Newsy

MWC19: Dzięki podłączeniu samochodów do sieci 5G poprawi się bezpieczeństwo na drogach. Pierwsze auta seryjne jeszcze w tym roku

2019-02-28  |  06:00

Dzięki technologii umożliwiającej komunikację samochodów z infrastrukturą i innymi uczestnikami ruchu zmniejszy się liczba wypadków. Na ulicach Hiszpanii rozpoczynają się testy technologii, a produkcja seryjnych modeli wyposażonych w łączność 5G rozpocznie się jeszcze w tym roku. Opracowano już specjalny protokół komunikacyjny, pozwalający samochodom komunikować się między sobą, nawet gdy nie są w polu widzenia.

– V2X to protokół „vehicle-to-everything”, czyli protokół komunikacyjny, który pozwala pojazdom komunikować się między sobą, a także łączyć się z infrastrukturą i pieszymi. To bezprzewodowy protokół, dzięki któremu samochody mogą rozpoznawać siebie nawzajem, nie mając się w polu widzenia. Głównym celem tej technologii jest zapobieganie wypadkom i ratowanie życia – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje podczas targów Mobile World Congress w Barcelonie Yuval Lachman, dyrektor ds. rozwoju biznesu firmy Autotalks.

Organizacja Intelligent Transportation Society of America na zlecenie Departamentu Transportu USA wydała pozytywną opinię dotyczącą protokołu V2X. Według ITS America im wcześniej tego typu technologie zostaną wdrożone na szeroką skalę, tym więcej żyć uda się uratować. Aby przyspieszyć wdrażanie i zachęcić do większej innowacyjności należy zdaniem organizacji zapewnić interoperacyjność technologii V2X, w szczególności udostępniając dla niej możliwość komunikacji w paśmie 5,9 GHz.

– Samochody podczas jazdy przesyłają między sobą dane o własnej lokalizacji i nadchodzących manewrach, mogą też alarmować pozostałe samochody o nagłych zdarzeniach. Rozwiązanie, które dostarcza Autotalks, jako producent układów scalonych, to właśnie układ elektroniczny wbudowany w samochód. Służy on jako modem obsługujący protokoły komunikacyjne pozwalające samochodom komunikować się przez radio – tłumaczy Yuval Lachman.

W ramach inicjatywy 5G Barcelona na ulicach katalońskiego miasta L'Hospitalet de Llobregat testowane będą dwa auta marki Seat wyposażone w technologię V2X. Na targach MWC w Barcelonie zaprezentowane zostały przykładowe sytuacje, w których takie rozwiązanie może się sprawdzić.

Pierwszą z nich jest wykrywanie pieszego na przejściu za pomocą kamery termowizyjnej. Druga to wykrywanie rowerzysty skręcającego w prawo. Rower wyposażony w ultraprecyzyjną technologię lokalizacyjną, korzystając z obliczeń brzegowych, skomunikuje się z sąsiednimi samochodami, aby poinformować ich o swojej pozycji. W przypadku możliwej kolizji samochody wyślą kierowcy komunikat ostrzegawczy na panelu sterowania. Rower zostanie zlokalizowany za pomocą radiolatarni ultraszerokopasmowych, które zostaną rozmieszczone na drodze.

Łączność V2X sprawdzi się również przy wykrywaniu nieruchomego samochodu na drodze o słabej widoczności. Jeśli auto zatrzyma się w obszarze drogi o słabej widoczności, automatycznie uruchomi światła awaryjne i ostrzeże inne zbliżające się pojazdy za pomocą komunikatu na panelu sterowania. Ta komunikacja będzie obsługiwana za pomocą bezpośredniego interfejsu komunikacyjnego.

Choć w Europie testy technologii 5G w komunikacji pojazdów dopiero się zaczynają, to pierwsze seryjne auta wyposażone w tę łączność pojawią się jeszcze w tym roku.

– Po drogach jeżdżą już pojazdy z tym rozwiązaniem, które trafiły do dużych dostawców na całym świecie – w USA, Europie oraz w Chinach. Między 2020 a 2023 rokiem na rynek chiński trafi bardzo dużo samochodów z naszym układem. Podobnie do Europy, gdzie pierwsze masowe wdrożenia zaplanowane są na 2021 rok – zapowiada  ekspert Autotalks.

Według analityków MarketsandMarkets rynek connected cars w najbliższych latach wzrośnie czterokrotnie. Do 2025 roku ma osiągnąć wartość ponad 219 mld dol.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Bankowość

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.