Mówi: | Damian Mayer |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Near Space Technologies |
Nanosatelity pozwolą przetestować innowacyjne panele słoneczne w kosmosie. W planach jest też budowa konstelacji nanosatelitarnej do monitorowania poziomu zanieczyszczeń
Rośnie liczba polskich projektów realizowanych z wykorzystaniem nanosatelitów. Pierwsze jednostki pozwolą przeprowadzić obserwacje powierzchni Ziemi i przetestować nowatorskie systemy zasilania pojazdów kosmicznych. Za kilka lat powstanie pierwsza polska konstelacja nanosatelitarna. Dzięki budżetowej i stosunkowo nieskomplikowanej konstrukcji po miniaturowe satelity sięgają duże firmy, urzędy czy uniwersyteckie zespoły naukowe.
– OpenSat to projekt realizowany przez Fundację OpenSpace. Młodzi ludzie z Polski postanowili zbudować całkowicie amatorskiego nanosatelitę o wielkości 10x10x10 cm w standardzie CubeSat. Wspieramy ten projekt poprzez wykonywanie niektórych badań, lotów elektroniki na pokładach rakiet sondujących oraz wykonanie struktury takiego mikrosatelity, czyli jego całego metalowego szkieletu – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Damian Mayer, prezes Near Space Technologies.
Zespół licealistów i studentów w ramach Openspace Foundation chce wysłać w przestrzeń kosmiczną pojazd wykonany w standardzie CubeSat, który pozwoli przeprowadzić test kilku nowatorskich technologii. Kluczowym zadaniem nanosatelity będzie sprawdzenie funkcjonowania perowskitowych ogniw fotowoltaicznych wykonanych przez wrocławską firmę Saule Technologies. Przetestowany zostanie także autorski komputer pokładowy wraz z podsystemami komunikacji, zasilania i kontroli orientacji oraz system pasywnej kontroli termicznej wykorzystujący włókna grafitowe.
– Projekt ma na celu przetestowanie nowych paneli fotowoltaicznych, które mogą być używane w kosmosie. To jest nowa technologia, która jeszcze w kosmos nie poleciała i jednym z celów satelity, który jest realizowany przez Fundację OpenSpace, jest właśnie przetestowanie tej technologii – wskazuje ekspert.
Od momentu wstąpienia do Europejskiej Agencji Kosmicznej polska branża kosmiczna zaczęła dynamicznie rosnąć w siłę, czego najlepszym dowodem jest wzrost zainteresowania badaniami z wykorzystaniem nanosatelitów. W połowie kwietnia swoją misję rozpoczął pierwszy polski satelita obserwacyjny Światowid od firmy SatRevolution, który spędzi na orbicie kilkanaście miesięcy. W tym czasie wykona serię zdjęć o wysokiej rozdzielczości, z dokładnością nawet do 50 cm na piksel.
Celem misji będzie przetestowanie systemu do analizy danych satelitarnych na potrzeby lokalnych urzędów. Badania przeprowadzone przez Światowida mają posłużyć do stworzenia map zanieczyszczenia, monitorowania w czasie rzeczywistym wilgotności powietrza, jakości gleby czy natężenia ruchu kołowego. SatRevolution na bazie tego nanosatelity chce także oprzeć projekt pierwszej konstelacji satelitów obserwujących REC. Pierwsze 16 jednostek ma rozpocząć swoją misję w 2022 roku, a do 2026 roku sieć ma rozwinąć się do 1 000 nanosatelitów.
Firma Near Space Technologies specjalizuje się w dostarczaniu budżetowych rozwiązań na potrzeby projektów near space. Pomogła powołać do życia kilka projektów naukowych realizowanych m.in. przez amatorskie zespoły astronautyczne. Inżynierowie Near Space Technologies współpracowali m.in. ze studentami z Politechniki Wrocławskiej przy opracowywaniu rakiety badawczej PoliWRocket zaprojektowanej z myślą o zawodach SpacePort America Cup.
– Rolą Near Space Technologies w projekcie OpenSat jest wsparcie go poprzez wykonanie struktury satelity, poprzez loty testowe elektroniki na pokładach naszych rakiet i odwzorowanie tak na dobrą sprawę trudnych warunków, które towarzyszą startowi rakiety tak, aby elektronika faktycznie to przetrwała – wymienia Damian Mayer.
Według analityków z firmy Future Market Insights wartość globalnego rynku małych satelitów w 2018 roku wyniosła 2,3 mld dol. Przewiduje się, że do 2028 roku wzrośnie ona do 8,9 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 13,5 proc.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Wśród Polaków rośnie zainteresowanie produktami emerytalnymi. Coraz chętniej wpłacają oszczędności na konta IKE i IKZE
Wzrosła liczba osób, które oszczędzają na cele emerytalne, jak również wartość zgromadzonych środków. Liczba uczestników systemu emerytalnego wyniosła w 2024 roku ponad 20,8 mln osób, a wartość aktywów – 307,5 mld zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Wyraźny wzrost odnotowano w przypadku rachunków IKE i IKZE, na których korzyść działają m.in. zachęty podatkowe. Wpłacane na nie oszczędności są inwestowane, a tym samym wspierają gospodarkę i mogą przynosić atrakcyjną stopę zwrotu.
Robotyka i SI
Sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować rolnictwo. Pomaga w zbiorach i dzięki niej koszty działania gospodarstw są niższe

Algorytmy sztucznej inteligencji są dziś wykorzystywane m.in. do analizy zdjęć roślin, prognozowania plonów czy automatycznego sterowania maszynami. AI wspiera dziś produkcję rolną na wielu poziomach – od siewu po zbiór, a nawet sprzedaż, pomaga też ograniczyć koszty i adaptować się do zmian klimatu. Dlatego, choć teraz w Polsce z nowych technologii korzystają przede wszystkim właściciele największych gospodarstw, skala wykorzystania AI szybko rośnie.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.