Mówi: | Jeffrey H. Guyton |
Funkcja: | dyrektor zarządzający, prezes i CEO |
Firma: | Mazda Motor Europe |
Rośnie popularność aut hybrydowych, ale benzynowe wciąż są liderem rynku. Unikalna na skalę światową technologia połączy zalety silnika benzynowego z dieslem
Liczba zarejestrowanych aut z silnikami diesla na tle całego rynku odnotowuje systematyczne spadki rok do roku. Udział aut z silnikami wysokoprężnymi zmalał do 31,6 proc. Dlatego dosyć długo konstruktorzy poszukiwali rozwiązania, które zaoferuje korzyści, jakie daje diesel w połączeniu z zaletami silnika benzynowego. Innowacyjna technologia Skyactive-X to nowy sposób tworzenia zapłonu samoczynnego w silniku benzynowym.
Z danych zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że na koniec 2016 roku samochody z silnikami benzynowymi stanowiły 45 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce samochodów, pojazdy zasilane olejem napędowym osiągnęły wynik na poziomie 39 proc., auta z LPG –16 proc., a pozostałe napędy ok. 1 proc. Zwiększyć udział aut benzynowych w rynku może jeszcze bardziej technologia Skyactive-X, która łączy korzyści diesla z zaletami silnika benzynowego.
– Skyactive-X to przełomowy sposób tworzenia zapłonu samoczynnego w silniku benzynowym. Mówiąc prościej, oferujemy korzyści, jakie daje diesel razem z zaletami silnika benzynowego. Świetne wrażenia z jazdy w połączeniu z niską emisją spalin i oszczędnością – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jeffrey H. Guyton, dyrektor zarządzający, prezes i CEO Mazda Motor Europe.
Nowy silnik Skyactive-X to pierwszy na świecie silnik benzynowy z zapłonem samoczynnym, w którym zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej wywoływany jest przez kompresję w cylindrze. Nowa metoda spalania, opracowana przez inżynierów Mazdy, nazwana została zapłonem samoczynnym sterowanym iskrowo (SCCI). Dzięki niej nowe silniki mają obniżyć spalanie nawet o 20–30 proc. w stosunku do obecnej generacji silników, a przy tym zapewnią wzrost momentu obrotowego o 10–30 proc. Ważnym aspektem jest także ich przyjazność dla środowiska.
– Można znacząco zredukować emisję tlenków azotu, ponieważ spalanie w silniku Skyactive-X odbywa się w bardzo niskiej temperaturze. To powstrzymuje tworzenie się tlenków azotu, które są głównym tematem w dyskusjach o dzisiejszych dieslach – dodaje Jeffrey H. Guyton.
Według raportu „Branża motoryzacyjna 2017/2018”, sporządzonego na zlecenie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, diesel systematycznie traci popularność. Co prawda liczba rejestracji nowych aut z tymi silnikami wzrosła o 10,5 proc. w 2016 roku, ale jego udział w rejestracjach zmalał o blisko 2 pkt proc., do 31,6 proc. Zyskują natomiast silniki benzynowe i hybrydowe – liczba rejestracji aut benzynowych wzrosła o 19,2 proc., a ich udział wynosi 64,3 proc., natomiast liczba nowych aut hybrydowych na rynku zwiększyła się aż o 76,5 proc. w stosunku do 2015 r., a ich udział w całości nowych rejestracji wynosi 2,4 proc.
– Popyt na silniki spalinowe, albo przynajmniej nasz sposób myślenia o nich, wynika z faktu, że dziś tyle energii na świecie bierze się ze spalania paliw kopalnych. Emisje biorą się nie tylko z rury wydechowej. Powstają także w elektrowniach. Dlatego powinniśmy tworzyć ruch w sposób najbardziej efektywny dla społeczeństwa. Skoro możemy to osiągnąć za pomocą silnika spalinowego takiego jak Skyactive-X, to lepsze rozwiązanie z punktu widzenia emisji gazów cieplarnianych niż silnik czysto elektryczny – podsumowuje Jeffrey H. Guyton.
Technologia Skyactive-X pojawi się na rynku w 2019 roku wraz z pojawieniem się nowej generacji aut japońskiego producenta.
Czytaj także
- 2025-07-15: ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-18: Mika Urbaniak: Cały czas tworzę i mam w szufladzie dużo utworów. Teraz kończę moją nową płytę i mam nadzieję, że znowu sporo się będzie wokół mnie działo
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.