Mówi: | Hubert Rachwalski |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Nethone |
Ponad 40 proc. naukowców nie komercjalizuje wyników swoich badań. Brakuje im umiejętności pozyskiwania partnerów biznesowych
Niemal połowa naukowców deklaruje, że nie podejmuje działań związanych z komercjalizacją prowadzonych przez siebie badań i eksperymentów. Jako główną przyczynę tego stanu rzeczy podaje brak kompetencji w pozyskiwaniu partnerów biznesowych. Eksperci zgodnie podkreślają, że współpraca pomiędzy nauką i biznesem powinna być wspierana już na etapie uczelni akademickich. Współorganizowany przez firmę Nethone oraz Politechnikę Warszawską projekt DataLab może być przykładem takiej współpracy.
Ostatnie badanie „Diagnoza stanu transferu technologii za pomocą spółek wykorzystujących doświadczenie realizacji programu Spin-Tech” przeprowadzone na zlecenie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju wskazuje, że 41 proc. naukowców nie podejmuje działań związanych z komercjalizacją swoich badań. Aby odwrócić ten trend, potrzebna jest współpraca pomiędzy sektorami nauki i biznesu. Przykładem takiej współpracy jest projekt DataLab, współtworzony przez firmę Nethone – producenta innowacyjnego systemu do analizy zachowania użytkowników w sieci, działającego na bazie sztucznej inteligencji.
– Rozmawiając z biznesem, rozważając i analizując jego potrzeby, widzimy jak ciężko jest spełniać niektóre z nich bez zaawansowanych i innowacyjnych metod przetwarzania danych. To, co przynosimy do tej układanki to kontekst biznesowy. Dużo lepiej uczy się czy pracuje nad zestawami danych, które faktycznie coś znaczą – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Hubert Rachwalski, dyrektor zarządzający Nethone.
Badanie wskazuje, że dla 53,3 proc. naukowców niepodejmujących działań komercjalizacji, jedną z najpoważniejszych barier w procesie wprowadzania nowego rozwiązania na rynek jest brak kompetencji potrzebnych do pozyskania partnera biznesowego.
– W ramach DataLab będą prowadzone warsztaty i spotkania, w trakcie których studenci będą pracować nad konkretnymi zestawami danych, nad konkretnymi problemami. Sam format działalności DataLab jest dosyć otwarty i elastyczny, na bieżąco pracujemy nad sposobam wykorzystania tej przestrzeni jak najlepiej – wyjaśnia Hubert Rachwalski.
Według rankingu serwisu TopUniversities.com, Politechnika Warszawska jest 18. najlepszą uczelnią w rejonie Europy Wschodniej i Azji Środkowej i najlepszą uczelnią techniczną w naszym kraju. Z danych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wynika, że jest także najchętniej wybieraną uczelnią wśród kandydatów na studia. W roku akademickim 2015 / 2016, na jedno miejsce przypadało 7,8 kandydata. Dla porównania na Uniwersytecie Warszawskim ten wskaźnik wynosił 4,5. Najpopularniejszym kierunkiem wśród potencjalnych studentów była informatyka.
– Politechnika Warszawska jest kuźnią talentów w naukach matematycznych czy informacyjnych, w związku z czym jest to naturalne miejsce, gdzie najtęższe umysły rozwijają się pod kątem analizy danych, tematów statystycznych czy uczenia maszynowego – w tych dziedzinach, w których my akurat pracujemy na froncie biznesowym – komentuje Hubert Rachwalski.
Czytaj także
- 2025-07-16: Dorota Gardias: Do sklepu czy na działkę najczęściej jeżdżę rowerem. W drodze do pracy ciężko byłoby mi utrzymać fryzurę, a przed kamerą muszę dobrze wyglądać
- 2025-06-25: Polskie uczelnie nie są wolne od mobbingu. Środowisko akademickie pracuje nad dobrymi praktykami w polityce antymobbingowej
- 2025-07-14: Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek
- 2025-07-17: Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk
- 2025-03-28: Wrocław najczęściej wskazywanym miejscem na ewentualną przeprowadzkę. To przekłada się na potencjał gospodarczy
- 2025-03-28: Malwina Wędzikowska: W moim środowisku pracy nieraz byłam zdradzona i oszukana. Teraz wystrzegam się zbyt miłych ludzi, od których za chwilę można dostać cios w plecy
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2025-01-15: Susza stała się już corocznym zjawiskiem w Polsce. Lokalne inicjatywy mogą wiele zmienić
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.