Mówi: | Mateusz Borowiecki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | OptiBuy |
Nowoczesne narzędzia informatyczne coraz częściej wykorzystywane w obszarze zakupów w przedsiębiorstwach. Polska firma wdraża innowacyjne rozwiązania IT dla biznesu
Narzędzia informatyczne i wiedza consultingowa w obszarze zakupowym istnieją niemal od dwudziestu lat. Jednak dopiero od niedawna przedsiębiorstwa szerzej zaczęły je wykorzystywać. Polska firma OptiBuy wdraża innowacyjne rozwiązania IT do potrzeb biznesowych – aplikacje NextBuy i Ivalua skierowane są do średnich i dużych przedsiębiorstw oraz największych koncernów międzynarodowych.
– Zakupy to ok. 50–70 proc. przychodów w przedsiębiorstwach, więc jest to dosyć istotna część zarządzania przedsiębiorstwem, ale w głównej mierze innowacyjność wynika ze styku współpracy dostawcy i klienta. Często najciekawsze rozwiązania, które firmy starają się wdrożyć, są to pomysły ich dostawców – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Mateusz Borowiecki, prezes zarządu firmy OptiBuy.
Optymalizacja kosztów jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla przedsiębiorstwa. Dlatego zadaniem firmy OptiBuy jest kontrolowanie wydatków poprzez skrupulatny monitoring zakupionych przez przedsiębiorstwo produktów, a także sprawdzenie, czy w danym momencie zakup był faktycznie niezbędny. W tym celu polska firma stworzyła zaawansowaną aplikacje NextBuy oraz oferuje aplikację Ivalua.
– W czasie projektów wykorzystujemy zarówno wiedzę consultingową, jak i narzędzia informatyczne. Jesteśmy producentem oprogramowania Nextbuy, które jest skierowane do średnich i dużych przedsiębiorstw, oraz Ivalua, które jest skierowane do największych koncernów międzynarodowych. Te narzędzia obejmują całość procesów zakupowych w przedsiębiorstwie, zarówno zakupy strategiczne – od momentu badania bazy dostawców, poprzez wybór dostawcy, negocjacje, negocjacje online w postaci aukcji, aż po kontraktowanie i zarządzanie umowami – jak i zakupy operacyjne – wyjaśnia Mateusz Borowiecki.
Narzędzia informatyczne istnieją od dziesiątków lat, lecz dopiero ostatnio ich rola w sektorze zakupowym znacząco się zwiększyła. Postęp technologiczny sprawił, że proste rozwiązania zmieniły się w potężne narzędzia, które mogą znacząco ułatwić życie przedsiębiorstwom.
– Wraz z profesjonalizacją zakupów w przedsiębiorstwach, coraz więcej rzeczy jest automatyzowanych i upraszczanych. W konsekwencji narzędzia informatyczne mogą być coraz szerzej wykorzystywane, a pracownicy w obszarze zakupów są coraz lepiej wyedukowani i mają większe oczekiwania co do narzędzi, z którymi pracują. Naturalną koleją rzeczy jest opracowywanie coraz doskonalszych rozwiązań IT, które wspierają nas w codziennej pracy – twierdzi Mateusz Borowiecki.
OptiBuy łączy technologię z doświadczeniem zakupowym. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie kadra pracowników, która dzieli się własnymi doświadczeniami.
– Zespół naszej firmy składa się w połowie z osób działających w obszarze IT, a w drugiej połowie z konsultantów, którzy wywodzą się z biznesu – byli kupcy, menadżerowie czy dyrektorzy zakupów w przedsiębiorstwach. To, co nas wyróżnia na tle konkurencji, to przede wszystkim dopasowanie narzędzi IT do nowoczesnych potrzeb biznesowych – przekonuje Mateusz Borowiecki.
OptiBuy nie skupia swojej uwagi na automatyzacji procesów, które dane przedsiębiorstwo zdołało wypracować przez lata, a poszukuje innowacyjnych rozwiązań, które gwarantują oszczędność i maksymalizację zysku.
– W naszych projektach nie skupiamy się na automatyzacji obecnych procesów, które u naszych klientów są często wypadkową historycznego sposobu działania. Jesteśmy w stanie zaproponować nowe metody działania i oprzyrządować je od strony informatycznej. To jest ten obszar, który doceniają nasi klienci – podsumowuje Mateusz Borowiecki.
Czytaj także
- 2025-06-02: Mateusz Banasiuk: Dużo czytam swojemu synowi, bo kiedyś mój tata też mi czytał. Lektury lepiej wpływają na jego wyobraźnię i wyciszenie niż oglądanie bajek
- 2025-01-22: Jakub Rzeźniczak: Z szacunku dla żony odmówiłem udziału w „Tańcu z gwiazdami”. Do programu „Mówię Wam” nie pójdę ze względu na prowadzącego
- 2024-09-20: Mateusz Gessler: Gastronomia mocno się zmienia, bo i portfele naszych klientów się zmieniają. Widać, że zamawiają mniej
- 2024-08-26: Mateusz Gessler: Jako „Halo tu Polsat” nie mamy konkurencji, jesteśmy najlepsi. U nas są najlepsze pary prowadzących i mamy najlepszych kucharzy
- 2024-06-04: Magdalena Boczarska: Spektakl „Wypiór” rozprawia się z mitem romantyzmu i z postacią Adama Mickiewicza. Nasz wieszcz wcale nie był takim kryształowym bohaterem i wielkim patriotą, za jakiego go uznajemy
- 2024-07-03: Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora
- 2024-06-27: Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
- 2024-06-03: Mateusz Banasiuk: Część mojej rodziny za sprawą armii Andersa wylądowała w RPA. Dla mojego ojca chrzestnego film o bitwie pod Monte Cassino ma sentymentalny wymiar
- 2024-06-11: Mateusz Banasiuk i Magdalena Boczarska: Po 10 latach razem można też pracować na jednej scenie, mieć z tego dużą frajdę i się wzajemnie inspirować
- 2023-09-01: Agnieszka Kaczorowska i Mateusz Szymkowiak: W czasach szkoły 1 września oznaczał dla nas początek czegoś fascynującego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), inaczej gospodarka cyrkularna, to model gospodarczy, który dąży do minimalizacji odpadów i maksymalnego wykorzystania zasobów. Na razie polska gospodarka osiągnęła cyrkularność w nieco ponad 10 proc., więc mamy dużo do nadrobienia. Tym bardziej że pojawiają się kolejne unijne regulacje, które wymuszą na nas przyspieszenie procesu dochodzenia do GOZ. Jedną z nich jest rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), które zacznie obowiązywać od sierpnia 2026 roku.
Konsument
Australijscy rodzice zaniepokojeni kierowanymi do dzieci reklamami niezdrowej żywności. Duże poparcie społeczne dla ich ograniczenia

Blisko 90 proc. rodziców i opiekunów w Australii wyraża zaniepokojenie nadmierną ekspozycją dzieci na reklamy niezdrowej żywności – wynika z badania naukowców z Deakin University w Australii. Dlatego chcą jego ograniczenia w różnych mediach i środowiskach. Zdaniem badaczy poparcie społeczne dla regulacji dotyczących marketingu niezdrowej żywności jest czynnikiem warunkującym ich wprowadzenie przez decydentów.
Ochrona środowiska
UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji

Transformacja w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie może być silnikiem wzrostu gospodarczego. Dzięki rozmowom prowadzonym podczas polskiej prezydencji, żeby nie traktować transformacji energetycznej w oderwaniu od kwestii konkurencyjności, Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności czy inicjatywę Clean Industrial Deal. Oba te dokumenty proponują konkretne rozwiązania, jak łączyć te dwa procesy. Kluczowe, co szczególnie podkreśla biznes, jest obniżenie cen energii.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.