Mówi: | Kazuhiro Yamamoto |
Firma: | Aska3D |
Na rynek trafiają dotykowe hologramy. Rewolucyjna technologia znajdzie zastosowanie w szpitalach, autach i reklamie
Już wkrótce technologie, które nie tylko wyświetlają obrazy w powietrzu, lecz także pozwalają na interakcję z nimi – podobnie jak przy panelu dotykowym – staną się codziennością. Dotykowe hologramy wykorzystują światło emitowane przez specjalne panele LCD, a reagują na dotyk dzięki czujnikom jonowym. Technologia znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie ekrany dotykowe powinny być sterylne, np. szpitalach, restauracjach czy rafineriach ropy naftowej. To także doskonały nośnik reklamy. W przyszłości dotykowe hologramy będzie można znaleźć w najnowszych samochodach.
Hologramy to technologia przyszłości. Ich zastosowanie ograniczone jest właściwie jedynie kreatywnością użytkowników. Na rynku pojawiają się już coraz bardziej zaawansowane technologie, pozwalające wyświetlić trójwymiarowego człowieka. Japońska firma Aska3D idzie o krok. Stworzyła hologram z interfejsem dotykowym, który można kontrolować za pomocą rąk.
– W tworzonych przez nas wyświetlaczach holograficznych stosujemy szkło poddawane szczególnej obróbce, zawierające tysiące mikroluster. Ekran LCD zostaje ustawiony pod kątem 45 stopni, dzięki czemu światło emitowane przez monitor odbija się od szkła, a powstałe wewnątrz wiązki wychodzą na zewnątrz. W ten sposób powstają obrazy, które możemy zobaczyć. W celu wytworzenia pola stosujemy czujniki jonowe. W momencie dotknięcia palcem jony ulegają rozproszeniu – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Kazuhiro Yamamoto z Aska3D.
Technologia opracowana przez Aska3D wysyła światło emitowane przez obraz lub obiekt za pomocą specjalnej szklanej płytki i zbiera je po drugiej stronie płytki w takiej samej odległości. W ten sposób powstaje obraz identyczny z oryginałem. Rozmiar wyświetlanego obrazu i odległość, przy której obraz może być wyświetlany, zależą od wielkości płyty. Kąt padania i wynurzenia mają ten sam kąt odbicia, a płytka działa jako powierzchnia projekcyjna do wyświetlania obrazów w powietrzu w stosunku 1: 1.
Szklane płyty ASKA3D osiągają wysoką jakość obrazowania i duże obrazy w powietrzu. Firma opracowuje też plastikowe płyty. Choć mają nieco słabszą jakość obrazowania, mogą być dostarczane w dużych ilościach. Możliwość wejścia w interakcję z obrazem holograficznym tak jak ze zwykłym ekranem dotykowym, może znaleźć zastosowanie w wielu miejscach i dziedzinach.
– Urządzenie znajduje zastosowanie m.in. w restauracjach, gdzie mamy do czynienia z drobnoustrojami. Część osób nie chce użytkować ekranów, które ktoś dotykał już wcześniej. Kolejnym obszarem zastosowania są zakłady produkcyjne, w tym rafinerie ropy naftowej. Pracownicy wykonujący swoją pracę mogą korzystać z ekranu dotykowego nawet, gdy mają zabrudzone dłonie. Ekrany można stosować także w branży motoryzacyjnej ‒ w konsolach środkowych samochodów luksusowych, a także w szpitalach dla zachowania większej higieny – wymienia ekspert.
Jak szacują analitycy researchandmarkets.com, globalny rynek wyświetlaczy holograficznych będzie warty w 2023 r. ponad 7,6 mld dolarów. Tempo średniorocznego wzrostu w najbliższych pięciu latach przekroczy 28 proc.
Czytaj także
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-11-12: Świadoma sztuczna inteligencja może powstać jeszcze w tej dekadzie. Tego dotyczy dzisiejszy wyścig zbrojeń
- 2024-07-18: W Polsce rośnie tempo robotyzacji. Pod względem zaangażowania robotów w przemyśle przegrywa wyścig z innymi krajami regionu
- 2024-07-09: Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
- 2024-05-24: Coraz bliżej powstania świadomej sztucznej inteligencji. Potrzebne są działania zapobiegające niewłaściwemu jej wykorzystaniu
- 2023-12-12: Cyfryzacja procesów budowlanych przyspiesza. Efektem są lepszej jakości projekty i mniej błędów na budowach
- 2023-10-04: Przez trudną sytuację gospodarczą średnie firmy produkcyjne odkładają na później plany cyfryzacji. Brak finansowania wciąż jest podstawową barierą
- 2023-09-11: Ultraszybka sieć 5G uruchomiona na Politechnice Śląskiej. Posłuży do testowania nowoczesnych rozwiązań dla przemysłu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Media i PR
Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.