Newsy

Nadchodzi rewolucja w handlu. Sklepy wyposażone w czujniki i skanery 3D same będą pobierały należność za zakupy

2018-10-01  |  06:00

Płatności mobilne i internetowe są coraz bardziej zaawansowane. W amerykańskich i chińskich sklepach testuje się już rozwiązania znane z filmów science-fiction. Po zrobieniu zakupów klient zostaje rozpoznany za pomocą skanera 3D i odpowiednia kwota jest automatycznie pobierana z jego konta. Polacy tymczasem na potęgę korzystają z płatności zbliżeniowych, a coraz większa liczba sklepów i punktów usługowych, nawet tych najmniejszych, pozwala na zapłacenie kartą lub telefonem. Transakcje stają się również coraz bezpieczniejsze dzięki wprowadzanym regulacjom prawnym.

Transakcje bezgotówkowe stają się coraz popularniejsze. W przyszłości kartą zapłacimy w urzędach, niewielkich sklepach czy środkach komunikacji miejskiej. Pojawiają się także systemy płatności automatycznych, które umożliwiają błyskawiczną realizację transakcji za pośrednictwem aplikacji mobilnej bądź systemów biometrycznych.

– W przyszłości prawdopodobnie w ogóle nie będziemy płacić, tzn. będziemy płacić, nie płacąc. Kierunek pokazuje, że płatności stają się coraz bardziej niewidoczne, ponieważ wszyscy lubimy robić zakupy, niekoniecznie lubimy płacić i mamy zarówno w sklepach stacjonarnych takie projekty, jak i w sklepach internetowych. W USA są już pilotażowo prowadzone projekty, gdzie po prostu wchodzimy do sklepu, jesteśmy śledzeni przez szereg czujników, wychodzimy ze sklepu, płatność odbywa się automatycznie w tle – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Miłosz Kurzawski, dyrektor sprzedaży w Blue Media.

Zautomatyzowane systemy płatności mogą się okazać rewolucją w handlu. Takie rozwiązania obecnie testuje się m.in. w Stanach Zjednoczonych. Amazon testuje nowy format sklepów stacjonarnych, drogerie Go. W tych sklepach nie spotkamy tradycyjnych kasjerów, na wejściu klient paruje swoją aplikację mobilną z koszykiem, a następnie wkłada do niego zakupy i wychodzi przez bramkę płatniczą, która automatycznie obciąża rachunek użytkownika. Do 2021 roku Amazon planuje uruchomić 3 tys. sklepów Go.

W Chinach z kolei wprowadzono system automatycznych płatności zbliżeniowych. Firma Alibaba w ramach programu pilotażowego w chińskim mieście Hangzhou wprowadziła do jednej z restauracji KFC kioski wyposażone w skaner 3D. Klienci usługi Alipay, którzy zarejestrują w serwisie wzór biometryczny swojej twarzy, po złożeniu zamówienia w kiosku mogą zapłacić, uśmiechając się do kamery. Biometria będzie coraz szerzej wykorzystywana do dokonywania płatności.

– Z pewnością w przyszłości bardzo mocny wzrost będą miały płatności z wykorzystaniem głosu, asystentów głosowych, biometrii głosowej i biometrii palcem. Coraz częściej, szczególnie w USA, wykorzystujemy swój głos i asystentów głosowych, takich jak Amazon Alexa czy Siri, właśnie po to, żeby dokonać zakupu. Mówimy do naszego urządzenia, co chcemy kupić, płatność dzieje się w tle z wykorzystaniem naszej biometrii, jesteśmy rozpoznawani na podstawie naszej próbki głosu – tłumaczy Miłosz Kurzawski.

W Polsce coraz chętniej płacimy za pomocą technologii zbliżeniowych. Dzięki nim można płacić nie tylko za pomocą karty zbliżeniowej, lecz także za pomocą telefonu z technologią NFC. Systemy płatności rozwijają się m.in. dzięki możliwości darmowego wdrożenia płatności bezgotówkowych dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz organów administracji publicznej w ramach programu Polska Bezgotówkowa. Uczestnicy programu zostaną zwolnieni na dwanaście miesięcy z kosztów instalacji oraz obsługi terminala oraz opłat za same transakcje.

Najnowsze technologie będzie można zobaczyć już wkrótce w sklepach Żabka. Sieć wraz z Microsoftem chce wyposażyć swoje placówki w inteligentne półki, które będą informować o dacie przydatności produktów, czy innowacyjne kasy, które same rozpoznają, jaki produkty klient chce kupić. Na koniec za zakupy będzie można zapłacić za pomocą aplikacji, nie wyjmując portfela z kieszeni. Koncepcja sklepu przyszłości została już oficjalnie zaprezentowana i czeka na pierwsze wdrożenia.

Sporym przełomem mogą się okazać także terminale mPOS, które coraz częściej można spotkać np. na targach rzemieślniczych czy w małych punktach usługowych i handlowych. Za urządzenia takie jak SumUp płaci się tylko raz, a następnie od każdej transakcji pobierana jest stała opłata. Użytkownicy nie muszą ponosić kosztów wynajmu lub obsługi bankowej, jak ma to miejsce w przypadku klasycznych terminali. Z tego powodu mPOS-y sprawdzają się w rękach tych przedsiębiorców, którzy prowadzą sprzedaż sezonową lub okazyjną.

– Polacy pokochali płatności bezgotówkowe. Jesteśmy absolutnie światowym liderem w zakresie płatności zbliżeniowych, stąd też udział płatności kartą w stosunku do płatności gotówką zwiększa się. Coraz chętniej sięgamy po portfel po to, żeby zapłacić kartą. Pomagają w tym takie programy jak np. Polska Bezgotówkowa, których celem jest terminalizacja mniejszych punktów handlowych – mówi ekspert Blue Media.

Coraz częściej sięgamy także po internetowe płatności automatyczne. Przeglądarki mogą zapisać dane naszej karty kredytowej, aby umożliwić płacenie za zakupy w sieci jednym kliknięciem, bez konieczności logowania się na konto bankowe. Realizację transakcji bezgotówkowych ułatwiają także aplikacje mobilne, które pozwalają płacić zbliżeniowo za pośrednictwem telefonów czy inteligentnych zegarków. A o popularności transakcji tego typu w Polsce najlepiej świadczy udany start usługi Apple Pay w połowie czerwca. W pierwszym tygodniu od uruchomienia usługi, skorzystało z niej 40 proc. klientów banku, którzy mają iPhone’a.

Wzrost popularności płatności internetowych wymusza wprowadzanie nowych wymogów bezpieczeństwa. Na początku roku urzędnicy unijni wprowadzili dyrektywę PSD2, która precyzuje zasady funkcjonowania płatności w sieci i wymaga na państwach członkowskich wprowadzenie silnej autentykacji. Docelowo wszystkie transakcje internetowe powinny wykorzystywać co najmniej dwa spośród trzech zabezpieczeń: biometryczne, sprzętowe oraz hasło.

– W przyszłości płatności internetowe będą coraz bezpieczniejsze, wymusza to wprowadzona dyrektywa PSD2, która nakazuje wszystkim podmiotom z sektora finansowego, bankom czy innym instytucjom finansowym wprowadzenie silnego uwierzytelnienia użytkownika, czyli co najmniej dwóch składników autentykacji w celu wykonania transakcji – wskazuje ekspert.

Według raportu opracowanego przez Mastercard, w ciągu ostatniego roku liczba klientów realizujących transakcje bezgotówkowe za pośrednictwem smartfonów wzrosła 2,5-krotnie, osiągając poziom 1,5 mln.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Ochrona środowiska

Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania

Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.