Mówi: | Rafał Bajczuk |
Funkcja: | analityk |
Firma: | Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych |
Latanie będzie coraz droższe. Tradycyjne paliwo muszą zastąpić biopaliwa, ale przyszłość to samoloty hybrydowe i elektryczne
Lotnictwo czeka ekologiczna rewolucja. Propozycje Komisji Europejskiej w ramach pakietu Fit for 55 zakładają m.in. opodatkowanie paliwa lotniczego, które do tej pory było zwolnione z opłat, wycofywanie darmowych uprawnień do emisji CO2 i większy udział w napędzie niskoemisyjnych paliw. Alternatywą dla tradycyjnego napędu mogłoby być paliwo syntetyczne lub biopaliwo. Przyszłością lotnictwa mogą też stać się samoloty elektryczne lub hybrydowe.
– Komisja Europejska wprowadziła kilka ważnych zmian dla branży lotniczej, przede wszystkim po raz pierwszy w historii paliwo lotnicze w Unii Europejskiej będzie objęte podatkiem paliwowym, akcyzą. Drugą zmianą jest włączenie sektora lotniczego do systemu handlu emisjami EU ETS. Te wszystkie zmiany będą oznaczać, że latanie będzie coraz droższe, dlatego że pasażerowie samolotów będą musieli dokładać się do systemu handlu emisjami i płacić za ten najbardziej emisyjny sposób podróżowania – mówi agencji Newseria Innowacje Rafał Bajczuk, analityk Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Niedawne propozycje Komisji Europejskiej w ramach Fit for 55 oznaczają duże zmiany dla branży lotniczej. Zgodnie z zapowiedziami zostanie opodatkowane paliwo lotnicze, dotychczas zwolnione z opłat. Zwolnienie zostanie utrzymane jedynie w lotach towarowych, natomiast stawki w ruchu pasażerskim mają być stopniowo zwiększane w ciągu najbliższych 10 lat. Skończą się również darmowe uprawnienia do emisji CO2. Lotnictwo ma też stopniowo odchodzić od tradycyjnego paliwa.
– Komisja Europejska zaproponowała obowiązek dla linii lotniczych, żeby paliwo lotnicze zawierało więcej paliwa przyjaznego dla środowiska, czyli komponent pochodzący z biopaliw i paliw syntetycznych, które obecnie produkuje się na bazie wodoru. Małe samoloty, awionetki czy prywatne odrzutowce mogą być elektryfikowane jako pierwsze. Natomiast, jeśli chodzi o te największe samoloty, samoloty pasażerskie czy towarowe, one ze względu na rozwój technologii bateryjnej nie mogą być elektryfikowane i właśnie tutaj tą zieloną alternatywą jest wprowadzanie paliw syntetycznych – tłumaczy Rafał Bajczuk.
Z badania „Internalizacja kosztów klimatu europejskiego lotnictwa” przeprowadzonego przez niezależną holenderską firmę badawczo-konsultingową CE Delft wynika, że ceny biletów wzrosną o 8–34 proc. Ze względu na wyższe ceny w przyszłości popyt na bilety lotnicze w Europie zmniejszy się o 6–25 proc. Zmiany są jednak konieczne, w przeciwnym razie emisje CO2 z europejskiego lotnictwa mogłyby wzrosnąć w 2050 roku o 28 proc. w porównaniu z 2019 rokiem.
– Już teraz w wielu krajach Unii Europejskiej szybka kolej stanowi atrakcyjną alternatywę dla lotnictwa i niektóre kraje myślą nawet o tym, żeby prawnie zakazać lotów na krótkie dystanse, do 500 km, gdzie istnieją alternatywne połączenia kolejowe – zaznacza ekspert.
Rozwiązaniem może być wykorzystanie na szeroką skalę paliw ekologicznych. Inicjatywa ReFuelEU Aviation zobowiązuje do włączania coraz większych ilości zrównoważonych paliw lotniczych. Już od stycznia 2025 roku w paliwach lotniczych powinno znaleźć się co najmniej 2 proc. zrównoważonych paliw, od stycznia 2030 roku – 5 proc., w tym 0,7 proc. syntetycznych, a od 2035 roku – 20 proc. zrównoważonych paliw, w tym 5 proc. syntetycznych. Docelowo w 2050 roku udział paliw zrównoważonych ma wynieść 63 proc., w tym min. 28 proc. syntetycznych.
– Alternatywą dla tradycyjnego paliwa jest albo paliwo syntetyczne, albo biopaliwo, ewentualnie zmiany technologiczne, tzn. wprowadzanie samolotów hybrydowych, które mają na pokładzie też baterie i wykorzystują energię elektryczną, albo samolotów całkowicie elektrycznych, które latają i wykorzystują wyłącznie energię zgromadzoną w bateriach – wskazuje Rafał Bajczuk.
Paliwo zrównoważonego lotnictwa może być wytwarzane z materiałów odpadowych, takich jak olej kuchenny lub tłuszcze zwierzęce, a także z innych odpadów komunalnych. Ekologiczne paliwa zmniejszają emisję CO2 nawet o 80 proc., eliminują też tlenek siarki. Mogą być stosowane w każdym samolocie, który wykorzystuje paliwo kopalne, bez potrzeby jakiejkolwiek modyfikacji silnika.
– W skali Unii Europejskiej lotnictwo odpowiada za około 15 proc. emisji CO2 z transportu, ale jest to najszybciej rosnący sektor w ogóle emisji CO2 w całej UE. Jeśli chcemy osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku, na co zgodzili się przedstawiciele wszystkich państw członkowskich, to musimy też dekarbonizować lotnictwo, nie możemy zostawić tego sektora samego sobie – podkreśla analityk Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Czytaj także
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-11-07: Ostatni moment na przygotowanie samochodu do zimy. Wśród zaleceń nie tylko wymiana opon, ale i sprawdzenie oświetlenia
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
- 2024-11-06: Rośnie zapotrzebowanie na szkolenia z gaszenia elektryków. Wiedza na ten temat jest coraz szersza
- 2024-09-30: Warszawa przyspiesza proces termomodernizacji budynków. Stolicę czekają wielomiliardowe wydatki
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.