Mówi: | Wojciech Zatorski |
Firma: | Braintri |
Płatności przyszłości będą dostosowane do wygody klientów. Zapłaty dokonamy za pomocą inteligentnych okularów lub poleceniem głosowym
Płatności już wkrótce pozwolą wyjść ze sklepu, nie wyciągając portfela. Będzie można płacić za zakupy za pomocą inteligentnych okularów, poleceń głosowych, skinienia głowy czy odcisków palców. Wraz z rozwojem internetu rzeczy i sztucznej inteligencji zmieni się także sposób robienia zakupów. Już teraz Amazon testuje sklepy, gdzie SI sprawdza, co klient umieścił w koszyku, i automatycznie obciąża jego kartę. Podstawą przyszłych płatności będzie wygoda klienta, której technologia w żaden sposób nie będzie już ograniczać.
– Przyszłość płatności będzie wyglądała zupełnie inaczej niż płatności, które obserwujemy dzisiaj. Obecnie mamy kilka prostych schematów płatności, płacimy przy terminalu, kupując zakupy, płacimy w internecie oraz realizujemy wypłaty z bankomatów. W przyszłości przy wprowadzeniu urządzeń IoT, płatności zaczną się rozpowszechniać i będziemy realizować je w wielu innych sytuacjach – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Wojciech Zatorski z Braintri.
Ericsson szacuje, że w 2021 roku na 28 mld urządzeń podłączonych do internetu ponad połowę, czyli 16 mld, będą stanowiły urządzenia internetu rzeczy (IoT). Wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego pozwoli na ich ciągły rozwój. Większa liczba urządzeń podłączonych do sieci oznacza znacznie więcej możliwości w płatnościach.
Pod względem nowinek technologicznych w płatnościach Polacy należą do europejskiej czołówki. Z badania przeprowadzonego przez eService w ramach kampanii „Warto bezgotówkowo” wynika, że ponad połowa Polaków (56 proc.) preferuje bezgotówkowe metody płatności. Dzięki rozwiązaniu Jiffee opracowanemu przez polski start-up płatność może akceptować niemal każde urządzenie. Dzięki oparciu technologii na łączności Bluetooth, zamiast NFC (Near Field Communication), płatności zbliżeniowe mogą stać się znacznie powszechniejsze.
– Do tego typu rozwiązań będą musiały powstać również inne rozwiązania od strony technologicznej. Stąd Jiffee, które koncentruje się na protokole Bluetooth, dostępnym w bardzo minimalnej cenie dla niemal wszystkich urządzeń IoT – twierdzi Wojciech Zatorski.
Płacić całkowicie wirtualnie pozwalają już także aplikacje na smartfonie. Zapamiętują kartę, konto bankowe jest automatycznie obciążane, a klient zapomina o wydanych pieniądzach. Bezobsługowy sklep Amazon Go miał sprawdzić, jak klienci zareagują na płatności automatyczne obsługiwane przez sam sklep.
– Obecnie obserwujemy wchodzenie nowych rozwiązań, szczególnie w sektorze handlowym, takich jak bezobsługowe kasy. Są także rozwiązania wychodzące daleko w przyszłość. Amazon testuje sklepy, w których przy pomocy kamer i sztucznej inteligencji analizuje, co konsument wkłada do koszyka i konsument wychodząc ze sklepu, nie musi się nawet zatrzymywać, jego karta kredytowa czy rachunek są obciążane automatycznie – tłumaczy ekspert.
Rozwiązanie szybko się sprawdziło, bo Amazon zapowiedział otwarcie kolejnych 3 tys. sklepów w ciągu zaledwie trzech lat. W niedalekiej przyszłości standardem może stać się płatność w bitcoinach, a zakupów będzie można dokonywać za pomocą poleceń głosowych. Mastercard Mobile Payment Study wskazuje zaś, że klienci chętnie zdecydowaliby się na płatności skinieniem głowy, o ile tylko byłoby to możliwe. Takie rozwiązania to już także niedaleko przyszłość – w Chinach są testowane płatności za pomocą technologii rozpoznawania twarzy. Wystarczy, że klient mrugnie, a płatność nastąpi automatycznie.
Inteligentne okulary z elementem wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości już teraz pełnią m.in. funkcję instrukcji urządzenia. W ciągu kilku lat inteligentne okulary przejmą część funkcji smartfona i będą służyć m.in. także jako karta płatnicza.
– Podstawą przyszłych płatności będzie wygoda użytkownika i to jest clué – podsumowuje Wojciech Zatorski.
Czytaj także
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-12: Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-27: Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-10-28: Martyna Wojciechowska: Sztuczna inteligencja zastępująca dziennikarzy i artystów to niepokojący trend. To prowadzi do dezinformacji
- 2024-11-21: Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.