Mówi: | Maciej Kowalski |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Sportize |
Inteligentne kamery pozwalają na transmisje sportowe bez udziału człowieka. W Polsce sztuczna inteligencja transmituje już mecze piłkarskie
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje rozgrywki sportowe. Inteligentne kamery automatyzują rejestrację i transmisję obrazu, a SI potrafi zlokalizować np. piłkę i podążać kamerą w ślad za nią. Takie rozwiązanie sprawia, że wiele zawodów, które wcześniej nie były transmitowane, szczególnie w piłce nożnej, teraz można oglądać. Najwięksi nadawcy transmitują nawet kilkaset tysięcy spotkań rocznie. W Polsce sztuczna inteligencja też rozpoczęła już transmisje piłki nożnej – dzięki niej obejrzeć można wszystkie mecze piłkarskiej eWinner 2. Ligi.
– Sztuczna inteligencja potrafi realizować w sposób wystarczający sporty drużynowe oraz niektóre sporty indywidualne takie jak tenis czy tenis stołowy, które odbywają się na zamkniętym obiekcie w ograniczonej przestrzeni. Kamery ustawione w jednym miejscu są w stanie widzieć boisko cały czas i wybrać dany fragment, w którym dzieje się akcja – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Maciej Kowalski, członek zarządu Sportize.
Nawet ponad 90 proc. wszystkich meczów w zarejestrowanych ligach nie jest transmitowanych strumieniowo – wynika z obliczeń Pixellot, jednego z większych nadawców sportowych. Dzięki nowym technologiom stopniowo się to zmienia. Decydującą rolę odgrywa przy tym sztuczna inteligencja – widzi każdą z kamer obejmujących kawałek boiska, na którym toczy się gra. Każdy wycinek jest następnie „zszywany” na żywo w jeden widok panoramiczny. Technologia głębokiego uczenia pozwala lepiej śledzić piłkę i zapewnia większą dokładność kadrowania. Kamery sterowane algorytmami sztucznej inteligencji pozwalają na przeprowadzanie transmisji w sposób w pełni zautomatyzowany, bez udziału człowieka.
– Na danym obiekcie instalujemy kamerę albo zestaw kamer ze sztuczną inteligencją, co trwa około czterech godzin. Jeśli wszystko jest odpowiednio przygotowane, podłączamy to światłowodem do internetu. To wszystko za pomocą narzędzi chmurowych oraz innych technologii pozwala sztucznej inteligencji kontrolować całą transmisję, którą człowiek tylko monitoruje, ewentualnie dokłada komentarz – wskazuje Maciej Kowalski.
Opłacalność takiej operacji sprawiła, że wiele lig i zawodów, które wcześniej nie były transmitowane, szczególnie w piłce nożnej, decyduje się na transmisję przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji.
Teraz także wszystkie mecze piłkarskiej polskiej eWinner 2. Ligi będą dostępne dla kibiców na żywo jednocześnie w mobilnej aplikacji firmy eWinner oraz na platformie Sportize.pl. W końcowej fazie obecnego sezonu piłkarskiego dostępnych będzie około 100 transmisji z meczów eWinner 2. Ligi, która nigdy dotychczas nie była prezentowana w takim formacie. W przyszłym sezonie eWinner i Sportize.pl zrealizują transmisje z ponad 250 meczów, a systemy streamingowe Pixellot, które odpowiadają za produkcję sygnału audiowizualnego, zostały już zainstalowane na 19 stadionach w Polsce.
– Do tego mamy system komentatorski, który pozwala na zdalne komentowanie. Komentatorzy nie muszą zjawiać się na stadionie. Wystarczy, że zalogują się na swoje odpowiednie konto na naszej platformie, stream jest zsynchronizowany z ich głosem i do widzów trafia już razem z komentarzem. Co ciekawe, ostatnio transmitowaliśmy mecz Wigier Suwałki przez sztuczną inteligencję, jeden z komentatorów komentował ten mecz z Warszawy, jego współkomentator z Manchesteru, a mieliśmy widza w Argentynie – wskazuje przedstawiciel Sportize.
W pełni zautomatyzowane transmisje pozwalają znacznie ograniczyć koszty. Na taki krok decydują się np. półprofesjonalne, a nawet amatorskie ligi z całego świata, od Niemiec po Meksyk, podobnie jak amerykańskie uczelnie i licea. W Polsce kibice będą mieli teraz dostęp do wszystkich spotkań II ligi, gdzie obejrzenie części spotkań, zwłaszcza w czasie pandemii, jest praktycznie niemożliwe.
– Często było tak, że są kluby, które mają dużą bazę fanów i stać je na wyprodukowanie transmisji w standardzie pay per view. Ale drużyny z małych miejscowości, gdzie jest kilkuset mieszkańców, nie mogły sobie na coś takiego pozwolić i często dochodziło do takich sytuacji, że kibic z Katowic mógł obejrzeć mecz na swoim stadionie, natomiast na drugim końcu Polski, w Bytowie, nie miał szansy nawet zobaczyć tego w systemie pay per view. Teraz dzięki temu, że na każdym ze stadionów udało nam się zainstalować kamery, kibice mogą oglądać mecze u siebie i na wyjazdach w jednakowym standardzie – podkreśla Maciej Kowalski.
Czytaj także
- 2025-08-04: Cezary Pazura: Siatkówka to nasz sport narodowy, bo naprawdę nam wychodzi. Podczas studiów byłem mistrzem w tej dyscyplinie
- 2025-08-08: Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-16: Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy
Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.