Mówi: | Amanda Boleyn |
Firma: | Intel |
Samochody połączone z siecią 5G zrewolucjonizują ruch uliczny. Pozwolą nie tylko na całkowicie nową jakość przejazdu, lecz także znacząco zwiększą bezpieczeństwo
Nadchodzi epoka connected cars – samochodów przyszłości z siecią 5G. Podczas podróży autem nowej generacji każdy pasażer będzie mógł oglądać wideo w wysokiej rozdzielczości, pobrać film w ciągu sekundy czy wirtualnie uczestniczyć w spotkaniu biurowym. Nowa technologia sprawi, że samochód sam będzie wiedział, kiedy należy zatankować, zrobi to automatycznie i sam za to zapłaci. Dzięki sieci 5G samochód lepiej wpasuje się też w ruch uliczny.
Odbył się już pierwszy testowy przejazd autem z siecią 5G. Historyczny test sieci 5G na żywo z poruszającego się samochodu to kooperacja firm DOCOMO, Intel oraz Ericsson. Testowy, autonomiczny pojazd marki Toyota jeździł po Tokio, transmitując na żywo wideo w jakości 4K z prędkością dochodzącą do 1 Gbps. Do testowego przejazdu niezbędna była szersza infrastruktura, wliczając w to nadajniki sieci 5G oraz platformę Intel GO 5G Automotive Platform.
– Udowodniliśmy, że jesteśmy w stanie utrzymać średnią prędkość przepływu danych na poziomie 1 gigabita na sekundę, co oznacza, że można pobrać cały film w ciągu sekundy. Doświadczenia pasażerów w samochodzie mogą się więc całkowicie zmienić. Sieć 5G oznacza większą przepustowość, większe pojemności i mniejsze opóźnienia. Można używać większej liczby urządzeń, ściągać więcej plików i korzystać ze streamingu, brać udział w telekonferencji bezpośrednio w aucie – wymienia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Amanda Boleyn z firmy Intel.
Technologia 5G, czyli nowa generacja sieci komórkowej, to początek kolejnego etapu rewolucji technologicznej, który umożliwi rozwój internetu rzeczy na masową skalę. Dzięki połączeniu z siecią autonomiczne auto będzie przesyłać do chmury wszystkie możliwe informacje: o czasie trwania przejazdu, kierunku podróży czy warunkach panujących na drodze. Nowoczesne pojazdy będą komunikowały się same ze sobą, a dzięki połączeniu ze smart city, ruch może być lepiej zarządzany. Przekazywane na bieżąco informacje o stanie powietrza pozwolą dzięki nowym technologiom tak pokierować ruchem, by rozładować korki.
– Sieć 5G pozwoli nam wpasować pojazd w ruch uliczny. Samochód będzie widział inne samochody, światła, znaki drogowe czy urządzenia takie jak citybeacon (multimedialne platformy stacjonarne do komunikacji z ludźmi i maszynami, umieszczone w inteligentnych miastach - przyp.red.). Drogi staną się dzięki temu bezpieczniejsze i bardziej przejezdne. 5G może uwolnić wiele kreatywnych możliwości – przekonuje Amanda Boleyn.
Jak przekonuje Intel, autonomiczne pojazdy to większe bezpieczeństwo. W latach 2035–2045 pozwolą nie tylko zaoszczędzić 234 mld dol. na wypadkach drogowych, lecz także mają oszczędzić życie nawet 585 tys. osób. Dla pasażerów sieć 5G oznacza zaś wiele nowych możliwości. Nie tylko oglądanie wideo w wysokiej rozdzielczości, lecz także możliwość korzystania z wirtualnej rzeczywistości: uczestniczenie w telekonferencjach, spotkania w wirtualnych biurach.
W samochodach przyszłości kierowca staje się zwykłym pasażerem. Autonomiczne samochody przejmą większość jego obowiązków. Już teraz prowadzenie auta staje się coraz prostsze, dzięki systemom wspomagającym kierowanie czy samodzielne hamowanie przy wykryciu zagrożenia na drodze. Nowa technologia to także nowe możliwości dokonywania płatności z samochodu.
– Wspólnie z WorldPay tworzymy system, dzięki któremu w przyszłości samochód nie tylko będzie wiedział, że trzeba go zatankować lub naładować, lexz także zrobi to automatycznie i również sam za to zapłaci – zapowiada ekspertka.
Sieć 5G umożliwi wdrożenie na dużą skalę rozwiązań typu smart city, takich jak analiza ruchu i prędkości pojazdów w czasie rzeczywistym do sterowania sygnalizacją świetlną, oraz smart grid, jak np. optymalizacja dystrybucji mocy elektrycznej na podstawie zapotrzebowania zgłaszanego przez indywidualne liczniki zużycia prądu.
Motorem prac nad technologią 5G jest internet rzeczy i coraz większa liczba urządzeń podłączonych do sieci. Według ekspertów Cisco w 2020 roku do inteligentnej sieci będzie podłączonych już ponad 50 mld urządzeń. Z kolei globalna firma badawcza IDC szacuje, że w 2020 roku rynek internetu rzeczy będzie wart w sumie 1,5 bln dol. IoT wymaga odpowiedniej technologii, która umożliwi komunikację miliardów urządzeń.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-03-11: Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu
- 2025-02-27: Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.