Newsy

Specjalny plecak stworzy trójwymiarowy obraz otoczenia za pomocą lasera. Technologia sprawdzi się wśród architektów, a także w autonomicznych pojazdach

2018-07-10  |  06:00

Systemy trójwymiarowego obrazowania przestrzeni w ciągu ostatnich kilku lat znacząco ewoluowały. Dzięki upowszechnieniu się rozwiązań inteligentnych w branży motoryzacyjnej udało się je zminiaturyzować do tego stopnia, że z powodzeniem zmieszczą się w niewielkim plecaku. Takie rozwiązanie umożliwi zeskanowanie trudno dostępnych miejsc oraz spopularyzuje tę technologię wśród geodetów, architektów czy firm budowlanych. W niektórych przypadkach dobrze zobrazowany przestrzennie teren może ratować życie.

Leica Pegasus to przenośna platforma do skanowania zamknięta w obudowie z włókna węglowego. Plecak łączy pięć kamer oferujących w pełni skalibrowany widok 360 stopni oraz dwa profilery LiDAR. Synchronizuje obrazy i chmury punktów, dostarczając pełną dokumentację budynków podczas całego cyklu ich użytkowania.

– Plecak Pegasus to mobilna platforma pomiarowa umożliwiająca mobilną rejestrację otoczenia użytkownika. Urządzenie wyposażono w pięć kamer rejestrujących obraz w zakresie 180 stopni, a także dwa skanery LIDAR Velodyne, skanujące przestrzeń z częstotliwością 600 tys. punktów na sekundę. Dzięki technologiom GPS i IMU nakreślamy trajektorię, w oparciu o którą nakładamy trójwymiarową chmurę punktów – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Viktor Milev z Leica Geosystems.

Z technologii lidarowej, czyli laserowego pomiaru odległości, najczęściej korzystają policjanci do pomiaru prędkości kontrolowanych pojazdów. Jednak coraz częściej wykorzystuje się ją także do obrazowania trójwymiarowej przestrzeni w branży motoryzacyjnej. Sięgnął po nią m.in. Elon Musk podczas projektowania inteligentnych samochodów. Lidar jest jednym z najważniejszych elementów systemu rozpoznawania obiektów w trójwymiarowej przestrzeni, dzięki któremu pojazdy Tesli potrafią rozpoznawać pasy ruchu, innych uczestników ruchu drogowego czy pieszych, którzy bez uprzedzenia wtargną na jezdnię.

Technologia laserowego obrazowania terenu ma jednak znacznie szersze zastosowanie – z lidarowych map lotniczych korzysta się m.in. przy prowadzeniu badań geomorfologicznych. Mobilne obrazowanie terenu w 3D znajdzie również zastosowanie przy mapowaniu planów i tras ewakuacji. Osoby reagujące na klęski żywiołowe mogą pieszo pozyskiwać dane 3D o katastrofie. Krótsze czasy reakcji mogą się przełożyć na ochronę życia i minimalizację szkód.

– Plecak przeznaczony jest przede wszystkim dla ekip geodezyjnych, firm budowlanych i biur architektonicznych do sporządzania dokumentacji obiektów lub budynków, jak również do pomiarów w tunelach i miejscach, gdzie korzystanie z GNSS nie jest możliwe. W razie niedostępności GNSS, Pegasus pozwala też na georeferencjonowanie chmury punktów – dodaje rozmówca.

Wraz z rozwojem branży autonomicznych pojazdów zainteresowanie obrazowaniem laserowym będzie rosło. Projektanci Volvo otwarcie przyznali, że nie wyobrażają sobie tworzenia inteligentnych samochodów bez wykorzystania lidarów. Podobnego zdania są naukowcy z instytutu Leti, którzy planują rozwijać technologię lidarową z francuskim przewoźnikiem Transdev, aby umożliwić wprowadzenie na rynek autonomicznych pojazdów transportu publicznego.

– To bardzo przyszłościowa technologia, która znajdzie zastosowanie w pojazdach samojezdnych, gdzie rejestrowanie całego otoczenia tak, aby samochód rozpoznawał poszczególne obiekty, stanowi duże wyzwanie. Poza tym może się ona przydać do tworzenia dokumentacji wszelkich budynków i budowli, pozwalając na tworzenie trójwymiarowych modeli – podsumowuje Viktor Milev.

Szacuje się, że rynek technologii obrazowania laserowego dla urządzeń autonomicznych osiągnie w 2026 roku wartość 2 mld dol. Według raportu Transparency Market Research średnioroczny wskaźnik wzrostu w tym okresie przekroczy 35 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Media i PR

Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.