Mówi: | Jeffrey H. Guyton |
Funkcja: | dyrektor zarządzający, prezes i CEO |
Firma: | Mazda Motor Europe |
Rośnie popularność aut hybrydowych, ale benzynowe wciąż są liderem rynku. Unikalna na skalę światową technologia połączy zalety silnika benzynowego z dieslem
Liczba zarejestrowanych aut z silnikami diesla na tle całego rynku odnotowuje systematyczne spadki rok do roku. Udział aut z silnikami wysokoprężnymi zmalał do 31,6 proc. Dlatego dosyć długo konstruktorzy poszukiwali rozwiązania, które zaoferuje korzyści, jakie daje diesel w połączeniu z zaletami silnika benzynowego. Innowacyjna technologia Skyactive-X to nowy sposób tworzenia zapłonu samoczynnego w silniku benzynowym.
Z danych zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że na koniec 2016 roku samochody z silnikami benzynowymi stanowiły 45 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce samochodów, pojazdy zasilane olejem napędowym osiągnęły wynik na poziomie 39 proc., auta z LPG –16 proc., a pozostałe napędy ok. 1 proc. Zwiększyć udział aut benzynowych w rynku może jeszcze bardziej technologia Skyactive-X, która łączy korzyści diesla z zaletami silnika benzynowego.
– Skyactive-X to przełomowy sposób tworzenia zapłonu samoczynnego w silniku benzynowym. Mówiąc prościej, oferujemy korzyści, jakie daje diesel razem z zaletami silnika benzynowego. Świetne wrażenia z jazdy w połączeniu z niską emisją spalin i oszczędnością – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jeffrey H. Guyton, dyrektor zarządzający, prezes i CEO Mazda Motor Europe.
Nowy silnik Skyactive-X to pierwszy na świecie silnik benzynowy z zapłonem samoczynnym, w którym zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej wywoływany jest przez kompresję w cylindrze. Nowa metoda spalania, opracowana przez inżynierów Mazdy, nazwana została zapłonem samoczynnym sterowanym iskrowo (SCCI). Dzięki niej nowe silniki mają obniżyć spalanie nawet o 20–30 proc. w stosunku do obecnej generacji silników, a przy tym zapewnią wzrost momentu obrotowego o 10–30 proc. Ważnym aspektem jest także ich przyjazność dla środowiska.
– Można znacząco zredukować emisję tlenków azotu, ponieważ spalanie w silniku Skyactive-X odbywa się w bardzo niskiej temperaturze. To powstrzymuje tworzenie się tlenków azotu, które są głównym tematem w dyskusjach o dzisiejszych dieslach – dodaje Jeffrey H. Guyton.
Według raportu „Branża motoryzacyjna 2017/2018”, sporządzonego na zlecenie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, diesel systematycznie traci popularność. Co prawda liczba rejestracji nowych aut z tymi silnikami wzrosła o 10,5 proc. w 2016 roku, ale jego udział w rejestracjach zmalał o blisko 2 pkt proc., do 31,6 proc. Zyskują natomiast silniki benzynowe i hybrydowe – liczba rejestracji aut benzynowych wzrosła o 19,2 proc., a ich udział wynosi 64,3 proc., natomiast liczba nowych aut hybrydowych na rynku zwiększyła się aż o 76,5 proc. w stosunku do 2015 r., a ich udział w całości nowych rejestracji wynosi 2,4 proc.
– Popyt na silniki spalinowe, albo przynajmniej nasz sposób myślenia o nich, wynika z faktu, że dziś tyle energii na świecie bierze się ze spalania paliw kopalnych. Emisje biorą się nie tylko z rury wydechowej. Powstają także w elektrowniach. Dlatego powinniśmy tworzyć ruch w sposób najbardziej efektywny dla społeczeństwa. Skoro możemy to osiągnąć za pomocą silnika spalinowego takiego jak Skyactive-X, to lepsze rozwiązanie z punktu widzenia emisji gazów cieplarnianych niż silnik czysto elektryczny – podsumowuje Jeffrey H. Guyton.
Technologia Skyactive-X pojawi się na rynku w 2019 roku wraz z pojawieniem się nowej generacji aut japońskiego producenta.
Czytaj także
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.