Mówi: | Bogdan Szymański |
Firma: | Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej POLSKA PV |
Innowacyjne rozwiązania napędzają rozwój fotowoltaiki w Polsce. Dzięki temu jej wydajność stale rośnie
Coraz więcej ogniw wykonywanych jest w nowoczesnej technologii PERC, polepszającej zdolność absorpcji światła i zwiększającej wydajność nawet o blisko 25 proc. Także współczesne falowniki zmieniające prąd stały na zmienny umożliwiają szeroki zakres monitoringu ich pracy i pozwalają na współpracę z innymi urządzeniami. Zainstalowana w polskich elektrowniach fotowoltaicznych moc osiągnęła 75 MWp, a liczba instalacji powinna rosnąć. Sprzyjają temu prawo i coraz niższe ceny. W przypadków odbiorców indywidualnych całkowity koszt inwestycji nie przekracza 20 tys. zł i zwraca się w ciągu maksymalnie 10 lat.
– W zakresie innowacji w fotowoltaice obserwujemy ciągły wzrost sprawności modułów fotowoltaicznych, a przez to wzrost jednostkowej mocy modułu fotowoltaicznego. To innowacje ewolucyjne, nie ma zmian rewolucyjnych, ale ciągłe, drobne zmiany, powodują coraz lepszą wydajność modułów i ich niższą cenę – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Bogdan Szymański ze Stowarzyszenia Branży Fotowoltaicznej Polska PV.
Coraz więcej firm wykonuje ogniwa w innowacyjnych technologiach PERC (Passivated Emitter Rear Contact) oraz HJT (Heterojunction Si), które podnoszą ich wydajność przy nieznacznie wyższej cenie. Ogniwa wykonane w tej technologii mogą już wkrótce stać się standardem, pozwalają na spore oszczędności, co istotne zwłaszcza w mikroistalacjach, u odbiorców indywidualnych. Szacuje się, że ogniwa w technologii PERC, poprawiającej ich zdolność absorpcji światła, pozwalają poprawić wydajność modułów nawet o blisko 25 proc.
– W zakresie systemów fotowoltaicznych obserwujemy rozwój tzw. modułów smart i optymalizatorów mocy. Są to urządzenia elektroniczne, które pozwalają zwiększyć wydajność modułu fotowoltaicznego poprzez optymalizację jego pracy na poziomie nie całej instalacji, ale na poziomie pojedynczego modułu – wskazuje Bogdan Szymański.
Także współczesne falowniki umożliwiają szerszy niż jeszcze niedawno zakres monitoringu ich pracy. Oprócz informacji o ilości wyprodukowanej energii możliwe jest odczytywanie dokładnych parametrów wejściowego prądu stałego i wyjściowego prądu przemiennego czy ewentualnych błędów. Falowniki mniejszej mocy mają interfejs RS 232, rośnie też popularność komunikacji bezprzewodowej poprzez Bluetooth czy wi-fi.
– W zakresie falowników widzimy ciągłe innowacje polegające na narzędziach informatycznych, na możliwości zwiększonego monitoringu, na możliwości współpracy z innymi urządzeniami. Popularna jest współpraca z pompami ciepła, także z systemami zagospodarowującymi energię, czyli możliwość włączania urządzeń, jeżeli mamy produkcję energii z instalacji fotowoltaicznych czy magazynowanie tej energii np. w cieple – mówi ekspert Stowarzyszenia Branży Fotowoltaicznej Polska PV.
W ciągu kilkudziesięciu lat energia słoneczna będzie w stanie zaspokoić większość światowego zapotrzebowania na prąd. Coraz popularniejsze, także w Polsce, są rozwiązania proekologiczne. Dodatkowo z modułów fotowoltaicznych może skorzystać niemal każdy. Nie tylko przedsiębiorcy, lecz także inwestorzy indywidualni.
– Korzystać może praktycznie każdy, kto ma odpowiednie warunki techniczne. Instalacja fotowoltaiczna nieodzownie wiąże się z posiadaniem zasobów energii słonecznej, czyli najlepiej dachu skierowanego na południe, w odpowiednim zakresie kątów, oczywiście niezacienionego. Obiektów, które spełniają te warunki, jest relatywnie bardzo dużo – ocenia Bogdan Szymański.
Z raportu „Rozwój polskiego rynku fotowoltaicznego w latach 2010–2020” przygotowanego przez Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej Polska PV wynika, że łączna moc zainstalowana w polskich elektrowniach fotowoltaicznych osiągnęła pod koniec roku 2016 pułap niemal 75 MWp, z czego ponad 90 proc. to moc przyłączona w mikroinstalacjach. W dużej mierze to wynik stabilizacji sytuacji prawnej w zakresie systemu wsparcia dla prosumentów. Energia, która nie zostanie zużyta w czasie rzeczywistym, zostanie oddana do sieci, a po rocznym okresie rozliczeniowym 70 proc. trafia do właściciela. Instalowaniu modułów fotowoltaicznych sprzyjają też przystępne ceny.
– W zależności od wielkości instalacji koszt systemu fotowoltaicznego waha między 4 a 5 tys. zł za kilowat zainstalowanej mocy. W przypadku osób fizycznych typowa instalacja to między 3 a 4 kW, więc całkowita wartość inwestycji to poziom 15–20 tys. zł. Dla większości inwestorów nie jest to kwota, która przekraczałaby ich możliwości finansowe – tłumaczy Bogdan Szymański.
Szacuje się, że na koniec 2016 roku w Polsce przyłączonych było niemal 15 tys. mikroinstalacji PV. Oprócz cen inwestorów przyciąga też okres zwrotu poniesionych kosztów.
– W przypadku osób fizycznych okres zwrotu z instalacji fotowoltaicznej wynosi 8–10 lat, bez dofinansowania. Obecnie jednak coraz bardziej popularne są tzw. programy parasolowe, w których gmina pozyskuje środki i wydatkuje je na budowę mikroinstalacji na obiektach mieszkańców, bezpłatnie użycza mieszkańcom te instalacje, a po 5 latach stają się one ich własnością. Z uwagi na dość wysokie dofinansowanie sięgające między 60 a 85 proc., taka instalacja w ramach programu parasolowego zwraca się najczęściej w okresie 2–3 lat – przekonuje Bogdan Szymański.
Czytaj także
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-18: Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.