Newsy

Powstaje nowa platforma do analizy danych 3D. Pozwoli mieszkańcom i firmom samodzielnie analizować i wizualizować dane o budynkach i działkach

2018-03-29  |  06:00
Mówi:Marek Szulc
Funkcja:zastępca dyrektora Departamentu Informatyzacji i Rozwoju Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego
Firma:Główny Urząd Geodezji i Kartografii
  • MP4
  • Dane przestrzenne w łatwy i wygodny sposób będą dostępne do powszechnego użytku. Centrum Analiz Przestrzennych Administracji Publicznej tworzy platformę analityczną, w której każdy użytkownik samodzielnie będzie mógł wykonać podstawowe analizy przestrzenne, w tym analizy na danych 3D, a także zwizualizować je. Wykonanie bardziej skomplikowanych operacji będzie można zlecić. Same usługi geoportalowe już dziś przyciągają 45 tys. użytkowników dziennie.

    – Projekt Centrum Analiz Przestrzennych Administracji Publicznej polega na dostarczeniu obywatelom, przedsiębiorcom i w szczególności administracji publicznej nowoczesnych usług związanych z możliwością analiz przestrzennych, z użyciem danych przestrzennych pochodzących z państwowego zasobu, ale również danych, które są w posiadaniu poszczególnych interesariuszy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Marek Szulc, zastępca dyrektora Departamentu Informatyzacji i Rozwoju Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii.

    Główny Urząd Geodezji i Kartografii planuje utworzenie platformy analitycznej umożliwiającej wykonywanie zaawansowanych analiz przestrzennych, w tym analiz na danych 3D, a także interpretację oraz wizualizację wyników analizy w postaci tekstowej oraz graficznej. Dzięki projektowi CAPAP możliwe będzie dokonywanie analiz niezbędnych do przeprowadzania inwestycji, ale i prowadzenia działalności gospodarczej czy skutecznej ochrony środowiska.

    – Każdy z użytkowników będzie mógł w sposób swobodny skorzystać z usług dostępnych za pomocą naszego projektu i dokonać prostych oraz złożonych analiz we własnym zakresie. Na te analizy, które będą wymagały jakichś dodatkowych kompetencji, będzie można złożyć specjalne zapotrzebowanie – przekonuje Marek Szulc.

    Dane przestrzenne to zbiór cech poszczególnych obiektów. Oznacza to między innymi wysokość i modele trójwymiarowe poszczególnych budynków. Dzięki tym danym, po odpowiedniej obróbce można opracowywać narzędzia takie, jak na przykład mapy 3D. Odbiorcami usług tworzonych w ramach projektu mają być urzędnicy i przedsiębiorcy, a także zwykli obywatele. Jak się okazuje, ostatnia z docelowych grup przedsięwzięcia, bardzo intensywnie korzysta z dostępu do danych przestrzennych.

    – Obywatele korzystają z usług, które świadczymy na dzień dzisiejszy w sposób dosyć intensywny. Mamy około 45 tys. zapytań dziennie do usług geoportalowych. To oczywiście obywatele, przedsiębiorcy, branżowe instytucje, w szczególności instytucje takie jak KGP, Straż Pożarna czy Państwowe Ratownictwo Medyczne i Lotnicze, które na co dzień w trybie 24-godzinnym na dobę korzystają z naszych usług w celach zarządzania kryzysowego i zarządzania bezpieczeństwem – tłumaczy przedstawiciel GUGiK.

    Pierwsze dane wysokościowe w ramach projektu CAPAP zebrano w połowie 2017 roku i dołączono do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Dane pozyskano w technologii lotniczego skanowania laserowego (ALS). Wkrótce utworzona zostanie także specjalna dotykowa mapa topograficzna dla niewidomych i słabowidzących z wykorzystaniem biblioteki znaków dotykowych i pisma Braille'a.

    CAPAP jest jednym z trzech projektów realizowanych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii w ramach programu operacyjnego Polska Cyfrowa. Oprócz Centrum Analiz Przestrzennych Administracji Publicznej GUGiK opracowuje jeszcze krajową bazę danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (K-GESUT) oraz znajdujący się w II fazie rozwoju Zintegrowany System Informacji o Nieruchomościach.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Handel

    Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

    Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

    Media i PR

    Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

    43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.

    Polityka

    Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

    Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.