Mówi: | Carl Ormond |
Firma: | Qualcomm |
Samochody stają się multimedialnymi centrami rozrywki. Nowe funkcjonalności wymagają jednak stosowania coraz mocniejszych procesorów
Inteligentne samochody powoli stają się standardem. Już dzisiaj większość nowych samochodów wyposażana jest w szereg kamer i czujników, systemy multimedialne z ekranami dotykowymi czy asystentów głosowych. W 2024 roku 75 proc. nowych samochodów będzie miało możliwość łączności z sieciami komórkowymi. Dzięki temu w przyszłości auta będą mogły same diagnozować i analizować usterki, w czasie rzeczywistym dostarczać informacje na temat korków i proponować lepsze trasy, a nawet dzięki zamontowanym czujnikom będą w stanie mierzyć poziom naszego stresu i proponować relaksacyjną muzykę czy przerwę na kawę.
Branża automotive do 2030 roku ma osiągnąć wartość 6,7 bln dolarów – według szacunków firmy doradczej McKinsey. Blisko 30 proc. tego dochodu zostanie wypracowana przez rozwijające się technologie. Najważniejszymi trendami w przyszłości tego przemysłu mają być autonomia, connected cars, auta elektryczne oraz współdzielenie. Do 2030 roku 70 proc. wszystkich samochodów może być półautonomiczna, 15 proc. będzie jeździć po drogach zupełnie bez udziału kierowcy. Podobnie jak w przypadku smartfonów nowoczesne samochody wymagają stosowania coraz wydajniejszych procesorów, które będą w stanie obsłużyć taką liczbę zadań.
Nowoczesne procesory przeznaczone dla branży automotive muszą obsługiwać m.in. kamery, ekrany wyświetlające grafikę 3D czy mapy 3D, a niejednokrotnie nawet dwa systemy operacyjne.
– Snapdragon 820 to czterordzeniowy procesor do samochodu. To jeden z naszych najpotężniejszych chipów pracujących w samochodach z hipernadzorcą kontrolującym dwa ekrany, podczas gdy trzeci jest obsługiwany przez wirtualną maszynę Androida. Ten chip kontroluje także sześć kamer, w tym cztery z obrazem 360 stopni. Pojedynczy układ odpowiada za trzy ekrany, dwa systemy operacyjne, sześć kamer, obraz panoramiczny i grafikę 3D na ekranach – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Carl Ormond z Qualcomm.
Jednym z ważniejszych trendów na rynku automotive są tzw. connected cars. To samochody podłączone do internetu, mogące się komunikować z użytkownikiem i innymi urządzeniami oraz infrastrukturą drogową. To otwiera zupełnie nowe możliwości na tym rynku. W przyszłości auta będą mogły same diagnozować i analizować usterki, w czasie rzeczywistym dostarczać informacje na temat korków i proponować lepsze trasy, a nawet dzięki zamontowanym czujnikom będą w stanie mierzyć poziom naszego stresu i zaproponować relaksacyjną muzykę czy przerwę na kawę.
Qualcomm już teraz współpracuje z wiodącymi producentami samochodów nad wdrożeniem szybkiej technologii 5G do łączności w autach. Podczas Mobile World Congress 2018 firma zaprezentowała wybrane ze swoich projektów dla branży motoryzacyjnej, w tym koncepcyjny samochód wyposażony w łączność 5G i Gigabit LTE. Jak przewidują specjaliści, jej zaadaptowanie do potrzeb motoryzacji może przynieść nawet jedną piątą szacowanego zysku z tej technologii.
– Procesor współpracuje z modemem sieci 5G. W samochodzie podłączonym do sieci 5G możemy uzyskać prędkość przesyłu danych na poziomie 4,1 gigabita na sekundę, co daje nam 15-gigabajtowy plik wideo w ciągu 28 sekund. Streaming, filmy, mapy – wszystko to może się znaleźć bezpośrednio w samochodzie – mówi inżynier firmy Qualcomm.
Przełomem w komunikacji między człowiekiem a samochodem będą asystenci głosowi. Powstaje coraz więcej urządzeń wykorzystujących wirtualnych asystentów w samochodzie, takich jak wideo rejestrator Garmin Speak Plus, kontrolowany za pomocą głosu. Jeszcze w tym roku Google planuje wydać polską wersję językową swojego Asystenta Google. Niedługo po nim po polsku powinna zacząć mówić także Alexa od Amazona.
Opracowywane rozwiązania nie tylko dostarczają kierowcy i pasażerom rozrywki, lecz także mogą poprawić bezpieczeństwo podczas podróży samochodem – zarówno pasażerów, jak i pieszych.
– Mamy również platformę działającą w częstotliwości sześciu gigaherców, która informuje nas o ruchu pieszych za samochodem, a także przygotowuje na zmianę świateł i ostrzega przed zbliżającymi się pieszymi – twierdzi ekspert.
Jak wynika z prognoz firmy analitycznej Strategy Analytics, w 2024 roku około 75 proc. nowych samochodów będzie miało możliwość łączności z sieciami komórkowymi. Według prognoz firmy McKinsey connected car ma być standardem na rynku samochodów już w 2020 roku.
Według raportu Grand View Research światowy rynek samochodowych systemów rozrywki osiągnął w 2016 roku wartość 15,2 mld dolarów. Za cztery lata, powołując się na dane Markets and Markets, ma to już być ponad 30 mld dolarów przy średniorocznym wzroście na poziomie blisko 12 proc.
Czytaj także
- 2025-07-01: Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-05-21: Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-02-28: Samotność coraz bardziej dotyka Polaków. Dla 90 proc. z nich problemem są też narastające podziały
- 2025-04-22: Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-07: Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
- 2025-03-10: Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Konsument
Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa

Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.