Newsy

Rozwiązania dla inteligentnych wnętrz zyskują na popularności. Cyfryzacja budynku zajmuje kilka godzin, a umożliwia lepszą nawigację i monitorowanie gości

2018-02-23  |  06:00

Ludzie spędzają 90 proc. swojego czasu we wnętrzach różnego rodzaju budynków domu, biura, centrum handlowego, kina czy restauracji. Coraz więcej tych wnętrz jest wyposażanych w inteligentne rozwiązania. Jednym z nich jest możliwość pełnego zdigitalizowania przestrzeni i przeniesienia jej na cyfrową mapę. Oparte na niej systemy i aplikacje pozwalają na efektywne zarządzanie budynkami, a także nawigację po nich. Umożliwiają także zwiększanie przychodów np. najemców centrów handlowych, poprzez docieranie z reklamą bezpośrednio do klientów.  Inteligentne systemy są obecne między innymi na uczelniach, ale również w muzeach, fabrykach i centrach handlowych.

– Digitalizację wnętrza rozpoczynamy od zakupu beaconów, czyli emiterów sygnału Bluetooth, a następnie je konfigurujemy. W dalszej kolejności wchodzimy do systemu Indoorway, który prowadzi nas za rękę przez cały proces wdrożenia. To rysowanie mapy, która następnie jest cyfryzowana. Potem przychodzi czas na wykonanie pomiarów i wdrożenie całego rozwiązania – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Grzegorz Koblański, prezes firmy Indoorway.

Inteligentne zarządzanie budynkiem i zbieranie informacji o zachowaniu osób odwiedzających go jest szczególnie atrakcyjne dla centrów handlowych. Dzięki temu ich zarządcy mogą lokalizować najczęściej i najrzadziej odwiedzane miejsca, a sklepy – w błyskawicznym tempie docierać z ofertą reklamową do swoich klientów.  Digitalizacja wnętrz budynku o powierzchni 2 tys. metrów kwadratowych zajmuje 4 godziny. Następnie możliwe jest stworzenie dla danego budynku aplikacji, umożliwiającej nie tylko nawigowanie po nim, ale i monitorowanie zachowania odwiedzających.

– Stworzenie mapy budynku to kwestia nawigacji, możemy się odnaleźć w coraz większych strukturach budynkowych, coraz bardziej skomplikowanych. Tych przestrzeni, w których na co dzień przebywamy jest coraz więcej, generalnie ludzie spędzają ponad 90 proc. swojego czasu w przestrzeniach zamkniętych – twierdzi ekspert.

Indoorway ma już na koncie między innymi pilotażowe wdrożenie swojego systemu w fabryce firmy Electrolux. Dzięki rozwiązaniu,  szwedzki producent sprzętu AGD zbiera i analizuje dane o ruchu pieszym wewnątrz gmachu oraz optymalizuje procesy produkcji. 

– Chcieliśmy, aby nasze rozwiązanie było jak najbardziej skalowalne, elastyczne pod kątem przestrzeni. Dzięki temu może być dostosowane zarówno dla centrum handlowego, jak i dla muzeum, teatru czy uniwersytetu. W minionym roku zmapowaliśmy ponad 1,5 mln metrów kwadratowych wnętrz na całym świecie – informuje prezes Indoorway.

Firma Deloitte w raporcie “Smart buildings" przewiduje znaczny wzrost inteligentnych wnętrz w budynkach komercy, że w 2020 roku w budynkach komercyjnych zostanie wdrożonych ponad 1,3 mld czujników dla internetu rzeczy. Oznaczałoby to niemal 20-krotny wzrost w porównaniu z rokiem 2015.

Według analityków MarketsandMarkets, do 2022 roku rynek inteligentnych budynków będzie warty niemal 32 mld dolarów. W najbliższych latach rosnąć będzie w tempie niemal 34 proc. średniorocznie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Bankowość

Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.

Medycyna

Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.