Newsy

Nowe technologie pozwolą zważyć każdy pojazd w czasie przejazdu i ukarać kierowców przeciążonych pojazdów. Nawet co trzecia ciężarówka w Polsce jest przeciążona

2018-04-10  |  06:00

Szacuje się, że nawet co trzecia ciężarówka, która porusza się po polskich drogach jest przeciążona. Inspektorzy transportu drogowego są w stanie skontrolować w ciągu roku niewiele ponad 20 tys. pojazdów ciężarowych. Dzięki nowoczesnym narzędziom można jednak automatycznie wykrywać i identyfikować pojazdy przeciążone lub zbyt wysokie bez ich zatrzymywania. Nowa technologia pozwala ocenić nacisk osi pojazdu na nawierzchnię drogi w czasie jego przejazdu przez pole pomiarowe, czyli czujniki i pętle indukcyjne umieszczone w pasie ruchu. Docelowo system ma również estymować warunki panujące na drodze i wokół drogi.

– Neurocar to system nie tylko drogowy, który m.in. rozpoznaje pojazdy i całą otoczkę wokół pojazdów. Samochody są identyfikowane poprzez rozpoznawanie tablic rejestracyjnych pojazdów, markę, model, a w ciągu dnia także kolor oraz poprzez sygnaturę magnetyczną oraz jego wagę. Są też systemy, w których rozpoznajemy bok pojazdu, czy liczbę osi na podstawie zdjęć – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jakub Truszczyński, dyrektor działu elektroniki w Neurosoft.

System NeuroCar działa na zasadzie technologii przetwarzania obrazów cyfrowych na bazie strumienia wideo z kamery zamontowanej w pasie drogowym. Pojazd można zidentyfikować dzięki rozpoznaniu tablicy rejestracyjnej, producenta samochodu, modelu czy koloru. Dzięki dodaniu funkcjonalności , m.in. ważenia dynamicznego oraz klasyfikacji pętlowej pojazdów, system może aktywnie wspierać kontrolę drogową i znacznie ją przyspieszyć.

– W systemie ważenia dynamicznego, najczęściej wykorzystywane są pętle indukcyjne do rozpoznawania, jaki to jest typ pojazdu oraz czujniki ważenia, które podobnie jak pętle, są zainstalowane w drodze. Oprócz tego mamy kamery, które mogą być nad drogą albo obok drogi, co w jakiejś formie usprawnia instalację lub poprawia jakość rozpoznawania – tłumaczy Jakub Truszczyński.

Głównym elementem systemu NeuroCar Weigh-in-Motion są wagi dynamiczne, system identyfikacji pojazdów oraz terminal obliczeniowy, który nadzoruje cały proces pomiaru i transmisji danych. Czujniki i pętle indukcyjne umieszczone są w pasie ruchu, co umożliwia zważenie pojazdu w czasie przejazdu przez pole pomiaru. Zebrane dane są przetwarzane przez odpowiedni algorytm i na tej podstawie można wskazać te pojazdy, których gabaryty przekraczają dozwolone normy. Każdy przejazd jest dodatkowo monitorowany przez kamerę poglądową.

– Nasz system docelowo ma nie tylko ważyć pojazd i rozpoznawać jego charakterystykę magnetyczną, ale będzie też estymował warunki panujące na drodze i wokół drogi, m.in. warunki pogodowe i temperaturowe, po to aby robić automatyczną kalibrację, adjustację, czy poprawę wyników, które daje nam waga. Dotychczas mieliśmy systemy, które dają wynik ważenia na podstawie danych z sensora umieszczonego w drodze – podkreśla przedstawiciel Neurosoft.

Przeciążone ciężarówki to na polskich drogach duży problem. Z danych Instytutu Badawczego Dróg i Mostów wynika, że co trzecia ciężarówka poruszająca się po naszych drogach jest przeciążona. Przejazd jednego samochodu ciężarowego o nacisku 20 ton na oś zużywa nawierzchnię w takim samym stopniu, co przejazd 2,5-miliona samochodów osobowych. Inspektorzy transportu drogowego są w stanie skontrolować w ciągu roku niewiele ponad 20 tys. pojazdów ciężarowych – przez 10 miesięcy 2017 roku przeprowadzili 21,7 tys. kontroli masy pojazdów, ukarano ponad 10 tys. kierowców, nałożono też 1,4 tys. kar administracyjnych. Takie kontrole pozwalają jednak sprawdzić niewielki odsetek ciężarówek.

Tylko na dwóch odcinkach autostrad, na niepełnym odcinku autostrady A2 Konin-Stryków i A4, na odcinku Gliwice-Wrocław, w ciągu doby porusza się 23 tys. pojazdów ciężarowych. Dzięki systemowi NeuroCar Weigh-in-Motion będzie można skontrolować wagę wszystkich poruszających się po drogach pojazdów.

Obecnie w Polsce jest 36 pasów ruchu z zaimplementowanym systemem Neurocar Weigh-in-Motion. Średnia liczba pojazdów przeciążonych w miesiącu z jednej lokalizacji sięga 1,2 tys. W ciągu kilku lat system może zostać wdrożony już w całym kraju.

– Potrzebujemy jeszcze 1-2 lata na przeprowadzenie badań. Jesteśmy we współpracy z Głównym Urzędem Miar w Polsce. Będziemy się wymieniać doświadczeniami i współpracować przy tworzeniu prawa. Realnie patrząc, sprawne funkcjonowanie systemu i państwa w tym zakresie nastąpi nie wcześniej, niż za 3 lata – zapowiada Jakub Truszczyński.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy

Bankowość

Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.

Ochrona środowiska

Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.