Newsy

Inteligentne ubrania wyposażane są w coraz bardziej zaawansowane czujniki. Pozwolą na odległość monitorować stan zdrowia pacjentów, czy pracowników

2018-04-17  |  06:00

Branża odzieżowa coraz częściej korzysta z nowych technologii. Na rynku pojawiają się ubrania, które ułatwiają wykonywanie ćwiczeń, śledzą promieniowanie UV, umożliwiają wydawanie urządzeniom poleceń, a nawet mogą być wykorzystywane do płatności. Ubrania wyposażone w czujniki biomedyczne pozwalają monitorować stan zdrowia i wszystkie parametry życiowe. To przyszłość świata sportu i telemedycyny. Po odpowiednim przetworzeniu zgromadzonych danych, mogą być wykorzystywane przez firmy, które chcą angażować swojego klienta poprzez aktywność fizyczną.

Na rynku pojawia się coraz więcej inteligentnych ubrań. Spodnie do fitnessu ułatwiają np. ćwiczenia jogi dzięki wbudowanym wibracjom, które pulsują i zachęcają do poruszania lub pogłębienia pozycji. Zaprojektowano też specjalne bikini, które wykryje, jak długo przebywamy na słońcu, czy grozi nam przegrzanie i podpowie, kiedy zastosować dodatkową ochronę przeciwsłoneczną. Pojawiają się też ubrania, dzięki którym można wydawać polecenia podłączonym za pomocą Internetu urządzeniom, albo nawet płacić w sklepie. Coraz więcej jest też koszulek, spodni czy rękawów, które monitorują stan zdrowia, czy parametry życiowe podczas aktywności fizycznej. Zastosowanie inteligentnych ubrań jest praktycznie nieograniczone.

– Widzimy fantastyczne połączenie zastosowania technologii do zaangażowania klienta, do bycia bliżej klienta, żeby klient czuł związek ze swoim bankiem, z ubezpieczycielem czy z firmą, w której kupuje prąd i gaz. Tego typu urządzenia pozwalają monitorować, zbierać na bieżąco dane. Załóżmy, że jestem biegaczem czy kolarzem, moja aktywność fizyczna jest premiowana, dzięki temu otrzymuję dostęp do lepszych, tańszych usług. Bank buduje swego rodzaju więź z klientem – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Grzegorz Ficowicz z Dimension Data Polska.

Koszulki Dimension Data były już wykorzystywane podczas Tour de France. Dzięki czujnikom pozwalały ocenić wydolność zawodników, osiąganą prędkość, tętno, czy nacisk na pedały. Takie dane wzbogacały przekaz medialny. Czujniki na bieżąco zbierają dane, a w związku z tym ich zastosowanie może być znacznie szersze niż tylko w sporcie. Mogą być wykorzystywane do sprawdzania upodobań klientów, czy w dotarciu do klienta i przygotowaniu dla niego lepszej oferty. Ogrom danych zbieranych przez czujniki i przetwarzanie ich w konkretnym celu określa się mianem big data. Korzysta już z tego większość firm, które coraz częściej sięgają po informacje zbierane przez biomedyczne czujniki.

– Takie koszulki znajdą zastosowanie wszędzie tam, gdzie biznes chciałby angażować swojego klienta poprzez sport, aktywność fizyczną i monitorowanie stylu życia. Można je zastosować wewnętrznie, na potrzeby własnych pracowników, zbudować programy lojalnościowe, rozdać pracownikom urządzenia czy też skorzystać z urządzeń, które oni już mają i zbudować jakieś specjalne programy angażujące ludzi, po to żeby byli bliżej firmy, żeby się z nią komunikowali, żeby mieli z tego jakieś specjalne korzyści, podobnie jak firma – przekonuje Grzegorz Ficowicz.

Biomedyczne czujniki to przyszłość medycyny. Na rynku pojawiły się już inteligentne koszulki i staniki sportowe przeznaczone dla sportowców, które monitorują tętno, śledzą treningi czy pozwalają transmitować dane z treningu. Możliwości czujników zaczęto również wykorzystywać do celów medycznych. Na rynek trafiły kompresyjne rękawy, które wykorzystują technologię elektrokardiogramu (EKG) do monitorowania aktywności serca. Dla noworodków zaprojektowano skarpetki, które pozwalają zidentyfikować problemy zdrowotne, a inteligentne czapeczki mierzą temperaturę, częstość oddechów, czy nasycenie tlenem krwi. Można je zsynchronizować z urządzeniem mobilnym, na którym będzie uruchamiane oprogramowanie. Lekarze mogą dzięki temu szybko sprawdzić wszystkie parametry życiowe dzieci, zostaną ostrzeżeni jeśli np. zmiany częstości akcji serca będą powodem do niepokoju. Czujniki znajdą zastosowanie także w telemedycynie.

– Widzimy już dziś zastosowania w branży medycznej, szczególnie w prywatnych placówkach medycznych, które już próbują oferować usługi medyczne online, bez kontaktu z pacjentem. Bardzo łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której pacjent w starszym wieku, któremu nie chce się gdziekolwiek udawać w sytuacji potrzeby kontrolowania jego stanu zdrowia, a taka koszulka, opaska na rękę czy jakiekolwiek inne urządzenie dostarcza danych życiowych takiego pacjenta. Po drugiej stronie mamy personal health coach, czyli osobę z wykształceniem medycznym, która potrafi te dane przetwarzać na bieżąco i przekazywać takiemu pacjentowi porady medyczne – tłumaczy ekspert.

Inną dziedziną, w której ubrania z czujnikami biometrycznymi znajdują zastosowanie, jest rynek pracy. Biometryczne koszulki u pracowników fizycznych, czy budowlańców, operujących w trudnych warunkach (np. na wysokości), mogą w porę zasygnalizować, że dany pracownik gorzej się poczuł i musi być zmieniony.

– Można sobie wyobrazić górnika, strażaka, czy pracownika na budowie, który jest narażony na dość niewygodne otoczenie pracy. Wyposażamy takich pracowników w tego rodzaju koszulki, które zbierają ich dane życiowe, potrafią na podstawie rytmu bicia serca i innych zebranych danych, wyliczyć poziom stresu pracownika i spowodować zdjęcie pracownika ze zmiany w sytuacji zagrożenia zdrowia czy życia – podkreśla Grzegorz Ficowicz.

Według Grand View Research do 2025 roku wartość rynku telemedycznego przekroczy 113 mld dol. Global Market Insight szacuje, że do 2024 roku wartość rynku inteligentnych ubrań sięgnie 4 mld dolarów. Z kolei, według Research and Markets, wartość rynku biomedycznych czujników w 2022 roku przekroczy 18 mld dolarów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Przemysł

Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

Farmacja

Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi

Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.