Mówi: | Jakub Truszczyński |
Firma: | Neurosoft |
Nowe technologie pozwolą zważyć każdy pojazd w czasie przejazdu i ukarać kierowców przeciążonych pojazdów. Nawet co trzecia ciężarówka w Polsce jest przeciążona
Szacuje się, że nawet co trzecia ciężarówka, która porusza się po polskich drogach jest przeciążona. Inspektorzy transportu drogowego są w stanie skontrolować w ciągu roku niewiele ponad 20 tys. pojazdów ciężarowych. Dzięki nowoczesnym narzędziom można jednak automatycznie wykrywać i identyfikować pojazdy przeciążone lub zbyt wysokie bez ich zatrzymywania. Nowa technologia pozwala ocenić nacisk osi pojazdu na nawierzchnię drogi w czasie jego przejazdu przez pole pomiarowe, czyli czujniki i pętle indukcyjne umieszczone w pasie ruchu. Docelowo system ma również estymować warunki panujące na drodze i wokół drogi.
– Neurocar to system nie tylko drogowy, który m.in. rozpoznaje pojazdy i całą otoczkę wokół pojazdów. Samochody są identyfikowane poprzez rozpoznawanie tablic rejestracyjnych pojazdów, markę, model, a w ciągu dnia także kolor oraz poprzez sygnaturę magnetyczną oraz jego wagę. Są też systemy, w których rozpoznajemy bok pojazdu, czy liczbę osi na podstawie zdjęć – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jakub Truszczyński, dyrektor działu elektroniki w Neurosoft.
System NeuroCar działa na zasadzie technologii przetwarzania obrazów cyfrowych na bazie strumienia wideo z kamery zamontowanej w pasie drogowym. Pojazd można zidentyfikować dzięki rozpoznaniu tablicy rejestracyjnej, producenta samochodu, modelu czy koloru. Dzięki dodaniu funkcjonalności , m.in. ważenia dynamicznego oraz klasyfikacji pętlowej pojazdów, system może aktywnie wspierać kontrolę drogową i znacznie ją przyspieszyć.
– W systemie ważenia dynamicznego, najczęściej wykorzystywane są pętle indukcyjne do rozpoznawania, jaki to jest typ pojazdu oraz czujniki ważenia, które podobnie jak pętle, są zainstalowane w drodze. Oprócz tego mamy kamery, które mogą być nad drogą albo obok drogi, co w jakiejś formie usprawnia instalację lub poprawia jakość rozpoznawania – tłumaczy Jakub Truszczyński.
Głównym elementem systemu NeuroCar Weigh-in-Motion są wagi dynamiczne, system identyfikacji pojazdów oraz terminal obliczeniowy, który nadzoruje cały proces pomiaru i transmisji danych. Czujniki i pętle indukcyjne umieszczone są w pasie ruchu, co umożliwia zważenie pojazdu w czasie przejazdu przez pole pomiaru. Zebrane dane są przetwarzane przez odpowiedni algorytm i na tej podstawie można wskazać te pojazdy, których gabaryty przekraczają dozwolone normy. Każdy przejazd jest dodatkowo monitorowany przez kamerę poglądową.
– Nasz system docelowo ma nie tylko ważyć pojazd i rozpoznawać jego charakterystykę magnetyczną, ale będzie też estymował warunki panujące na drodze i wokół drogi, m.in. warunki pogodowe i temperaturowe, po to aby robić automatyczną kalibrację, adjustację, czy poprawę wyników, które daje nam waga. Dotychczas mieliśmy systemy, które dają wynik ważenia na podstawie danych z sensora umieszczonego w drodze – podkreśla przedstawiciel Neurosoft.
Przeciążone ciężarówki to na polskich drogach duży problem. Z danych Instytutu Badawczego Dróg i Mostów wynika, że co trzecia ciężarówka poruszająca się po naszych drogach jest przeciążona. Przejazd jednego samochodu ciężarowego o nacisku 20 ton na oś zużywa nawierzchnię w takim samym stopniu, co przejazd 2,5-miliona samochodów osobowych. Inspektorzy transportu drogowego są w stanie skontrolować w ciągu roku niewiele ponad 20 tys. pojazdów ciężarowych – przez 10 miesięcy 2017 roku przeprowadzili 21,7 tys. kontroli masy pojazdów, ukarano ponad 10 tys. kierowców, nałożono też 1,4 tys. kar administracyjnych. Takie kontrole pozwalają jednak sprawdzić niewielki odsetek ciężarówek.
Tylko na dwóch odcinkach autostrad, na niepełnym odcinku autostrady A2 Konin-Stryków i A4, na odcinku Gliwice-Wrocław, w ciągu doby porusza się 23 tys. pojazdów ciężarowych. Dzięki systemowi NeuroCar Weigh-in-Motion będzie można skontrolować wagę wszystkich poruszających się po drogach pojazdów.
Obecnie w Polsce jest 36 pasów ruchu z zaimplementowanym systemem Neurocar Weigh-in-Motion. Średnia liczba pojazdów przeciążonych w miesiącu z jednej lokalizacji sięga 1,2 tys. W ciągu kilku lat system może zostać wdrożony już w całym kraju.
– Potrzebujemy jeszcze 1-2 lata na przeprowadzenie badań. Jesteśmy we współpracy z Głównym Urzędem Miar w Polsce. Będziemy się wymieniać doświadczeniami i współpracować przy tworzeniu prawa. Realnie patrząc, sprawne funkcjonowanie systemu i państwa w tym zakresie nastąpi nie wcześniej, niż za 3 lata – zapowiada Jakub Truszczyński.
Czytaj także
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2025-02-28: Dziennie policjanci zatrzymują średnio 69 osób z zakazem prowadzenia pojazdów. Trwają prace nad zaostrzeniem przepisów dla kierowców
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
Pomimo brexitu relacje handlowe między Polską a Wielką Brytanią nie tylko się utrzymały, ale też nabrały nowej dynamiki. W 2023 roku wartość wymiany towarów i usług osiągnęła rekordowe 36,4 mld euro – wynika z raportu Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. Rosną także obustronne inwestycje. W Polsce działa już ponad 1,4 tys. firm z kapitałem brytyjskim zatrudniających 113 tys. osób. Również polskie firmy coraz częściej eksplorują rynek brytyjski. Szczególnie dynamicznie rozwija się współpraca w sektorach strategicznych energetycznym, obronnym, technologicznym i finansowym.
Handel
Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin

Polska jest nadal największym producentem sprzętu AGD w UE, ale traci na znaczeniu pod wpływem silnej konkurencji z krajów trzecich, przede wszystkim Chin. Ostatnie dwa lata były trudne dla branży, wciąż pojawiają się nowe zagrożenia, ale – jak podkreślają jej przedstawiciele – widać światełko w tunelu. Producenci AGD liczą na pozytywny wpływ deregulacji, również w obszarze środowiskowym.
Nauka
Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa

Biotworzywa mogą się w przyszłości stać realną alternatywą dla tworzyw sztucznych, które dziś w wielu zastosowaniach są bardzo trudne do zastąpienia. W Łukasiewiczu – Instytucie Chemii Przemysłowej trwają prace nad nowoczesnymi technologiami biodegradowalnych materiałów, które mogą się przyczynić do zmniejszenia skali zanieczyszczenia plastikiem. Na razie jednak są to kosztowne alternatywy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.