Newsy

Najnowsza technologia kwantowych kropek poprawia blisko dwukrotnie jakość obrazu w telewizorze

2017-07-05  |  06:20

Standardowe telewizory są w stanie odwzorować nieco ponad 30 proc. przestrzeni kolorów widzianych przez oko człowieka. Technologia Quantum Dot, czyli kwantowych kropek, którą rozbudowują czołowi producenci telewizorów, pozwala zwiększyć tę przestrzeń do blisko 60 proc. Najnowsze telewizory oddają niemal 100 proc. palety DCI, stosowanej w kinach palety kolorów. Dzięki tej nowej technologii możliwe jest lepsze nasycenie kolorów nawet w jasnym pomieszczeniu. 

– Quantum Dot to sposób, w którym w telewizorze powstaje obraz. Quantum Dot to minimalne kropki czerwone i zielone, podświetlane przez niebieskie diody. W tym roku udało nam się tak te kropki skonstruować, że potrafimy oddać prawie 100 proc. tzw. palety DCI – to sposób pomiaru kolorów stosowany w kinach – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Henryk Chorążewski z Samsung Electronics Polska.

Większość stosowanych dotychczas telewizorów potrafiła odwzorować jedynie ok. 33 proc. przestrzeni kolorystycznej obejmowanej przez ludzkie oko. W dużej mierze to efekt ograniczeń technicznych. Nowe technologie, przede wszystkim QD (quantum dot), czyli kropek kwantowych, a także HDR, są w stanie znacznie zwiększyć liczbę i nasycenie odwzorowanych kolorów. Nowy typ kropek kwantowych – Metal Quantum Dot, które Samsung zastosował w telewizorach QLED, bardzo wiernie odwzorowuje obraz i głębie kolorów. Większe pokrycie przestrzeni kolorów pozwala uzyskać bardziej nasycone i naturalne kolory.

– Udało nam się uzyskać jeszcze lepsze nasycenie kolorów przy dużej jasności, którą na przykład mamy w pomieszczeniu. Według danych z USA 70 proc. użytkowników telewizorów ogląda filmy w jasno oświetlonych pomieszczeniach, więc jeśli chcemy mieć doskonały obraz, mocne, nasycone kolory, duża liczbę przejść tonalnych w tych kolorach i kontrast, to kropki kwantowe w telewizorach QLED nam to dadzą – przekonuje przedstawiciel Samsung Electronics Polska.

Producent wskazuje, że w telewizorach Samsung QLED, jasność kształtuje się maksymalnie na poziomie 1,5–2 tys. Nitów w trybie dynamicznym w zależności od modelu telewizora. Dla porównania jeszcze ubiegłorocznych modelach serii SUHD było to ok. tysiąca nitów.

Subiektywnie lepszy, bardziej intensywny odbiór obrazu pozwalają uzyskać także zakrzywione ekrany i monitory. Jak ocenia ekspert Samsunga, choć nie wszystkim odpowiada taki kształt, to coraz więcej osób decyduje się właśnie na telewizory z zakrzywionym ekranem.

– Zakrzywiony ekran daje wrażenie głębi. Oczywiście nie mówimy tutaj o technologii 3D, ale gdybym sam miał sobie kupić sobie telewizor, zdecydowałbym się na ten zakrzywiony. Takie telewizory są na rynku już od dwóch lat, wprowadzają je też inni producenci, z czego można wyciągnąć wniosek, że są na to chętne osoby i telewizory cieszą się zainteresowaniem – podkreśla Henryk Chorążewski.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.