Mówi: | Annette Mazevski |
Firma: | Oticon |
Opracowano inteligentnego asystenta aparatu słuchowego. Nasłuchując i rozpoznając otoczenie, pomoże użytkownikowi usłyszeć to, co ważne
Sztuczna inteligencja odmieni sposób, w jaki działają aparaty słuchowe. Nowoczesne urządzenia będzie można w pełni skonfigurować do potrzeb i przyzwyczajeń konkretnego pacjenta. Aparaty pozwolą automatycznie dopasować parametry pracy a także odfiltrować dźwięki, których nie chcemy usłyszeć. Pierwszy asystent aparatu słuchowego ze sztuczną inteligencją nauczy się tego, co użytkownik w konkretnym otoczeniu, np. głośnej restauracji, chce usłyszeć.
– Kaizn jest pierwszym na świecie asystentem dla aparatu słuchowego, wyposażonym w sztuczną inteligencję. Urządzenie skupia się na codziennych nawykach osoby noszącej aparat słuchowy. Będzie nasłuchiwało i rozpoznawało otoczenie w celu automatycznego dostosowania parametrów aparatu. Urządzenie nauczy się tego, co lub kogo w danym środowisku użytkownik chce usłyszeć – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Annette Mazevski z firmy Oticon.
Współczesne aparaty słuchowe potrafią przejąć pełną kontrolę nad tym, jakie dźwięki docierają do ucha pacjenta. Inżynierowie wykorzystują w tym celu technologię stosowaną m.in. przez producentów słuchawek z aktywną redukcją szumów, wyposażonych w algorytmy analizy fal dźwiękowych. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji można odfiltrować niechciane dźwięki i usłyszeć wyłącznie to, co w konkretnej chwili chcemy usłyszeć.
Widex wykorzystuje w tym celu aplikację mobilną, która komunikuje się bezprzewodowo z aparatami z serii BEYOND. Takie rozwiązanie pozwala precyzyjnie skonfigurować zakres pracy urządzenia i wybrać, jakie dźwięki powinny być wzmacniane, a jakie tłumione. Firma Oticon z kolei stworzyła aparat, który nie tylko pozwoli dostosowywać parametry przechwytywania dźwięków, ale także automatycznie pozna nasze preferencje i wykorzysta sztuczną inteligencję do przewidzenia tego, co chcemy usłyszeć.
Asystent słuchowy Kaizn opiera się na technologii działającej podobnie do algorytmów wykorzystywanych przez Spotify do przewidywania, które piosenki mogą nam się spodobać.
– Zebrane dane przechowywane w chmurze będą służyły do przewidywania tego, co w przyszłości użytkownik urządzenia zrobi w konkretnym środowisku, np. w głośnej restauracji. Kaizn automatycznie dostosuje parametry aparatu słuchowego w oparciu o wcześniejsze preferencje użytkownika – tłumaczy ekspertka.
Podobne rozwiązanie wykorzystuje również firma Starkey Hearing Technologies, która zaprojektowała inteligentne aparaty słuchowe Livio AI. Wystarczy sparować urządzenie z telefonem, aby odbierać rozmowy telefoniczne, korzystać z inteligentnego asystenta głosowego czy otrzymywać powiadomienia. W przyszłości aparat zostanie wyposażony także w funkcję wykrywania upadku, która poinformuje bliskich pacjenta, jeśli ten np. straci przytomność.
W przypadku inteligentnego asystenta Kaizn największą zaletą może okazać się system dystrybucji. Oprogramowanie zostanie udostępnione za darmo wszystkim użytkownikom aparatów słuchowych Oticon Opn.
– Tylko w Stanach Zjednoczonych 48 mln osób cierpi na jakiś stopień utraty słuchu. To trzecia najbardziej powszechna dolegliwość, zaraz po chorobach serca. To bardzo powszechny problem – twierdzi Annette Mazevski.
Według analityków z firmy badawczej Credence Research globalny rynek aparatów słuchowych będzie rozwijał się w najbliższych latach w tempie 6,4 proc. w skali roku. W 2023 roku wartość branży ma przekroczyć 8,3 mld dol.
Czytaj także
- 2025-08-08: Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-08-11: Sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować rolnictwo. Pomaga w zbiorach i dzięki niej koszty działania gospodarstw są niższe
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-16: Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań
- 2025-03-03: Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Wśród Polaków rośnie zainteresowanie produktami emerytalnymi. Coraz chętniej wpłacają oszczędności na konta IKE i IKZE
Wzrosła liczba osób, które oszczędzają na cele emerytalne, jak również wartość zgromadzonych środków. Liczba uczestników systemu emerytalnego wyniosła w 2024 roku ponad 20,8 mln osób, a wartość aktywów – 307,5 mld zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Wyraźny wzrost odnotowano w przypadku rachunków IKE i IKZE, na których korzyść działają m.in. zachęty podatkowe. Wpłacane na nie oszczędności są inwestowane, a tym samym wspierają gospodarkę i mogą przynosić atrakcyjną stopę zwrotu.
Robotyka i SI
Sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować rolnictwo. Pomaga w zbiorach i dzięki niej koszty działania gospodarstw są niższe

Algorytmy sztucznej inteligencji są dziś wykorzystywane m.in. do analizy zdjęć roślin, prognozowania plonów czy automatycznego sterowania maszynami. AI wspiera dziś produkcję rolną na wielu poziomach – od siewu po zbiór, a nawet sprzedaż, pomaga też ograniczyć koszty i adaptować się do zmian klimatu. Dlatego, choć teraz w Polsce z nowych technologii korzystają przede wszystkim właściciele największych gospodarstw, skala wykorzystania AI szybko rośnie.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.