Mówi: | Viktor Milev |
Firma: | Leica Geosystems |
Specjalny plecak stworzy trójwymiarowy obraz otoczenia za pomocą lasera. Technologia sprawdzi się wśród architektów, a także w autonomicznych pojazdach
Systemy trójwymiarowego obrazowania przestrzeni w ciągu ostatnich kilku lat znacząco ewoluowały. Dzięki upowszechnieniu się rozwiązań inteligentnych w branży motoryzacyjnej udało się je zminiaturyzować do tego stopnia, że z powodzeniem zmieszczą się w niewielkim plecaku. Takie rozwiązanie umożliwi zeskanowanie trudno dostępnych miejsc oraz spopularyzuje tę technologię wśród geodetów, architektów czy firm budowlanych. W niektórych przypadkach dobrze zobrazowany przestrzennie teren może ratować życie.
Leica Pegasus to przenośna platforma do skanowania zamknięta w obudowie z włókna węglowego. Plecak łączy pięć kamer oferujących w pełni skalibrowany widok 360 stopni oraz dwa profilery LiDAR. Synchronizuje obrazy i chmury punktów, dostarczając pełną dokumentację budynków podczas całego cyklu ich użytkowania.
– Plecak Pegasus to mobilna platforma pomiarowa umożliwiająca mobilną rejestrację otoczenia użytkownika. Urządzenie wyposażono w pięć kamer rejestrujących obraz w zakresie 180 stopni, a także dwa skanery LIDAR Velodyne, skanujące przestrzeń z częstotliwością 600 tys. punktów na sekundę. Dzięki technologiom GPS i IMU nakreślamy trajektorię, w oparciu o którą nakładamy trójwymiarową chmurę punktów – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Viktor Milev z Leica Geosystems.
Z technologii lidarowej, czyli laserowego pomiaru odległości, najczęściej korzystają policjanci do pomiaru prędkości kontrolowanych pojazdów. Jednak coraz częściej wykorzystuje się ją także do obrazowania trójwymiarowej przestrzeni w branży motoryzacyjnej. Sięgnął po nią m.in. Elon Musk podczas projektowania inteligentnych samochodów. Lidar jest jednym z najważniejszych elementów systemu rozpoznawania obiektów w trójwymiarowej przestrzeni, dzięki któremu pojazdy Tesli potrafią rozpoznawać pasy ruchu, innych uczestników ruchu drogowego czy pieszych, którzy bez uprzedzenia wtargną na jezdnię.
Technologia laserowego obrazowania terenu ma jednak znacznie szersze zastosowanie – z lidarowych map lotniczych korzysta się m.in. przy prowadzeniu badań geomorfologicznych. Mobilne obrazowanie terenu w 3D znajdzie również zastosowanie przy mapowaniu planów i tras ewakuacji. Osoby reagujące na klęski żywiołowe mogą pieszo pozyskiwać dane 3D o katastrofie. Krótsze czasy reakcji mogą się przełożyć na ochronę życia i minimalizację szkód.
– Plecak przeznaczony jest przede wszystkim dla ekip geodezyjnych, firm budowlanych i biur architektonicznych do sporządzania dokumentacji obiektów lub budynków, jak również do pomiarów w tunelach i miejscach, gdzie korzystanie z GNSS nie jest możliwe. W razie niedostępności GNSS, Pegasus pozwala też na georeferencjonowanie chmury punktów – dodaje rozmówca.
Wraz z rozwojem branży autonomicznych pojazdów zainteresowanie obrazowaniem laserowym będzie rosło. Projektanci Volvo otwarcie przyznali, że nie wyobrażają sobie tworzenia inteligentnych samochodów bez wykorzystania lidarów. Podobnego zdania są naukowcy z instytutu Leti, którzy planują rozwijać technologię lidarową z francuskim przewoźnikiem Transdev, aby umożliwić wprowadzenie na rynek autonomicznych pojazdów transportu publicznego.
– To bardzo przyszłościowa technologia, która znajdzie zastosowanie w pojazdach samojezdnych, gdzie rejestrowanie całego otoczenia tak, aby samochód rozpoznawał poszczególne obiekty, stanowi duże wyzwanie. Poza tym może się ona przydać do tworzenia dokumentacji wszelkich budynków i budowli, pozwalając na tworzenie trójwymiarowych modeli – podsumowuje Viktor Milev.
Szacuje się, że rynek technologii obrazowania laserowego dla urządzeń autonomicznych osiągnie w 2026 roku wartość 2 mld dol. Według raportu Transparency Market Research średnioroczny wskaźnik wzrostu w tym okresie przekroczy 35 proc.
Czytaj także
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-12-12: Sebastian Karpiel-Bułecka: Z zawodu jestem architektem, a muzyka to jest moja pasja. Nie byłem spięty, żeby za wszelką cenę zrobić wielką karierę
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
- 2024-11-06: Rośnie zapotrzebowanie na szkolenia z gaszenia elektryków. Wiedza na ten temat jest coraz szersza
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-08-14: Polskie konsorcjum rozwija innowacyjny system serwisowania i tankowania satelitów na orbicie. To może wydłużyć czas ich eksploatacji o 20 lat
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.