Mówi: | Radosław Sosnowski |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Tagmax |
Polacy opracowali technologię tagowania w materiałach filmowych. To rewolucja w reklamie, pozwalająca na zakupy bezpośrednio w wideo
Interaktywność może być głównym kierunkiem rozwoju wideo w najbliższych latach. Już teraz Instagram testuje możliwość oznaczania osób i produktów w materiałach filmowych. Zaawansowaną technologią tagowania wideo dysponuje także polska firma, która właśnie uruchamia pierwszy duży projekt. Dzięki tagom wideo, marki mogą notować zwiększoną sprzedaż. Interaktywne wideo może być jednak przydatne również w akcjach charytatywnych. Niemal 90 proc. marketerów planuje w najbliższym czasie wykorzystać elementy interaktywne w kampaniach reklamowych.
– Technologia Tagmax pozwala internaucie na oglądanie materiału wideo, który zawiera różne elementy interaktywne, taki jak możliwość dokonania zakupu, dowiedzenia się więcej o wyświetlanym aktualnie przedmiocie – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Radosław Sosnowski, członek zarządu FreeTiVi.
Platforma Tagmax umożliwia dodawanie do filmów tagów pozwalających np. dokonać zakupu wyświetlanego na filmie produktu, pobrać pliki z dodatkowymi informacjami uzupełniającymi treść materiału czy wyświetlić dodatkowe komentarze w formie wyskakującego okienka. Jak przekonują twórcy platformy, 67 proc. odbiorców wypróbowuje interaktywne narzędzia, a dodatkowe treści zamieszczone w filmie generują współczynnik klikalności na poziomie 16 proc.
– Każdy może wziąć dowolne wideo i wymyślić sobie do tego taką interaktywność jakiej oczekuje, wejść w reakcję z widzem. Można np. oglądając Jamesa Bonda, bezpośrednio w filmie kupić Astona Martina, którym on jeździ. Oczywiście trzeba mieć tego Astona Martina na sprzedaż bądź mieć landing page do informacji. Robi się z tego pop-up store, czyli coś, co może wyskoczyć na stronie internetowej np. portalu zasięgowego i w tym może się pojawić informacja, którą chcemy pokazać, czy towary, które chcemy sprzedać – tłumaczy ekspert.
Technologia dostarczana przez polski start-up została wykorzystana już przez Program 3 Polskiego Radia do przeprowadzania głosowania w talent show "StartNaGranie". To pierwszy w historii konkurs, w którym na uczestników głosuje się kupując ich muzykę bezpośrednio z poziomu nagrania. Oddanie głosów na wybranych artystów polega na zakupie ich piosenki za określoną kwotę. Aby kupić piosenkę trzeba użyć przycisku „GŁOSUJ” widocznego na interaktywnym wideo z występu. Wybór kwoty ma wpływ na jego pozycję w konkursie.
Interaktywne wideo sprawdza się również w przypadku charytatywnych zbiórek pieniędzy. Mended Little Hearts to film, którego bohaterem jest Max, dziecko z wadą serca. Dzięki interakcji polegającej na wpłacie zadeklarowanej kwoty odbiorca ma możliwość kształtowania świata, w jakim żyje animowany bohater. Zerowa wpłata to sterylne, białe otoczenie, w którym Max nie czuje się dobrze. W zależności od sumy przekazywanych pieniędzy, w świecie bohatera mogą pojawić się przyjaciele, zwierzęta czy kolorowe otoczenie. Ostatni kadr filmu to zdjęcie rodziny prawdziwego Maxa, który żyje dzięki pomocy ofiarodawców.
– Tagi wideo to jest coś, czego brakowało do tej pory filmom. Teraz już każdy ma telefon z płaskim ekranem dotykowym. Proszę mi powiedzieć, że komukolwiek oglądając YouTube nie brakuje możliwości kliknięcia, żeby dowiedzieć się więcej o wykonawcy piosenki, albo zobaczyć jaką bluzkę ma właśnie ta pani. To absolutnie naturalny kierunek rozwoju – przekonuje Radosław Sosnowski.
Interaktywne wideo testują już największe platformy społecznościowe. Serwis Instagram rozpoczął testy funkcji oznaczania osób i produktów na filmikach. Niedawno Facebook uruchomił platformę Watch, agregującą wszystkie filmowe materiały z serwisu. Kwestią czasu jest dodawanie innowacyjnych funkcji, takich jak tagowanie w materiałach wideo.
– Przyszłość technologii wideo idzie w kierunku interaktywności. To jest absolutnie normalne i zrozumiałe patrząc na wszystko, co się dzieje ze stronami internetowymi i ze wszystkim, co mamy dookoła. Kierunek dla mnie jest pewien. To klikalne wideo – przewiduje Radosław Sosnowski.
Z danych zebranych przez Adobe wynika, że do końca 2018 roku 88 proc. marketerów planuje wdrożyć kampanie zawierające interaktywne elementy, takie jak linki, przyciski czy quizy. W ocenie analityków dodanie warstwy interaktywnej może poskutkować pięciokrotnym zwiększeniem współczynnika konwersji. Z raportu DemandGen wynika, że 91 proc. kupujących w modelu B2B preferuje treści interaktywne i wizualne.
Czytaj także
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-06-18: Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-03-28: Malwina Wędzikowska: W moim środowisku pracy nieraz byłam zdradzona i oszukana. Teraz wystrzegam się zbyt miłych ludzi, od których za chwilę można dostać cios w plecy
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy
Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.