Newsy

Polscy kierowcy tracą nawet 40 minut dziennie na znalezienie miejsca parkingowego. Inteligentny system pomoże im w jego zlokalizowaniu

2018-04-27  |  06:05

Wieloczujnikowy inteligentny neuronowy system parkingowy pomoże kierowcom znaleźć wolne miejsce postojowe. Problem niewystarczającej liczby parkingów dotyczy wszystkich krajów Unii Europejskiej. Polscy kierowcy tracą dziennie nawet 40 minut na znalezienie miejsca. Warszawscy strażnicy miejscy dziennie przyjmują nawet ponad tysiąc zgłoszeń dotyczących parkowania w niedozwolonych miejscach. Sposobem na rozwiązanie problemów ze znalezieniem miejsca parkingowego może być wieloczujnikowy inteligentny system parkingowy.

– Neuropark to projekt badawczy, którego celem jest przygotowanie odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej zarządzanie miejscami parkingowymi w miastach i wzdłuż autostrad oraz usprawnienie całej procedury pobierania opłat za tego typu usługi. System składa się z kamer, które umożliwiają identyfikację pojazdów, skanerów laserowych, które wzmacniają procedurę identyfikacji i detekcji pojazdów, oraz kamer PTZ, które umożliwiają dokładną lokalizację danych miejsc parkingowych i weryfikację, czy dane miejsce jest zajęte – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Janusz Wróbel prezes zarządu spółki Neurosoft.

Z informacji udostępnionych przez warszawską Straż Miejską wynika, że stołeczni strażnicy dziennie przyjmują ponad tysiąc zgłoszeń dotyczących nieprawidłowego parkowania. Kierowcy, nie mogąc znaleźć miejsca parkingowego, bardzo często zostawiają samochody w miejscach niedozwolonych, na przykład na chodnikach z wyłącznym ruchem pieszych. Problemy ze znalezieniem miejsca postojowego dotyczą wszystkich większych miast w Polsce.

Z danych Ministerstwa Energii wynika, że w Warszawie na 1 km2 powierzchni przypada niemal 2,5 tys. zarejestrowanych samochodów. W Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu wskaźnik ten oscyluje wokół wartości 1,5 tys. Statystyka ujmuje jednak tylko pojazdy zarejestrowane w konkretnym mieście, nie dodając do niej tych, które pojawiają się w centrach wraz z osobami przyjeżdżającymi do pracy, turystami lub załatwiającymi sprawy urzędowe.

– W tej chwili kierowcy tracą co najmniej 30–40 minut dziennie w poszukiwaniu miejsc parkingowych. Skutkuje to zwiększeniem zanieczyszczenia środowiska, które i tak w naszym kraju jest już drastycznie wysokie. Dzięki zastosowaniu tego typu systemów kierowca otrzyma informację, gdzie jest wolne miejsce, i trafi od razu w to miejsce, oczywiście jeżeli ktoś go nie uprzedzi. Kierowca musi wskazać lokalizację, w której szuka miejsca parkingowego, a następnie system, zbierając informacje z tych miejsc parkingowych, wskaże, gdzie jest największe prawdopodobieństwo znalezienia wolnego miejsca –tłumaczy Janusz Wróbel.

Z brakiem miejsc postojowych zmaga się jednak cała Unia Europejska. Szczególnie istotne są problemy związane z parkingami dla ciężarówek.

– W tej chwili w Unii codziennie brakuje około 100 tys. miejsc parkingowych dla ciężarówek. To gigantyczny problem, z którym walczą wszystkie kraje unijne, również Polska. W samych Niemczech codziennie brakuje 26 tys. miejsc parkingowych. W zeszłym roku z powodu tych brakujących miejsc, i ciężarówek, które stały na pasie dojeżdżającym do parkingu, wydarzyło się mnóstwo wypadków. Zginęło w nich trzydzieści osób. Istnieje więc wielka konieczność wdrożenia tego typu systemów – przekonuje prezes Neurosoftu.

Zlecenia na wdrożenie systemu już spływają. Niestety mimo że opracowała go polska firma, to klienci pochodzą jak na razie tylko z Niemiec.

– Na autostradzie A61 wyposażamy pierwsze 19 parkingów przyautostradowych w tego typu systemy oraz mamy jedną dużą instalację na granicy austriacko-niemieckiej, gdzie instalujemy dosyć spory projekt. Poprzez zastosowanie naszej technologii liczby pojazdów, które zmieszczą się na tym parkingu, wzrośnie o 50 proc. – mówi Janusz Wróbel.

Zapotrzebowanie jest duże również w Polsce, jednak wdrożenie systemu skutecznie opóźniają przepisy związane z prawem zamówień publicznych, a także to, że rodzimi inwestorzy w zdecydowanej większości realizują takie projekty przy wsparciu środków unijnych.

– Mamy już pierwszy system pilotażowy dla systemów zarządzania parkingami przy autostradach w okolicach Wrocławia, na autostradzie A4, w miejscowości Witowice – informuje prezes zarządu Neurosoft.

Wartość projektu NEUROPARK opiewała na niemal 3,2 mln zł. 70 proc. tej kwoty stanowiła dotacja z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Media i PR

Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.