Newsy

Kamery ze sztuczną inteligencją odnajdują ludzi i obiekty z niemal 100 proc. skutecznością. Technologia może być przydatna na lotniskach czy podczas koncertów

2018-06-19  |  06:00

Nowoczesne systemy monitoringu potrafią wykryć i rozpoznać człowieka czy samochód. Przesyłając obraz z kamer bezpieczeństwa do komputerów wyposażonych w sztuczną inteligencję można rozpoznawać ludzi i ustalać ich położenie w obiektach użyteczności publicznej. Technologia może być wykorzystywana np. do lokalizowania poszukiwanych osób czy przeprowadzania bezgotówkowych transakcji na lotniskach. Do instalacji nie jest wymagana specjalna infrastruktura, wystarczy istniejący system kamer CCTV.

– Better Tomorrow to rozwiązanie identyfikacyjne na potrzeby bezpieczeństwa. Umożliwia wyszukiwanie osób bez względu na ich pochodzenie etniczne i miejsce przebywania. Jest to narzędzie analityczne bazujące na istniejącej infrastrukturze klienta. Zapewnia możliwość odnajdywania osób, przedmiotów, samochodów, wszystkiego, na czym zależy klientowi – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Ofer Schmidt z firmy Anyvision.

Po systemy monitoringu współpracujące ze sztuczną inteligencją sięga coraz więcej firm oraz instytucji. Inteligentne systemy posłużą przede wszystkim wzmocnieniu bezpieczeństwa, np. na stadionach piłkarskich, a także podczas koncertów. Jednym z krajów najchętniej wykorzystujących tę technologię są Chiny, w których nowoczesne systemy CCTV weszły do powszechnego użytku. Policjantów pracujących na terenie stacji kolejowych wyposażono w okulary, które w czasie rzeczywistym skanują oraz identyfikują twarze podróżnych.

Dzięki tak zaawansowanej technologii oficerowie mogą błyskawicznie rozpoznać w tłumie osoby poszukiwane za popełnienie przestępstwa lub posługujące się fałszywym dowodem tożsamości. W ubiegłym roku kamery monitoringu rozpoznały dwudziestu pięciu przestępców uczestniczących w festiwalu piwa, a w tym roku podczas koncertu chińskiego piosenkarza Jacky Cheunga udało im się wyłowić poszukiwaną osobę z 60-tysięcznego tłumu.

Największą zaletą inteligentnych systemów monitoringu jest wysoka skuteczność działania – algorytmy rozpoznawania twarzy działają automatycznie, skanując każdą osobę wkraczającą na teren danego obiektu.

– Gdy dana osoba wejdzie na teren obiektu klienta, system automatycznie powiadamia go o tym. To jedno z zastosowań dla bezpieczeństwa fizycznego. Załóżmy, że pasażer linii lotniczych przebywa na lotnisku. Po jego wejściu na teren lotniska znana będzie nam jego tożsamość i będziemy wiedzieć, gdzie aktualnie przebywa. W razie spóźnienia na lot, nie będzie wówczas potrzeby wzywania go. Inny przykład to robienie zakupów na lotnisku bez potrzeby przedstawiania paszportu i karty pokładowej. Wszystko odbywa się na podstawie rozpoznawania twarzy. Weryfikacja tożsamości wykazuje przy tym niemal 100 proc. skuteczność – zapewnia ekspert.

Wdrożenie systemu inteligentnego monitoringu Anyvision nie wymaga specjalnej infrastruktury. Bazą systemu może być istniejąca sieć kamer przemysłowych. Do systemu można przyłączyć nawet kamery analogowe, wystarczy podłączyć je do serwera centralnego. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć kosztownej modernizacji całej architektury, pozwala także uruchomić inteligentny monitoring w ciągu kilku godzin.

– Koszty różnią się w zależności od liczby urządzeń. Dla przykładu warszawskie lotnisko obecnie dysponuje setkami kamer, a przy zastosowaniu naszego rozwiązania wystarczyłoby 10–15 proc. obecnej liczby kamer. Chodzi o zabezpieczenie głównych wejść i newralgicznych punktów, nie potrzeba ogromnej liczby kamer – przekonuje Ofer Schmidt.

Technologia rozpoznawania twarzy i obiektów wciąż jest w fazie rozwojowej, jednak z biegiem lat będzie zyskiwać na popularności, a dzięki sztucznej inteligencji będziemy mogli odnaleźć ludzi, samochody czy zagubione bagaże. Będzie można nie tylko szybciej zlokalizować porzucone walizki, lecz także ustalić, kto jest ich właścicielem.

Według analityków Markets and Markets światowy rynek inteligentnych systemów bezpieczeństwa do 2020 roku osiągnie wartość 3 mld dol., przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie niemal 10 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Media i PR

Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.