Mówi: | Grzegorz Koblański |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Indoorway |
Rozwiązania dla inteligentnych wnętrz zyskują na popularności. Cyfryzacja budynku zajmuje kilka godzin, a umożliwia lepszą nawigację i monitorowanie gości
Ludzie spędzają 90 proc. swojego czasu we wnętrzach różnego rodzaju budynków – domu, biura, centrum handlowego, kina czy restauracji. Coraz więcej tych wnętrz jest wyposażanych w inteligentne rozwiązania. Jednym z nich jest możliwość pełnego zdigitalizowania przestrzeni i przeniesienia jej na cyfrową mapę. Oparte na niej systemy i aplikacje pozwalają na efektywne zarządzanie budynkami, a także nawigację po nich. Umożliwiają także zwiększanie przychodów np. najemców centrów handlowych, poprzez docieranie z reklamą bezpośrednio do klientów. Inteligentne systemy są obecne między innymi na uczelniach, ale również w muzeach, fabrykach i centrach handlowych.
– Digitalizację wnętrza rozpoczynamy od zakupu beaconów, czyli emiterów sygnału Bluetooth, a następnie je konfigurujemy. W dalszej kolejności wchodzimy do systemu Indoorway, który prowadzi nas za rękę przez cały proces wdrożenia. To rysowanie mapy, która następnie jest cyfryzowana. Potem przychodzi czas na wykonanie pomiarów i wdrożenie całego rozwiązania – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Grzegorz Koblański, prezes firmy Indoorway.
Inteligentne zarządzanie budynkiem i zbieranie informacji o zachowaniu osób odwiedzających go jest szczególnie atrakcyjne dla centrów handlowych. Dzięki temu ich zarządcy mogą lokalizować najczęściej i najrzadziej odwiedzane miejsca, a sklepy – w błyskawicznym tempie docierać z ofertą reklamową do swoich klientów. Digitalizacja wnętrz budynku o powierzchni 2 tys. metrów kwadratowych zajmuje 4 godziny. Następnie możliwe jest stworzenie dla danego budynku aplikacji, umożliwiającej nie tylko nawigowanie po nim, ale i monitorowanie zachowania odwiedzających.
– Stworzenie mapy budynku to kwestia nawigacji, możemy się odnaleźć w coraz większych strukturach budynkowych, coraz bardziej skomplikowanych. Tych przestrzeni, w których na co dzień przebywamy jest coraz więcej, generalnie ludzie spędzają ponad 90 proc. swojego czasu w przestrzeniach zamkniętych – twierdzi ekspert.
Indoorway ma już na koncie między innymi pilotażowe wdrożenie swojego systemu w fabryce firmy Electrolux. Dzięki rozwiązaniu, szwedzki producent sprzętu AGD zbiera i analizuje dane o ruchu pieszym wewnątrz gmachu oraz optymalizuje procesy produkcji.
– Chcieliśmy, aby nasze rozwiązanie było jak najbardziej skalowalne, elastyczne pod kątem przestrzeni. Dzięki temu może być dostosowane zarówno dla centrum handlowego, jak i dla muzeum, teatru czy uniwersytetu. W minionym roku zmapowaliśmy ponad 1,5 mln metrów kwadratowych wnętrz na całym świecie – informuje prezes Indoorway.
Firma Deloitte w raporcie “Smart buildings" przewiduje znaczny wzrost inteligentnych wnętrz w budynkach komercy, że w 2020 roku w budynkach komercyjnych zostanie wdrożonych ponad 1,3 mld czujników dla internetu rzeczy. Oznaczałoby to niemal 20-krotny wzrost w porównaniu z rokiem 2015.
Według analityków MarketsandMarkets, do 2022 roku rynek inteligentnych budynków będzie warty niemal 32 mld dolarów. W najbliższych latach rosnąć będzie w tempie niemal 34 proc. średniorocznie.
Czytaj także
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-23: Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
- 2025-05-28: Mietek Szcześniak: Odremontowałem stare gospodarstwo, a na polu zrobiłem kwitnący ogród. Jestem dendrologiem amatorem, potrafię przywrócić stare drzewa do owocowania
- 2025-06-30: Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-12: Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.