Mówi: | Henryk Chorążewski |
Firma: | Samsung Electronics Polska |
Najnowsza technologia kwantowych kropek poprawia blisko dwukrotnie jakość obrazu w telewizorze
Standardowe telewizory są w stanie odwzorować nieco ponad 30 proc. przestrzeni kolorów widzianych przez oko człowieka. Technologia Quantum Dot, czyli kwantowych kropek, którą rozbudowują czołowi producenci telewizorów, pozwala zwiększyć tę przestrzeń do blisko 60 proc. Najnowsze telewizory oddają niemal 100 proc. palety DCI, stosowanej w kinach palety kolorów. Dzięki tej nowej technologii możliwe jest lepsze nasycenie kolorów nawet w jasnym pomieszczeniu.
– Quantum Dot to sposób, w którym w telewizorze powstaje obraz. Quantum Dot to minimalne kropki czerwone i zielone, podświetlane przez niebieskie diody. W tym roku udało nam się tak te kropki skonstruować, że potrafimy oddać prawie 100 proc. tzw. palety DCI – to sposób pomiaru kolorów stosowany w kinach – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Henryk Chorążewski z Samsung Electronics Polska.
Większość stosowanych dotychczas telewizorów potrafiła odwzorować jedynie ok. 33 proc. przestrzeni kolorystycznej obejmowanej przez ludzkie oko. W dużej mierze to efekt ograniczeń technicznych. Nowe technologie, przede wszystkim QD (quantum dot), czyli kropek kwantowych, a także HDR, są w stanie znacznie zwiększyć liczbę i nasycenie odwzorowanych kolorów. Nowy typ kropek kwantowych – Metal Quantum Dot, które Samsung zastosował w telewizorach QLED, bardzo wiernie odwzorowuje obraz i głębie kolorów. Większe pokrycie przestrzeni kolorów pozwala uzyskać bardziej nasycone i naturalne kolory.
– Udało nam się uzyskać jeszcze lepsze nasycenie kolorów przy dużej jasności, którą na przykład mamy w pomieszczeniu. Według danych z USA 70 proc. użytkowników telewizorów ogląda filmy w jasno oświetlonych pomieszczeniach, więc jeśli chcemy mieć doskonały obraz, mocne, nasycone kolory, duża liczbę przejść tonalnych w tych kolorach i kontrast, to kropki kwantowe w telewizorach QLED nam to dadzą – przekonuje przedstawiciel Samsung Electronics Polska.
Producent wskazuje, że w telewizorach Samsung QLED, jasność kształtuje się maksymalnie na poziomie 1,5–2 tys. Nitów w trybie dynamicznym w zależności od modelu telewizora. Dla porównania jeszcze ubiegłorocznych modelach serii SUHD było to ok. tysiąca nitów.
Subiektywnie lepszy, bardziej intensywny odbiór obrazu pozwalają uzyskać także zakrzywione ekrany i monitory. Jak ocenia ekspert Samsunga, choć nie wszystkim odpowiada taki kształt, to coraz więcej osób decyduje się właśnie na telewizory z zakrzywionym ekranem.
– Zakrzywiony ekran daje wrażenie głębi. Oczywiście nie mówimy tutaj o technologii 3D, ale gdybym sam miał sobie kupić sobie telewizor, zdecydowałbym się na ten zakrzywiony. Takie telewizory są na rynku już od dwóch lat, wprowadzają je też inni producenci, z czego można wyciągnąć wniosek, że są na to chętne osoby i telewizory cieszą się zainteresowaniem – podkreśla Henryk Chorążewski.
Czytaj także
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.