Mówi: | Chandlee Harrell |
Firma: | HDMI Licensing Administrator |
Nowy standard HDMI to krok w stronę telewizji wysokich rozdzielczości. Graczom zapewni z kolei niespotykaną dotąd płynność obrazu
Pojawienie się na rynku konsumenckich wersji telewizorów pracujących w rozdzielczości 8K wymusiło na producentach sprzętu wdrożenie standardu HDMI 2.1. Dzięki niemu telewizory mogą przesyłać treści 8K za pośrednictwem pojedynczego kabla. Możliwość transmitowania materiałów 4K przy częstotliwości 120 Hz przyczyni się z kolei do szybszego rozwoju branży gamingowej. Już w tym roku na rynek trafią konsole nowej generacji.
– Specyfikacja HDMI 2.1 została wprowadzona kilka lat temu, standard ten łączy różne urządzenia w obrębie domu i dostarcza treści w jakości 8K 60 Hz oraz 4K 120 Hz. Dysponujemy także nowym rozwiązaniem audio dla telewizorów, które nazwaliśmy enhanced audio return channel (rozszerzony zwrotny kanał audio), pojawiają się też nowe rozwiązania dla graczy, które są kompatybilne z HDMI 2.1 – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Chandlee Harrell z firmy Invecas oraz przedstawiciel HDMI Licensing Administrator.
Pojawienie się pierwszych konsumenckich modeli telewizorów 8K wymusiło wdrożenie standardu HDMI 2.1. Powszechnie wykorzystywane do niedawna złącza HDMI 2.0 opracowano z myślą o współpracy z materiałem 4K, przez co mają zbyt niską przepustowość, aby pracować z wyższą rozdzielczością. Nowy standard rozwiązał ten problem, zwiększając przepustowość łącza z 18 do 48 Gb/s.
Wraz z debiutem nowego standardu przedstawiciele HDMI Forum postanowili wdrożyć także nowy proces weryfikacji okablowania. Producenci kabli HDMI Ultra High Speed będą musieli spełnić szereg warunków, aby móc używać certyfikatu HDMI 2.1. Kable pracujące w nowym standardzie muszą być zdolne do przesyłania obrazu 4K przy 120 klatkach oraz 8K przy 60 klatkach na sekundę.
Jednym z prekursorów telewizorów wysokiej rozdzielczości, a co za tym idzie standardu HDMI 2.1, jest firma Samsung, która w 2019 roku rozpoczęła masową produkcję QLED-ów 8K wyposażonych w układy od Invecas. W ślad za koreańską korporacją poszły konkurencyjne firmy i w 2020 roku na rynku zadebiutują telewizory 8K obsługujące standard HDMI 2.1 od takich producentów jak LG, Philips czy Sony.
Potencjał nowego standardu przesyłania obrazu dostrzegli również producenci sprzętu gamingowego, którzy liczą na to, że HDMI 2.1 pomoże poprawić płynność gier.
– Standard 4K 120 Hz charakteryzuje się bardzo wysoką jakością obrazu, o bardzo wysokiej szybkości klatek i zmiennej częstotliwości odświeżania, co daje niezwykłą płynność ruchów. W zasadzie to jest platforma dla graczy. W tym roku zadebiutują na rynku konsole nowej generacji, więc w najbliższym czasie pojawi się całkiem sporo urządzeń, które wspierają standard HDMI 2.1 – twierdzi ekspert.
Jednym z pierwszych monitorów gamingowych wyposażonych w złącze HDMI 2.1 jest Acer Predator z linii CG552K przystosowany do pracy w rozdzielczości 4K i odświeżaniu 120 Hz. Monitor wykorzysta także możliwości nowego standardu w zakresie reprodukcji szerokiej palety barw za pośrednictwem technologii DisplayHDR 400 True Black. Ponadto w ramach kompatybilności z technologią Variable Refresh Rate zredukuje efekt rwania obrazu za pomocą Nvidia G-Sync.
Nowy standard przesyłu danych wdrażany jest także przez producentów sprzętu audio. Jedną z pierwszych firm, która zastosuje HDMI 2.1 w urządzeniach tego typu, będzie Yamaha. Korporacja planuje zaimplementować złącze nowej generacji w amplitunerach z linii Aventage.
– Ponad miliard urządzeń z łączem HDMI jest sprzedawanych każdego roku. W tym roku na rynek zaczną trafiać produkty wspierające standard HDMI 2.1 i będzie on szeroko wykorzystany w wielu urządzeniach – mówi Chandlee Harrell. – HDMI Forum nie podaje na razie żadnych informacji odnośnie do standardu kolejnej generacji. Możemy sobie jednak wyobrazić, że nadchodzący standard będzie oferował zwiększone szybkości w różnych aspektach, np. w celu dostosowania do treści w jakości 8k 120 Hz, możliwe też są nowe rozwiązania dla gamingu lub innych rynków.
Według analityków z firmy Verified Market Research wartość globalnego rynku technologii 8K w 2018 roku wyniosła 1,78 mld dol. Przewiduje się, że do 2026 roku wzrośnie do 57,87 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 54,5 proc.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-29: Sektor gier silnie reprezentowany na warszawskim parkiecie. GPW liczy na kolejne debiuty firm gamingowych
- 2024-04-17: Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]
- 2024-02-13: Granie w brutalne gry nie zmniejsza empatii. Odkrycie może stanowić zwrot w debacie na temat szkodliwości gier wideo
- 2023-01-04: Polski rynek gier hazardowych stosunkowo niewielki na tle UE. To oznacza duży potencjał do dalszych wzrostów [DEPESZA]
- 2022-12-09: Szara strefa w branży hazardowej online to ponad połowa całego rynku. Budżet państwa traci na tym prawie 800 mln zł [DEPESZA]
- 2022-07-28: Rząd chce wspierać najmłodsze talenty z branży gamingowej. Stąd decyzja o wprowadzaniu gier wideo do ścieżki edukacyjnej
- 2022-05-19: Natalia Gryglewska: Podoba mi się praca w telewizji. Jakby kiedyś była jakaś interesująca propozycja, tobym ją przyjęła
- 2022-05-13: Natalia Gryglewska: W grudniu prawdopodobnie będę reprezentowała nasz kraj w kolejnym konkursie Miss Świata. Małymi krokami rozpoczynam przygotowania
- 2021-09-23: Dzięki Expo w Dubaju Polska chce zwiększyć wymianę handlową z rynkami azjatyckimi. Będzie także zachęcać inwestorów do lokowania biznesów nad Wisłą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.