Mówi: | Maja Köberl |
Firma: | Crystalusion |
Okulary przeciwsłoneczne przekazujące dźwięk bezpośrednio do mózgu z pominięciem uszu już niebawem zadebiutują na rynku
Przyszłością rynku są inteligentne okulary. Na rynku pojawia się ich coraz więcej – potrafią rozpoznawać twarze, nawigują, oceniają stan zdrowia czy wyświetlają informacje. Nowością są okulary wyposażone w technologię transmisji dźwięku przez kości. Zamiast standardowych słuchawek wystarczą okulary przeciwsłoneczne, które przekazują dźwięk. Po podłączeniu takich smart okularów do urządzenia mobilnego, użytkownik może rozmawiać przez telefon, słuchać muzyki i jednocześnie słyszeć dźwięki dochodzące z otoczenia.
Inteligentne okulary mogą się okazać przyszłością. W tego typu projekty angażują się największe światowe firmy. Erę smart okularów, które wykorzystują technologię rozszerzonej rzeczywistości, zapoczątkowały Google Glass, w ich ślady poszli jednak kolejni, przy okazji udoskonalając możliwości. W okularach Intel Vaunt informacje rzucane są na siatkówkę za pomocą lasera o na tyle niskiej mocy, że jest bezpieczny dla oczu. Okulary Daqri nakładają wirtualny obraz na szkła, a niedawno zaprezentowane Vuzix Blade jako pierwsze na rynku będą zintegrowane z asystentką głosową Amazonu Alexą.
Już wkrótce do sprzedaży trafią także okulary przeciwsłoneczne Voxos ze zintegrowanymi głośnikami, z których dźwięk przekazywany jest bezpośrednio do mózgu, z pominięciem ucha.
– Voxos to okulary z technologią przewodzenia dźwięku przez kości. Wyglądają jak zwykłe okulary przeciwsłoneczne, ale nimi nie są. Mają zintegrowaną technologię przewodzenia dźwięku przez kości, która transferuje dźwięk poprzez kości policzkowe bezpośrednio do mózgu z pominięciem ucha środkowego, dzięki czemu ucho jest zupełnie wolne – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje, podczas targów Mobile World Congress 2018 w Barcelonie, Maja Köberl z Crystalusion.
Kostne przewodzenie dźwięku to możliwość słyszenia wibracji przenoszonych przez kości czaszki. Już Beethoven mimo utraty słuchu był w stanie „słuchać” muzyki, trzymając w zębach metalowy pręt. Kiedy przykładał go do fortepianu, wibracje przechodziły przez szczękę kompozytora. Okulary Voxos wykorzystują podobną, choć znacznie ulepszoną technologię. Okulary przylegają do kości policzkowych i przez nie przekazują dźwięk do mózgu. W efekcie powstaje wrażenie, że dźwięk rodzi się w głowie, a nie pochodzi z zewnętrznego źródła, jakim są tradycyjne słuchawki.
– Użytkownik może słuchać muzyki, odbierać rozmowy telefoniczne, wskazówki GPS, a jednocześnie słyszeć cały ruch wokół siebie. Kiedy jesteś na ulicy, jedziesz na rowerze, spacerujesz czy prowadzisz samochód, bardzo ważne jest, byś słyszał dźwięki z otoczenia – wskazuje Maja Koberl.
Jak podkreślają producenci, to wygodna i bezpieczna alternatywa dla zwykłych słuchawek. Okulary będą sparowane ze smartfonem. Pokażą więc powiadomienia, kto dzwoni czy kto wysłał wiadomość tekstową. System sterowania jest intuicyjny. Do przeglądania treści i kontrolowania aplikacji mobilnych, takich jak odtwarzacz muzyczny, służy panel sterowania na okularach.
– Okulary można podłączyć do niemal wszystkich urządzeń za pośrednictwem łączności Bluetooth. Można korzystać ze wszystkich aplikacji i wszystkich funkcji posiadanych przez urządzenie, do którego są podłączone. Można korzystać z Siri, kierować się za pomocą Google Maps, odbierać telefony, wysyłać wiadomości – wymienia ekspertka.
Okulary Voxos od 19 marca będą do kupienia na Kickstarterze, czyli stronie działającej na zasadzie crowdfundingu. Cena dla wspierających projekt wyniesie 181 dolarów. W sklepach okulary będą kosztować 279 dolarów.
Rynek inteligentnych okularów w latach 2018–2022 będzie rósł w tempie blisko 43 proc. średniorocznie, wynika z prognoz firmy badawczej Research and Markets.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-07: Różnice w prawodawstwie państw UE hamują eksport i rozwój firm. Biznes apeluje o ujednolicenie przepisów
- 2025-04-04: Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
- 2025-02-28: Samotność coraz bardziej dotyka Polaków. Dla 90 proc. z nich problemem są też narastające podziały
- 2025-02-07: Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
- 2025-02-05: Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Media i PR
Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.