Mówi: | Mariusz Garecki |
Funkcja: | dyrektor ds. rozwoju produktów i szkoleń |
Firma: | Grupa Atlas |
Producenci chemii budowlanej inwestują w innowacje. Stawiają na dobrą izolacyjność i trwałość eksploatacyjną
Rośnie zapotrzebowanie na ultranowoczesne, alternatywne materiały do wykonywania izolacji budynków. Nowe produkty pozwalają nie zwiększać grubości izolacji przy zapewnieniu odpowiedniego współczynnika przenikania ciepła ścian domów. Grupa Atlas pracuje nad wdrożeniem powłok termorefleksyjnych, także we wnętrzach mieszkań, które ograniczą odpływ ciepła. Producenci wprowadzają też innowacje, które poprawiają trwałość eksploatacyjną.
– Przyjęło się na rynku, że ocieplenie domu stanowi element estetyczny, a w mniejszej mierze techniczny. Walczymy z tym przekonaniem, estetyka jest ważna, ale nie pryncypialna. Pierwszoplanowe jest spełnienie funkcji technicznych, ocieplenie ma dawać nam konkretne finansowo wymierne efekty. Już od kilku lat zmieniają się wymagania w zakresie izolacyjności termicznej przegród – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Mariusz Garecki, dyrektor ds. rozwoju produktów i szkoleń w Grupie Atlas.
Od stycznia 2017 roku współczynnik przenikania ciepła ścian domów budowanych może wynosić maksymalnie 0,23 W/m²K. Od 2021 roku będzie to już 0,2. Zaostrzające się przepisy wpływają na dobór materiałów. Zazwyczaj stosowane tradycyjne produkty takie jak układy styropianowe czy wełna mineralna powodują, że rośnie grubość izolacji. O ile dla przeciętnego użytkownika może nie mieć to większego znaczenia, o tyle dla deweloperów będzie się już wiązać z określoną stratą finansową.
– Rosnąca grubość izolacji powoduje, że automatycznie rośnie grubość ościeży, zatem ograniczamy ilość światła, które będzie wpadało do mieszkań. Można z tym walczyć, zwiększając powierzchnię przegród, ale przegroda budowlana typu okno nigdy nie będzie miała tak dobrej izolacyjności jak ściana. Obecnie trwają prace nad alternatywnymi materiałami do wykonywania izolacji. Grupa Rockwool prowadziła prace nad Aerowool – to połączenie wełny mineralnej z aerożelami. Obecnie rozwija się mocno rynek płyt PUR/PIR, które dają współczynnik przewodzenia ciepła na poziomie 0,0018-0,0017. W mojej ocenie to jest kierunek dla przyszłych inwestycji – przekonuje Mariusz Garecki.
Prawo budowlane, a konkretnie warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki, narzucają projektantom określone wymogi w zakresie oszczędności energii. Jak wynika z przeprowadzanych audytów i analiz, obecnie prawie 80 proc. wydatków związanych z utrzymaniem nieruchomości pochłaniają rachunki za ogrzewanie. Na samej poprawie efektywności energetycznej budynku poprzez odpowiednie ocieplenie można zaoszczędzić od kilkunastu do ponad 20 proc. Podstawowym działaniem przy poszukiwaniu oszczędności jest ograniczenie strat ciepła przez ściany i dach poprzez zwiększenie grubości izolacji. Coraz częściej pojawiają się rozwiązania, które pozwalają poprawić izolację bez istotnego zwiększania jej grubości.
– Grupa Atlas podjęła prace nad wdrożeniem na przestrzeni dwóch lat projektu powłok termorefleksyjnych. Chcemy wykonywać również powłoki we wnętrzach mieszkań, być może na elewacjach, które dadzą nam szansę ograniczenia ucieczki ciepła. To nie tylko funkcja izolacji, ale aktywnej bariery będzie w tym momencie dużym benefitem, wymiernym z punktu widzenia kosztów ponoszonych na ogrzewanie – tłumaczy dyrektor ds. rozwoju produktów i szkoleń w Grupie Atlas.
Producenci chemii budowlanej stawiają też na innowacje w zakresie trwałości eksploatacyjnej materiałów i ich estetyki.
– Wprowadzamy na rynek farbę silikonową. Jest niezwilżalna dla wody, zatem podczas opadów fasada nie zmienia koloru, natomiast przy lekkim wietrze następuje zdmuchnięcie kropli wody, które nie zraszają powierzchni tej fasady, fasada jest momentalnie sucha – mówi Garecki.
Produkt pozwala też zabezpieczyć budynki przed rozwojem mikroorganizmów. Przy długotrwałych opadach, kiedy fasada budynku jest wciąż wilgotna, pojawiają się warunki sprzyjające namnażaniu mikroorganizmów, które mogą doprowadzić do szybszego zniszczenia budynków.
– Zapewniamy, że poziom ochrony, nawet przy długotrwałym wymywaniu, będzie stabilny, wyższy niż minimalne wymagania. Udowodniliśmy to już w badaniach, które przeprowadziliśmy jako pierwsi na rynku europejskim. Wprowadzamy grupę produktów z potwierdzonymi nowymi wymaganiami. Są one często głębiej analizowane pod kątem możliwości biznesowych, możliwości adaptacji takich rozwiązań do naszej oferty i ich wykorzystania – wskazuje przedstawiciel Grupy Atlas.
Jak podkreśla Garecki, wprowadzane innowacyjne rozwiązania w zakresie termoizolacji czy trwałości eksploatacyjnej to efekt współpracy z ośrodkami badawczymi i naukowymi.
– Poza Instytutem Techniki Budowlanej, współpracujemy z DIBt w Dusseldorfie w Berlinie, z Politechniką Łódzką, Politechniką Świętokrzyską. Realizujemy badania w laboratoriach największych producentów surowców chemicznych, firm BASF, Wacker Chemie czy Daub. Jesteśmy w stanie przebadać produkt w każdym punkcie Europy, czasami nawet poza jej granicami – wymienia Mariusz Garecki.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.