Newsy

Inteligentna łazienka coraz bardziej zaawansowana. Za pomocą komend głosowych dostosujemy temperaturę wody natrysku czy podniesiemy deskę klozetową

2019-02-12  |  06:00

Producenci urządzeń i akcesoriów łazienkowych zaczynają sięgać po rozwiązania inteligentne, które zwiększą zakres funkcjonowania systemów smart home. W sprzedaży pojawia się coraz więcej urządzeń, takich jak baterie łazienkowe, lustra, a nawet toalety, kontrolowane za pomocą aplikacji mobilnych. Producenci integrują je również z asystentami od Google i Amazonu, aby umożliwić obsługiwanie ich bezdotykowo, za pomocą komend głosowych.

– Wprowadzamy na rynek innowacyjną baterię kuchenną Sensate. Można nią sterować za pomocą systemu bezdotykowego, który pozwala na otwieranie i zamykanie strumienia wody w oparciu o czujnik umieszczony w spodniej części baterii. Można też skorzystać z aplikacji Kohler Konnect umożliwiającej współpracę z systemami Alexa i Google do włączania, wyłączania i ustawiania strumienia wody z naszej baterii – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Denise Quasius z firmy Kohler.

Jedną z najistotniejszych innowacji, jaką wprowadzono do baterii Sensate działające w ramach systemu Wi-Fi Kohler Konnect, jest kompatybilność z asystentami Amazonu oraz Google. Dzięki wykorzystaniu tej technologii użytkownik może zdalnie regulować przepływ wody w urządzeniu, wykorzystując wyłącznie polecenia głosowe. Na podobnej zasadzie działa bateria prysznicowa U by Moen, zaprezentowana także podczas tegorocznych targów CES w Las Vegas. Urządzenie wyposażono w wodoodporny wyświetlacz, a także w asystentkę głosową Alexę, dzięki której możemy ustawić np. temperaturę wody zanim wejdziemy pod prysznic.

– Coraz więcej osób korzysta z nowoczesnych technologii w coraz większej liczbie obszarów swojego życia. Niezależnie od tego, czy chodzi o telefony, muzykę czy inne aspekty ludzie korzystają z różnych urządzeń, więc zupełnie naturalnym krokiem jest integracja sterowania głosem, sterowania przez aplikację z innymi przedmiotami, z których korzystamy w naszych domach. Chcąc zapewnić klientom produkty, z których mogą oni korzystać w swój ulubiony sposób, dodajemy do naszych produktów funkcje połączenia z asystentami inteligentnego domu – wskazuje ekspertka Kohler.

Równie dynamicznie rozwijają się inne urządzenia inteligentne zaprojektowane z myślą o zautomatyzowaniu naszych łazienek. Dziś lustra ze zintegrowanym wyświetlaczem i obsługą asystentów głosowych oferują takie firmy, jak Electric Mirror, Verdera Voice czy Capstone Connected Home. Z kolei studenci z Moradabad Institute of Technology opracowali inteligentną umywalkę, która poinformuje nas o przeciekającym kranie.

Największym przełomem może się okazać upowszechnienie inteligentnych misek WC. Urządzenia te sprzedawane są od lat, ale dopiero od niedawna w pełni integrują się z systemem inteligentnego domu. Firma Xiaomi opracowała deskę klozetową oraz miskę, które można kontrolować za pośrednictwem asystenta XiaoAI, a firma Kohler poszła o krok dalej i uczyniła z toalety w pełni multimedialne urządzenie.

Miskę Numi wyposażono bowiem w system podgrzewania deski, ogrzewania stóp oraz zintegrowane głośniki, które odtworzą naszą ulubioną muzykę. Wszystkimi funkcjami można zarządzać bezdotykowo, za pośrednictwem asystentki głosowej Alexa.

– Numi to z kolei najbardziej zaawansowana miska WC w naszej ofercie. Oferuje podgrzewaną deskę i ogrzewanie stóp. Pozwala na bezdotykowe podnoszenie i opuszczanie deski oraz spłukiwanie. Ma oszczędzające wodę tryby spłukiwania, ma wbudowane podświetlenie i głośniki, a dodanie zgodności z systemem Alexa pozwala na sterowanie produktem za pośrednictwem zdalnego urządzenia lub wydawanie komend głosowych – tłumaczy Denise Quasius.

Firma badawcza Allied Market Research szacuje, że rynek rozwiązań inteligentnych dla łazienek do 2023 r. osiągnie wartość 2,5 mld dol. Branża ma się rozwijać w tempie niemal 11 proc. średniorocznie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Prawo

Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości

Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane  alarmują toksykolodzy.

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.