Mówi: | Mira Mech |
Funkcja: | dyrektor Centrum Usług Wspólnych |
Firma: | AkzoNobel |
Powłoka zmniejszająca opór wody pozwoli statkom o połowę zredukować spalanie ropy. Specjalne farby będą pochłaniać smog
Trend ekologii wchodzi na rynek farb i powłok. Firmy operujące na tym rynku wprowadzają innowacyjne produkty, które pozwolą ograniczyć ich wpływ na środowisko. Na rynek trafiła m.in. farba pochłaniająca zanieczyszczenia czy taka, która te zanieczyszczenia przetwarza na wodę i mniej szkodliwy dwutlenek węgla. Statki z kolei są już pokrywane specjalnymi powłokami, pozwalającymi na obniżenie spalania ropy nawet o 50 proc.
– Ekotrend dotarł na nasz rynek, w tym momencie jest dużo większe skupienie na ochronie środowiska. Inwestujemy np. w pokrycia statków, dzięki czemu mają one znacznie mniejszy opór wody, nie przylegają w tak dużym stopniu do nich algi czy inne rośliny morskie, co przekłada się na redukcję spalania ropy nawet o 50 proc. – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Mira Mech, dyrektor Centrum Usług Wspólnych w firmie AkzoNobel.
Problem emisji na rynku transportu morskiego narasta. Według danych opublikowanych pod koniec października przez Radę Unii Europejskiej emisje z międzynarodowego transportu morskiego wynoszą około 2–3 proc. całkowitej światowej emisji gazów cieplarnianych. To więcej niż emisje dowolnego państwa UE. Gdyby sektor żeglugi był krajem, zajmowałby szóstą pozycję pod względem emisji na świecie. Na poziomie UE emisje dwutlenku węgla z transportu morskiego wzrosły o 48 proc. w latach 1990–2008. Dlatego innowacyjne rozwiązania ograniczające np. spalanie statków są potrzebne.
Ekotrend nie ogranicza się jednak wyłącznie do transportu. To również szereg rozwiązań wpływających na poprawę jakości środowiska, które można stosować już na poziomie gospodarstw domowych.
– Nasz ekofocus nie dotyczy tylko statków, lecz także naszych domów. Stworzyliśmy farbę, która absorbuje zanieczyszczenia, sprawiając, że przynajmniej w domu powietrze, którym oddychamy, jest znacznie czystsze. Dbamy o środowisko, ale z drugiej strony staramy się, żeby wszystkie produkty, które są przez nas wytwarzane, były jak najbardziej trwałe. Im mniejsza jest potrzeba odmalowywania czy odrestaurowywania czegokolwiek, tym mniej związków szkodliwych dla środowiska do tego środowiska się uwalnia – przekonuje Mira Mech.
Na rynku dostępne są już także farby ekranujące, które pozwalają wyeliminować problem elektrosmogu. Powłoki wykonane z ich użyciem przepuszczają zdrowe, naturalne promieniowanie ziemskie, a pochłaniają to, które generuje sprzęt AGD, telewizory, telefony, komputery czy instalacje elektryczne. Chronią też przed promieniowaniem pochodzącym z linii wysokiego napięcia czy transformatorów. Dodatkowo przepuszczają parę wodną i są elektrostatyczne, dzięki czemu nie osadza się na nich kurz, a z pomieszczeń w efektywny sposób odprowadzana jest wilgoć. Sprawia to, że w mieszkaniu nie tworzą się warunki do rozwoju grzybów i drobnoustrojów.
W sprzedaży dostępne są już także farby fotokatalityczne. Zachodzące na ich powierzchni reakcje powodują przekształcenie zanieczyszczeń i toksyn w produkty takie, jak dwutlenek węgla i woda. Farby absorbujące zanieczyszczenia mogą w przyszłości przysłużyć się w walce z problemem smogu, pracuje nad nimi kilku producentów farb.
– Wprowadziliśmy już na rynek farbę, która jest w stanie zaabsorbować zanieczyszczenia powietrza. To kwestia czasu, zanim powłoki, które widzimy na zewnątrz np. budynków, również będą mogły pełnić podobną funkcję. Wśród konsumentów rośnie zainteresowanie aspektem proekologicznym naszych produktów. Jest to na pewno związane z dużo większą dozą informacji na temat szkodliwego wpływu człowieka na środowisko. My możemy wnieść nasz niemały wkład, biorąc pod uwagę, że w tym momencie pokrywamy większość produktów, z którymi konsument ma do czynienia na co dzień, np. telefony, samochody, komputery, puszki do napojów gazowanych – wymienia Mira Mech.
Według analityków MarketsandMarkets globalny rynek farb i powłok osiągnie do 2027 r. wartość 232 mld dol.
Czytaj także
- 2025-07-04: 37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-05-26: Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-25: Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.