Newsy

Pierwsze polskie samochody elektryczne mogą trafić na ulice już w 2018 roku. Projekt wchodzi w etap realizacji

2017-07-04  |  06:20

Pierwszy polski samochód elektryczny tworzony jest na razie nie przez przedsiębiorstwo produkcyjne, ale na zasadzie realizowanego projektu, który wspomagany jest przez specjalnie utworzoną spółkę oraz Ministerstwo Energii. Jak mówi szef projektu, to coś więcej niż stworzenie nowych, ekologicznych pojazdów. Podkreśla, że chodzi o zbudowanie na nowo mocnej pozycji polskiego przemysłu samochodowego. Pierwsze elektryczne samochody made in Poland mogą się pojawić na ulicach w 2018 roku.

– Za kilka lat po polskich drogach będą jeździły samochody made in Poland – to nasz cel. Nie jesteśmy firmą produkcyjną, ale chcemy zanimować rynek motoryzacyjny w Polsce w taki sposób, aby producenci mający taką gotowość przy naszym wsparciu za kilka lat mogli doprowadzić do uruchomienia własnych samochodów elektrycznych – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Piotr Zaremba, szef projektu ElectroMobility Poland.

Największą barierą dla producentów, którzy mogliby zaistnieć na rynku motoryzacyjnym, jest zarówno brak marki, jak i zdolności integracji. Dlatego właśnie ElectroMobility Poland wraz z Ministerstwem Energii w pierwszej połowie marca br. ogłosiły konkurs na samochód elektryczny. Z wyjątkowymi nagrodami – finalnie eksperci wyłonią pięć najlepszych koncepcji miejskiego pojazdu elektrycznego, który będzie mógł zostać wyprodukowany do celów komercyjnych. 

– W Polsce mamy wszystko, co jest potrzebne, aby zbudować samochód elektryczny, mamy podzespoły. Być może jest problem z baterią, ale to uniwersalny problem na świecie, natomiast jest problem integracji. Rolą EMP [ElectroMobility Poland – red.] jest integracja potencjału różnych podmiotów w produkt i zbudowanie marki dla tego produktu – wyjaśnia Piotr Zaremba.

Projekt składa się z 4 etapów: konkursu na karoserię (połowa roku 2017), konkursu na prototyp (wiosna 2018), uzyskanie homologacji i przetestowanie serii krótkich pojazdów (2018+) oraz produkcji seryjnej.

– Dzisiaj lepiej rozumiemy, w jaki sposób rozmawiać z rynkiem, wiemy, jakie są potrzeby podmiotów, które w tym konkursie wzięły udział i biorą pod uwagę wzięcie udziału w kolejnych etapach. Ponadto poznaliśmy to środowisko, przeanalizowaliśmy, jakie są jego potrzeby, jesteśmy w stanie zaplanować proces w taki sposób, aby było to z korzyścią dla podmiotów, które działają na rynku – dodaje Piotr Zaremba.

Szef projektu ElectroMobility Poland zaznacza, że jednym z elementów, który pomaga budować markę motoryzacyjną, jest utożsamianie jej z konkretnym krajem. Ważna jest także wysoka jakość produkowanych samochodów, finalizujących cały proces badawczy, poczynając od fazy projektowania, poprzez fazę zbudowania produktu, a kończąc na wdrożeniu do produkcji seryjnej.

– Budowa samochodu to proces obliczony na lata, producenci od momentu pomysłu do momentu produkcji poświęcają co najmniej pięć lat na wdrożenie nowych rozwiązań na taśmę produkcyjną. Te kilka miesięcy, które istniejemy, to zatem mały ułamek czasu, który trzeba poświęcić, aby samochód został wdrożony do produkcji – tłumaczy Piotr Zaremba.

Projekt polskiego samochodu elektrycznego przeszedł już pierwszą fazę, jaką był konkurs na wizualizację samochodu. Teraz wybrane pomysły doczekają się uszczegółowienia, a być może przejdą do fazy tworzenia prototypów.

– Jesteśmy w trakcie oceny prac, które zostały do nas nadesłane w konkursie na wizualizację samochodu, to ważny etap prac nad koncepcją, ale etap pierwszy. Teraz prace będziemy uszczegóławiać i chcielibyśmy zaprosić do konkursu na koncepcję i prototyp. Ten drugim etap będzie już zadaniem nie dla projektantów jak etap pierwszy, raczej zadaniem dla inżynierów i całych zespołów, które muszą mieć w głowie proces produkcyjny od momentu powstania wizualizacji do momentu uruchomienia produkcji – podsumowuje Piotr Zaremba.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Handel

Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

Konsument

Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

Zdrowie

Sport może wspomagać walkę z bezsennością. Osoby aktywne fizycznie mają mniej problemów ze snem

Osoby regularnie podejmujące aktywność fizyczną dużo lepiej śpią – wynika z wieloletniej analizy przeprowadzonej przez naukowców z Uniwersytetu w Reykjaviku. Typ i stopień trudności ćwiczeń nie mają takiego znaczenia jak właśnie regularność. To istotne nie tylko dla promowania higieny snu jako działania korzystnie wpływającego na nasze zdrowie, ale i w kontekście skuteczności terapii, m.in. w chorobach przewlekłych. Tymczasem problemy ze snem zgłasza około 40 proc. dorosłych Polaków.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.