangażowany, jest on nie mniej ważny niż sama technologia. Potrzebujemy ochrony własności intelektualnej i patentowej, ponieważ inwestujemy duże pieniądze w opracowanie produktu, więc potrzebna jest odpowiednia ścieżka regulacyjna – wskazuje ekspert.
Izraelski akcelerator Shizim jest jedną z tych instytucji, które specjalizują się w pozyskiwaniu innowacyjnych start-upów medycznych. Firma wraz z miastem Łódź w ciągu najbliższych sześciu miesięcy chce zbudować centrum naukowo-badawcze, w którym udostępni infrastrukturę technologiczną, specjalistyczną wiedzę oraz inne narzędzia pomagające tworzyć przełomowe rozwiązania z dziedziny medtechów. Digital Health Innovation Center w Łodzi będzie skupiać się przede wszystkim na zagadnieniu cyberbezpieczeństwa w służbie zdrowia.
Innym miastem, które inwestuje w rozwój medycyny, jest Zabrze. Przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Zabrzu postanowili powołać do życia Startup City Zabrze. Celem inwestycji będzie stworzenie przyjaznego miejsca do rozwoju młodych firm zajmujących się start-upami z branży medycznej. Miasto planuje pozyskać do współpracy inwestorów oraz mentorów biznesowych, które pomogą start-upom rozwinąć nowe, innowacyjne narzędzia z dziedziny nowoczesnej medycyny.
Wprowadzaniem innowacji na rynek medyczny zajmują się jednak nie tylko start-upy, lecz także duże firmy. Opaska życia opracowana w ramach Laboratorium Innowacji PZU to urządzenie monitorujące kluczowe funkcje życiowe pacjenta przebywającego w szpitalnej poczekalni, aby w razie nagłego pogorszenia stanu zdrowia udzielić mu błyskawicznej pomocy medycznej. Opaski w ramach pilotażu testowane są na terenie siedleckiego szpitala, ale jeśli okażą się wystarczająco pomocne, w przyszłości mają szansę wejść do powszechnego użytku w placówkach medycznych w całej Polsce.
– Duże firmy międzynarodowe wykupują coraz więcej technologii od start-upów, niekoniecznie na wczesnym etapie, ale w zaawansowanym stadium, po stworzeniu produktu. Rozwój branży medycznej zawdzięczamy także start-upom – twierdzi Yossi Bornstein
Według analityków z firmy MarketsandMarkets wartość globalnego rynku rozwiązań IT dla medycyny w 2019 roku wyniosła 109,9 mld dol. Przewiduje się, że do 2024 roku wzrośnie do 392 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 10 proc.
Czytaj także
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-02-04: Lekarze będą lepiej przygotowani do pracy w obliczu działań militarnych. Powstał nowy model kształcenia lekarzy cywilnych i wojskowych
- 2025-01-13: Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2025-01-07: Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
- 2025-01-16: Doświadczenia Ukrainy są cenną lekcją dla polskich medyków. Pomagają się przygotować na potencjalny konflikt
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-10-17: Sztuczna inteligencja coraz mocniej wchodzi w medycynę. Potrzebna wielka baza danych pacjentów
- 2024-10-31: Medycyna stylu życia zyskuje na znaczeniu. Może zapobiegać przewlekłym chorobom serca i nowotworom
- 2024-10-01: Pozytywne doświadczenia w podróży mogą poprawić kondycję fizyczną i psychiczną. Naukowcy zbadali to za pomocą teorii fizyki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Infrastruktura

Energia słoneczna wyprzedziła węgiel jako źródło energii w UE. Tempo dalszego rozwoju zależy od inwestycji w system i sieć
Zgodnie z założeniami strategii planu REPowerEU do 2030 roku na terenie państw członkowskich ma zostać zainstalowanych niemal 600 GW mocy fotowoltaiki słonecznej. Organizacje takie jak SolarPower Europe walczą o to, aby do tego czasu fotowoltaika stała się głównym źródłem energii elektrycznej. O ile w ostatnich latach odnotowano dynamiczne tempo wzrostu produkcji energii słonecznej, o tyle w kolejnych latach na drodze do realizacji planu może stanąć nienadążająca za tempem rozwoju infrastruktura.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.