Mówi: | Maciej Kowalski |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Sportize |
Inteligentne kamery pozwalają na transmisje sportowe bez udziału człowieka. W Polsce sztuczna inteligencja transmituje już mecze piłkarskie
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje rozgrywki sportowe. Inteligentne kamery automatyzują rejestrację i transmisję obrazu, a SI potrafi zlokalizować np. piłkę i podążać kamerą w ślad za nią. Takie rozwiązanie sprawia, że wiele zawodów, które wcześniej nie były transmitowane, szczególnie w piłce nożnej, teraz można oglądać. Najwięksi nadawcy transmitują nawet kilkaset tysięcy spotkań rocznie. W Polsce sztuczna inteligencja też rozpoczęła już transmisje piłki nożnej – dzięki niej obejrzeć można wszystkie mecze piłkarskiej eWinner 2. Ligi.
– Sztuczna inteligencja potrafi realizować w sposób wystarczający sporty drużynowe oraz niektóre sporty indywidualne takie jak tenis czy tenis stołowy, które odbywają się na zamkniętym obiekcie w ograniczonej przestrzeni. Kamery ustawione w jednym miejscu są w stanie widzieć boisko cały czas i wybrać dany fragment, w którym dzieje się akcja – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Maciej Kowalski, członek zarządu Sportize.
Nawet ponad 90 proc. wszystkich meczów w zarejestrowanych ligach nie jest transmitowanych strumieniowo – wynika z obliczeń Pixellot, jednego z większych nadawców sportowych. Dzięki nowym technologiom stopniowo się to zmienia. Decydującą rolę odgrywa przy tym sztuczna inteligencja – widzi każdą z kamer obejmujących kawałek boiska, na którym toczy się gra. Każdy wycinek jest następnie „zszywany” na żywo w jeden widok panoramiczny. Technologia głębokiego uczenia pozwala lepiej śledzić piłkę i zapewnia większą dokładność kadrowania. Kamery sterowane algorytmami sztucznej inteligencji pozwalają na przeprowadzanie transmisji w sposób w pełni zautomatyzowany, bez udziału człowieka.
– Na danym obiekcie instalujemy kamerę albo zestaw kamer ze sztuczną inteligencją, co trwa około czterech godzin. Jeśli wszystko jest odpowiednio przygotowane, podłączamy to światłowodem do internetu. To wszystko za pomocą narzędzi chmurowych oraz innych technologii pozwala sztucznej inteligencji kontrolować całą transmisję, którą człowiek tylko monitoruje, ewentualnie dokłada komentarz – wskazuje Maciej Kowalski.
Opłacalność takiej operacji sprawiła, że wiele lig i zawodów, które wcześniej nie były transmitowane, szczególnie w piłce nożnej, decyduje się na transmisję przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji.
Teraz także wszystkie mecze piłkarskiej polskiej eWinner 2. Ligi będą dostępne dla kibiców na żywo jednocześnie w mobilnej aplikacji firmy eWinner oraz na platformie Sportize.pl. W końcowej fazie obecnego sezonu piłkarskiego dostępnych będzie około 100 transmisji z meczów eWinner 2. Ligi, która nigdy dotychczas nie była prezentowana w takim formacie. W przyszłym sezonie eWinner i Sportize.pl zrealizują transmisje z ponad 250 meczów, a systemy streamingowe Pixellot, które odpowiadają za produkcję sygnału audiowizualnego, zostały już zainstalowane na 19 stadionach w Polsce.
– Do tego mamy system komentatorski, który pozwala na zdalne komentowanie. Komentatorzy nie muszą zjawiać się na stadionie. Wystarczy, że zalogują się na swoje odpowiednie konto na naszej platformie, stream jest zsynchronizowany z ich głosem i do widzów trafia już razem z komentarzem. Co ciekawe, ostatnio transmitowaliśmy mecz Wigier Suwałki przez sztuczną inteligencję, jeden z komentatorów komentował ten mecz z Warszawy, jego współkomentator z Manchesteru, a mieliśmy widza w Argentynie – wskazuje przedstawiciel Sportize.
W pełni zautomatyzowane transmisje pozwalają znacznie ograniczyć koszty. Na taki krok decydują się np. półprofesjonalne, a nawet amatorskie ligi z całego świata, od Niemiec po Meksyk, podobnie jak amerykańskie uczelnie i licea. W Polsce kibice będą mieli teraz dostęp do wszystkich spotkań II ligi, gdzie obejrzenie części spotkań, zwłaszcza w czasie pandemii, jest praktycznie niemożliwe.
– Często było tak, że są kluby, które mają dużą bazę fanów i stać je na wyprodukowanie transmisji w standardzie pay per view. Ale drużyny z małych miejscowości, gdzie jest kilkuset mieszkańców, nie mogły sobie na coś takiego pozwolić i często dochodziło do takich sytuacji, że kibic z Katowic mógł obejrzeć mecz na swoim stadionie, natomiast na drugim końcu Polski, w Bytowie, nie miał szansy nawet zobaczyć tego w systemie pay per view. Teraz dzięki temu, że na każdym ze stadionów udało nam się zainstalować kamery, kibice mogą oglądać mecze u siebie i na wyjazdach w jednakowym standardzie – podkreśla Maciej Kowalski.
Czytaj także
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-16: Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań
- 2025-03-03: Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-05-06: Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-07: Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
- 2025-01-31: Sztuczna inteligencja pomoże we wczesnym wykrywaniu wrodzonych wad serca. Obecnie rozpoznawalność wynosi 40 proc.
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Media i PR
Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.