Mówi: | Rafał Rudnicki |
Firma: | Cybercom |
Powstaje coraz więcej platform do prototypowania urządzeń internetu rzeczy. Dzięki nim można symulować działanie urządzeń zanim powstaną
Nowe technologie są już wykorzystywane niemal w każdej branży i dziedzinie życia. Przy odpowiednich zasobach wdrażanie nowoczesnych rozwiązań można przeprowadzić samodzielnie, ale można też skorzystać z pomocy specjalistycznych firm. Razem z klientami prototypują one rozwiązania w obszarze internetu rzeczy (IoT) i dopasowują technologię do realizacji biznesowych założeń. Rynek Internet of Things do 2020 roku będzie wart 1,5 bln zł. To na jego rozwiązaniach budowane są strategie rozwoju firm, które w ten sposób prześcigają konkurencję.
– Prototypowanie to usługa skierowana do szeroko pojętego biznesu. Polega to na świadczeniu usług deweloperskich związanych z tworzeniem nowych, unikalnych, bardzo innowacyjnych rozwiązań. Nastawiamy się na to, że chcemy przygotować koncepcję, ale też prezentację i zasymulować pierwsze działanie urządzeń, systemów, rozwiązań, których jeszcze nikt nie próbował wdrożyć – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Rafał Rudnicki z firmy Cybercom Poland.
Z ubiegłorocznego badania Deloitte Digital („Digital Transformation 2016”) wynika, że polskie firmy obawiają się cyfrowej transformacji, ale rozumieją, że nie ma od niej odwrotu. Cyfryzację postrzegają jako czynnik, który zadecyduje o ich przewadze konkurencyjnej i utrzymaniu się na rynku. Przedsiębiorstwa, które wdrożą odpowiednią strategię, mogą wyprzedzić konkurencję i umocnić swoją rynkową pozycję. Dlatego coraz więcej firm stawia na innowacje, opracowuje koncepcję nowoczesnych technologii, które usprawnią pracę. Nie zawsze jednak są w stanie same opracować prototyp nowego urządzenia.
Pod koniec 2016 roku polska firma Comarch otworzyła IoT Lab, w którym świadczy nie tylko usługi opracowywania koncepcji i prototypowania urządzeń Internetu Rzeczy, lecz także ich produkcji. Pomysł na zbudowanie urządzenia IoT można także zrealizować przy pomocy polskiego oddziału Cybercom.
– Firma ma pomysł na unowocześnienie swojego produktu, na podłączenie tego produktu do internetu, na zbieranie i generowanie danych z takiego elementu, natomiast brakuje jej doświadczenia, odpowiedniej wiedzy, więc trudno podjąć jej samodzielnie tego typu wyzwanie. Może wówczas przekazać swój pomysł na rozwiązanie i produkt, a my pozwolimy zrealizować ten pomysł – tłumaczy Rafał Rudnicki.
Urządzenia internetu rzeczy można także opracowywać we własnym zakresie. Umożliwiają to specjalne zestawy płytek deweloperskich, które można dowolnie zaprogramować. Przykładem tego typu rozwiązań są płytki szwajcarskiej firmy u-blox, które stanowią kompleksowe zestawy startowe do prototypowania urządzeń IoT m.in. z łącznością komórkową czy odbiornikiem GPS. W zeszłym roku na rynku pojawiła się platforma Hexiwear, zaprojektowana z myślą o prototypowaniu urządzeń IoT. Wyposażona jest w sześć czujników oraz kolorowy wyświetlacz OLED.
Większość firm ma świadomość roli działalności badawczo-rozwojowej. Jednak jak wynika z badania Deloitte „Poland Corporate R&D Report 2016” polskie firmy na R&D przeznaczają tylko 3 proc. swoich dochodów. Status Centrum Badawczo-Rozwojowego, dzięki któremu łatwiej jest o pozyskanie dofinansowań z różnego rodzaju funduszy, ma w Polsce jedynie 40 podmiotów.
– Bardzo często pomysły, które się pojawiają, to unikalne wartości naszych klientów, którzy oczekują od nas, że będą mieli pełną kontrolę nad tym, co powstanie. Można powiedzieć, że jesteśmy R&D do wynajęcia – podsumowuje Rafał Rudnicki.
Czytaj także
- 2025-07-29: Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-06-30: Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-08-01: Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
- 2025-07-02: Polki coraz bardziej świadomie podchodzą do profilaktyki nowotworów piersi. Wciąż jednak blisko połowa się nie bada
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-07-29: Mężczyźni generują dużo wyższy ślad węglowy z transportu i konsumpcji niż kobiety. Główne powody to spożycie czerwonego mięsa i jazda samochodem
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.