Mówi: | Robert Nowicki |
Funkcja: | z-ca dyrektora Departamentu Innowacji |
Firma: | Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii |
Polska może stać się potentatem na polu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Do końca roku powstanie rządowa strategia wdrażania AI
Polska ma ogromny potencjał w zakresie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Rozwiązania tworzone w Polsce coraz częściej zdobywają uznanie reszty Europy i Świata. Opracowany przez polski rząd program sztucznej inteligencji zakłada, że Polska będzie mogła aktywnie uczestniczyć na tym polu, także w zakresie ekspansji zagranicznej. Pierwszy plan budowanej strategii powstanie do końca 2018 roku. Sztuczna inteligencja do 2030 r. może przynieść światowej gospodarce ponad 15,5 bln dolarów.
– Polska ma szansę być potentatem w pełnym znaczeniu tego słowa, z ekspansją zagraniczną, w dziedzinie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. To coś, gdzie jesteśmy dostrzegani na arenie europejskiej, dlatego rząd polski opracowuje nową strategię wdrażania sztucznej inteligencji, bo dane, nie tylko dane kosmiczne, są podstawą do robienia analiz, do wyciągania wniosków i planowania – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Robert Nowicki, zastępca dyrektora Departamentu Innowacji w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.
Coraz więcej europejskich krajów stawia na inwestycje w sztuczną inteligencję. Tylko Wielka Brytania do 2022 roku na ten cel chce przeznaczyć 1,8 mld dolarów. Zjednoczone Emiraty Arabskie zakładają z kolei, że do 2035 roku dzięki sztucznej inteligencji budżet kraju zyska nawet 135 mld dolarów. Stany Zjednoczone tylko w tym roku przeznaczą 15 mld dolarów na rozwój AI.
Jak podaje PwC, do 2030 r. sztuczna inteligencja może przynieść światowej gospodarce ponad 15,5 bln dolarów. Dlatego również Polska traktuje inwestycje w AI priorytetowo.
– Program sztucznej inteligencji zakłada utworzenie ciała najlepszych doradców, które będzie składało się zarówno z kadry akademickiej, jak i z przedsiębiorców, którzy już pracują nad sztuczną inteligencją. Widzimy, jak wpływ AI i uczenia maszynowego ma bezpośrednie przełożenie na nas wszystkich. Powołanie takiego ciała pozwoli na opracowanie projektu pozwalającego polskim przedsiębiorcom razem z administracją publiczną na włączenie się w łańcuch dostaw globalnych, na wymianę wiedzy, na aktywne uczestnictwo – wskazuje Robert Nowicki.
Polska Strategia Rozwoju Sztucznej Inteligencji ma pozwolić Polsce znaleźć się w gronie najbardziej zaawansowanych technologicznie państw. Obecnie do czołówki sporo nam brakuje, zaczynamy dopiero nadrabiać zaległości. Wszystkie raporty potwierdzają jednak, że bez inwestycji w badania i rozwój, sztuczną inteligencję, nasza gospodarka będzie coraz słabsza i mniej konkurencyjna.
Eksperci podkreślają, że Polska powinna poszukać własnej drogi w inwestowaniu w AI, jednak może się wzorować na krajach bardziej zaangażowanych w tym kierunku.
– Podczas misji gospodarczej jednym z punktów jest skorzystanie z doświadczeń, jak robią to Kanadyjczycy. Wielu Polaków pracuje też w agencji, która zajmuje się sztuczną inteligencją. Musimy ułożyć całą inżynierię finansowania, inżynierię planowania. Jesteśmy na początku tej drogi, ale nie z tyłu Europy. Myślę, że do końca roku wypracujemy propozycję – zapowiada Robert Nowicki.
Zdaniem naukowców lata 2040–2050 będą pierwszym w historii okresem, w którym sztuczna inteligencja dorówna ludzkim możliwościom lub je przewyższy
Czytaj także
- 2025-05-07: Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-30: Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Media i PR
Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.