Mówi: | Wataru Saegusa |
Firma: | JVCKenwood |
Skalowana przez sztuczną inteligencję technologia 8K przyszłością branży. Zaprezentowano pierwszy na świecie domowy projektor w tej rozdzielczości
Coraz bardziej zaawansowana technologia wyświetlania obrazu pozwala na oglądanie filmów i telewizji w coraz lepszej jakości. Zaprezentowano już pierwsze telewizory w rozdzielczości 8K, a na targach IFA 2018 pokazano pierwszy na świecie projektor w tej rozdzielczości. Choć na razie jest to technologia uzyskana poprzez skalowanie, to dzięki zaawansowanym algorytmom sztucznej inteligencji wkrótce może stać się rynkowym standardem. Barierą jak na razie jest brak źródeł materiałów zarejestrowanych w tak wysokiej rozdzielczości, choć producenci przekonują, że nowa technologia skalowania pozwala wyświetlać w 8K materiały o niższej jakości.
– W tym roku prezentujemy natywny projektor DLP o rozdzielczości 4K, ale również pierwszy na świecie projektor 8K w technologii eShift do zastosowania jako kino domowe. Wykorzystujemy w nich 100-milimetrowy obiektyw o wysokiej rozdzielczości, który jest podstawą naszego topowego projektora za 35 tys. euro. Ten sam obiektyw trafia teraz do projektorów domowych – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Wataru Saegusa z JVCKenwood.
Na początku roku podczas targów CES w Las Vegas Samsung zaprezentował pierwszy telewizor z systemem skalowania obrazu do rozdzielczości 8K, a kilka miesięcy później na targach IFA w Berlinie znacznie większa liczba producentów zaprezentowała konsumenckie wersje telewizorów 8K, jak i projektorów pracujących w tej rozdzielczości. Tak wysoka rozdzielczość uzyskiwana jest poprzez skalowanie obrazu.
– Technologia eShift polega na stworzeniu dwóch klatek, z których każda ma rozdzielczość 4K. Skalujemy je o pół piksela po przekątnej, wirtualnie podwajając w ten sposób rozdzielczość do 8K – tłumaczy przedstawiciel JVCKenwood.
Najnowsze technologie skalowania wspierane sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym pozwalają na uzyskanie coraz lepszych efektów. Chociaż nie ma na rynku materiałów źródłowych w jakości 8K, to jak zapewniają producenci, zaawansowana technologia skalowania pozwala na uzyskanie jeszcze lepszej jakości wyświetlanego obrazu nawet ze źródeł o niższej jakości.
– W chwili obecnej wciąż nie ma kontentu w natywnej rozdzielczości 8K, nie mamy żadnych źródeł, ale materiały Ultra HD z Blu-ray są w jakości 4K. To jest wystarczające, ponieważ dzięki funkcji kontrolowania wielu pikseli jesteśmy w stanie polepszyć ich jakość. Zatem filmy na Blu-ray można oglądać w jakości 8K – twierdzi Wataru Saegusa.
Na rynku standardem staje się powoli rozdzielczość 4K. Także w Polsce nadawany jest już sygnał telewizyjny w tej rozdzielczości, a w sklepach można już kupić telewizory Ultra HD. Poprawienie jakości wyświetlanego obrazu nie jest jednak kwestią jedynie rozdzielczości. Za jego poziom odpowiadają również technologie budowy wyświetlaczy stosowanych w telewizorach.
Producenci prześcigają się w opracowywaniu coraz to nowszych technologii. Firmy Samsung i LG zaprezentowały już telewizory w technologii microLED, w której każdy piksel rozświetlany jest niezależnie (jak w przypadku technologii OLED), ale diody są nieorganiczne, zatem mogą świecić jaśniej i są mniej podatne na wypalenie od tych organicznych.
Kolejną technologią, mogącą poprawić jakość obrazu jest format HDR 10+, który niezależnie dopasowuje parametry wyświetlania obrazu do każdej klatki filmu. Są nią zainteresowane takie firmy, jak Samsung czy Philips. Coraz lepszą jakość zapewniają także projektory, mogące stanowić centrum domowej rozrywki i zapewnić prawdziwie kinowe doświadczenia przy oglądaniu filmów.
Coraz częściej pozwalają odtwarzać materiały w natywnej rozdzielczości 4K i współpracują z technologią HDR. Na rynku można także znaleźć inteligentne projektory pracujące pod kontrolą Androida, które pozwolą korzystać z najpopularniejszych aplikacji mobilnych czy gier.
– Największą różnicą pomiędzy telewizorami a projektorami do kina domowego jest taka, że telewizory wyświetlają światło prosto w oczy użytkownika. Dzięki temu mają wyższą jasność, ale za to przy projektorze patrzy się na odbite światło, jest to bardziej kinowe doświadczenie i nie męczy oczu. Telewizory zostały zaprojektowane do przekazywania transmisji, projektory zaś wyłącznie do wyświetlania filmów – przekonuje ekspert.
Analitycy z firmy Index Markets Research szacują, że wartość rynku projektorów do kina domowego w 2017 roku wyniosła 190 mln dol. Według ich prognoz do 2022 roku wzrośnie do 242 mln dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 4,39 proc.
Czytaj także
- 2024-11-19: Qczaj: Nie lubię oglądać horrorów. Ich negatywna energia powoduje u mnie rozedrganie
- 2024-09-23: Edukację czekają znacznie głębsze zmiany niż te dotyczące prac domowych. W debacie potrzebny jest głos zarówno nauczycieli i rodziców, jak i ekspertów
- 2024-06-06: Prawie milion domowych zwierząt w Polsce jest bezdomnych. W wakacje więcej czworonogów trafia na ulice
- 2024-07-31: Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść
- 2024-05-28: Rafał Zawierucha: Marzy mi się rola jak Mel Gibson w „Braveheart”. Chciałbym też zostać kaskaderem samochodowym jak Tom Cruise
- 2024-04-05: Marcin Bosak: Przygotowujemy się z moim przyjacielem do ciekawego projektu. Będzie to polsko-grecka koprodukcja, kino drogi
- 2024-02-09: Ewa Minge: Są już pewne ruchy filmowców wokół trylogii „Gra w ludzi”. Mam więc nadzieję, że doczekam się ekranizacji moich książek, bo jest to chyba marzeniem każdego pisarza
- 2023-12-15: Od wiosny możliwe braki w kinowej ofercie filmów zagranicznych. To szansa dla polskich produkcji
- 2023-12-07: Leszek Lichota: Zagrałem w filmie „Czerwone maki” opowiadającej o bitwie o Monte Cassino. Produkcja ta ma szansę być dużym wydarzeniem
- 2023-10-13: Polacy mają dużą świadomość mechanizmów chroniących przed wzrostem cen energii. Większość uważa je za wystarczające [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.