Mówi: | Sylwester Piwowar |
Firma: | Vozz Helmets |
Poduszka powietrzna w kurtce napełni się w ułamku sekundy i uratuje życie motocykliście. Coraz bardziej zaawansowane są także kaski
Zamontowana w kurtce poduszka powietrzna napełni się w 25 milisekund i zapewni motocykliście ochronę podczas zderzenia lub upadku. Z kolei inteligentne kaski, mimo że kryją w sobie zaawansowane technologie stają się coraz lżejsze i dużo bardziej wytrzymałe. Producenci sprzętu dla motocyklistów proponują coraz nowsze rozwiązania, mające chronić motocyklistów. Tymczasem z danych Komendy Głównej Policji wynika, że rocznie na polskich drogach wciąż ginie ponad dwustu użytkowników jednośladów.
– Wprowadzane są teraz kurtki motocyklowe z tzw. poduszką powietrzną, gdzie w sytuacji krytycznej, ślizgu czy innego zdarzenia drogowego, kurtka wypełnia się w odpowiednich przestrzeniach powietrzem i zabezpiecza przed urazami mechanicznymi ciało. Zupełną nowością jest kurtyna powietrzna, która wybucha w sytuacji poślizgu albo zderzenia. Wokół motocyklisty tworzy się kołnierz bezpieczeństwa, chroniący całe ciało motocyklisty – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Sylwester Piwowar z Vozz Helmets.
Według statystyk policji w samym 2018 roku na polskich drogach zginęło 238 motocyklistów, a prawie 2,5 tys. zostało rannych. To o 428 osób więcej niż w 2017 r. Dlatego producenci motocykli, ale również akcesoriów starają się w jak najlepszy sposób zabezpieczyć kierujących jednośladami. Najnowszym rozwiązaniem dbającym o bezpieczeństwo motocyklistów są poduszki powietrzne.
Jednym z najpopularniejszych modeli poduszki powietrznej zintegrowanej ze strojem motocyklisty jest Alpinestars Tech-Air, stworzona i udoskonalana we współpracy z zawodnikami MotoGP. Mechanizm wykorzystujący działanie czujników reaguje na nagłe przyspieszenia i pompuje komory na plecach i piersi w ciągu 25 milisekund. Kurtki z tą technologią są przeznaczone zarówno do poruszania się w warunkach szosowych, jak i off-roadowych. Na zastosowanie poduszek powietrznych w konstrukcji motocykla zdecydowała się natomiast Honda w modelu Gold Wing, jednak rozwiązanie zapewnia ochronę tylko w przypadku zderzenia czołowego.
Ciągle podstawowym elementem bezpieczeństwa motocyklistów są kaski, które także są coraz bardziej inteligentne. Dzięki zastosowaniu w najbardziej zaawansowanych modelach rozwiązań z zakresu rozszerzonej rzeczywistości, takich jak m.in. wyświetlacze HUD, stają się one również centrum informacji o parametrach jazdy. Inteligentne kaski motocyklowe, takie jak zaprezentowany przez IPC na JEC World 2019 w Paryżu, wyposażone są ponadto w szereg czujników i funkcję komunikacji NFC. Dzięki zastosowaniu drukowanej elektroniki organicznej możliwe jest zdalne regulowanie temperatury wewnątrz kasku.
Jednak podstawowa funkcja kasków, związana z zabezpieczaniem głowy przed urazami, również jest dopracowywana, głównie w zakresie stosowanych materiałów.
– Jeżeli chodzi o kaski z wyświetlaczami i nowe technologie, mówimy o nowych materiałach stosowanych chociażby na skorupy kasków, które są zdecydowanie wytrzymalsze niż te kaski, które są powszechnie stosowane. Odpowiednie zastosowanie mieszanek materiałów typu Kevlar, ewentualnie aramid, powoduje, że te materiały są trwałe, nie przecierają się, nie przecinają się w tak prosty sposób – twierdzi Sylwester Piwowar.
Kaski motocyklowe wykonywane są obecnie najczęściej z materiałów kompozytowych. Harley Davidson stawia w swoich modelach na połączenie włókna szklanego z karbonowym, dzięki czemu osłona na głowę jest zarazem lekka i wytrzymała. Producenci eksperymentują także z innymi sposobami nakładania kasków w celu poprawy bezpieczeństwa motocyklistów.
– Ciekawą innowacją i rozwiązaniem, jakie zostało zastosowane w kaskach obecnie przez firmę Vozz, jest sposób zakładania kasku. Kask zakładamy od tyłu, a ruchoma część potyliczna powoduje, że kask ma lepsze parametry aerodynamiczne. W większym stopniu chroni też głowę z tego względu, że nie mamy potrzeby budowania dużego otworu, który w przypadku klasycznych kasków pozwala wsunąć głowę od dołu do samego kasku. W tym rozwiązaniu otwór szyjny jest mały, obudowany i chroni zarówno część podbródkową jak i całą głowę – informuje przedstawiciel Vozz Helmets.
Według analityków z Technavio rynek akcesoriów ochronnych dla motocyklistów będzie w 2021 roku wyceniany na ponad 11,5 mld dol.
Czytaj także
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-06-09: Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-08: J. Scheuring-Wielgus: Napięcia geopolityczne wymagają silniejszego zjednoczenia państw Europy. To lekcja z II wojny światowej
- 2025-05-14: Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
- 2025-06-04: Trwa budowa nowoczesnego systemu ostrzegania i alarmowania. Ma być gotowy do końca tego roku
- 2025-05-16: Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Handel
Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.