Newsy

Komisja Nadzoru Finansowego wesprze polski fintech. Trwa nabór zgłoszeń do programu Innovation Hub

2018-02-08  |  06:00

Polski rynek fintech jest wyceniany na około 860 mln euro, co czyni go największym w Europie Środkowo-Wschodniej. Jedną z głównych barier rozwojowych dla tej branży w Polsce jest niepewność dotycząca osadzenia nowoczesnych rozwiązań w obowiązujących przepisach prawa. Komisja Nadzoru Finansowego prowadzi program Innovation Hub, dzięki któremu przedsiębiorcy będą mogli rozwiać wątpliwości prawne towarzyszące ich działalności.

– Dedykowani pracownicy urzędu mają udzielać wsparcia w zakresie osadzenia tych nowoczesnych rozwiązań w obowiązujących przepisach prawa i regulacjach nadzorczych. Jedną z kluczowych barier w rozwoju innowacyjnych rozwiązań jest brak pewności prawnej. Nowoczesne rozwiązania nie zawsze w sposób jednoznaczny i precyzyjny wpisują się w obowiązujące przepisy prawa czy obowiązujące regulacje nadzorcze. Budzi to wątpliwości i potrzebę pomocy, której oczekują te podmioty – mówi w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Tomasz Piwowarski z Urzędu KNF.

KNF ogłasza program Innovation Hub, który ma na celu wspomaganie podmiotów działających w branży fintech. Jest on skierowany do podmiotów planujących rozpoczęcie działalności w ramach części rynku finansowego objętej nadzorem KNF (m.in. start-upy), które mają innowacyjny produkt lub usługę finansową opartą na nowoczesnych technologiach informatycznych, oraz do tych, które już są nadzorowane przez KNF, ale planują wdrożyć innowacyjny produkt lub usługę opartą na IT.

– Innowacyjne rozwiązania są istotnym elementem tworzącym przewagę konkurencyjną. Jeżeli ktoś jest innowacyjny, ma dużą szansę być konkurencyjnym na rynku, w związku z czym wydaje się, że wszystkie podmioty, zarówno mniejsze, jak i większe, powinny wpisać innowacyjność w swoją strategię działania, bo tym w przyszłości będą budowali przewagę konkurencyjną – mówi przedstawiciel KNF.

Program Innovation Hub został uruchomiony na początku stycznia 2018 roku i nie ma określonego czasu trwania. Zgłoszenia do udziału można dokonać poprzez wypełnienie formularza dostępnego na stronie internetowej KNF. Jest ono później poddawane ocenie na podstawie ustalonych kryteriów.

– Pierwsze kryterium to innowacyjny charakter produktu czy usługi finansowej opartej na nowoczesnych technologiach. Drugi to dokonanie wstępnej analizy. Składa się na nią rozpoznanie przepisów prawa i regulacji oraz wykazanie, czy takie rozwiązanie w ogóle podlega pod nadzór finansowy czy też nie. Trzeci element to wskazanie obszarów, w których wsparcie byłoby najbardziej wskazane i pożądane ­– wymienia Tomasz Piwowarski.

FinTech – połączenie sektora finansów z nowymi technologiami – jest jedną z najszybciej rozwijających się branż technologicznych na świecie. Z danych opublikowanych przez firmę doradczą Deloitte wynika, że do 2020 roku wzrost inwestycji w firmy należące do tego sektora może sięgać nawet 55 proc. średniorocznie. Jak dowiadujemy się z raportu „FinTech w Polsce. Bariery i szanse rozwoju”, jednym z głównych czynników spowalniających rozwój innowacji finansowych jest niewielkie zainteresowanie Komisji Nadzoru Finansowego innowacyjnymi rozwiązaniami i nowymi podmiotami na rynku.

Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Deloitte rynek fintech w Europie Środkowo-Wschodniej jest wart ponad 2 mld euro. Niemal 40 proc. tej kwoty przypada na Polskę, co czyni nas największym graczem w naszej części kontynentu. Globalny rynek inwestycji w fintech szacowany jest na ponad 15 mld euro. Jednym z liderów branży jest Wielka Brytania, notująca roczną wartość przychodów na poziomie 26 mld euro.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Firma

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Polityka

Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.