Newsy

Innowacje wchodzą do branży spożywczej. Usprawnią komunikację pomiędzy dostawcami i producentami żywności a sklepami detalicznymi

2019-12-18  |  06:00

Branża spożywcza otwiera się na innowacje. Nowe technologie mają pomóc m.in. w komunikowaniu się pomiędzy producentami i dostawcami żywności a sklepami detalicznymi. Chmurowa aplikacja przygotowywana przez Polaków ma całkowicie zautomatyzować proces komunikacji na rynku spożywczym. Z ośmiu tygodni do zaledwie kilku minut może zminimalizować czas potrzebny na zebranie dokumentacji niezbędnej w procesie budowania nowego produktu spożywczego.

– Multispec jest narzędziem bazy danych, w której dostawcy dodają specyfikację swoich produktów do chmury, z której następnie mogą korzystać różnego rodzaju podmioty spożywcze. Jest to rewolucyjne podejście, dlatego że w chwili obecnej wszelka dokumentacja wymieniana jest praktycznie mailowo, czasami nawet jeszcze listownie, a mówimy tutaj o całkowicie cyfrowym podejściu, w którym informacje są zaciągane do systemu czy do klienta końcowego – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Daniel Turek, założyciel MultiSpec.

Na autonomiczne systemy przetwarzania informacji w chmurze stawia m.in. firma Oracle, która zaprojektowała Oracle Autonomous Database. Narzędzie automatycznie konfiguruje bazy danych, potrafi także samodzielnie zarządzać zasobami i instalować najnowsze poprawki bezpieczeństwa dzięki wykorzystaniu systemów sztucznej inteligencji.

Firma MultiSpec postanowiła wykorzystać rozwiązania z zakresu digitalizacji procesów przetwarzania informacji, aby usprawnić funkcjonowanie branży spożywczej. Chce usprawnić komunikację pomiędzy dostawcami żywności, producentami, sklepami detalicznymi a prywatnymi łańcuchami dostaw.

– Przemysł spożywczy jest jednym z najmniej efektywnych – twierdzi Daniel Turek. – Z naszych kalkulacji wynika, że około 8 tygodni trwa zebranie dokumentacji po to, żeby rozpocząć proces projektowania nowego produktu. Z MultiSpecem można ten czas zminimalizować do kilku minut, więc jest to ogromny zysk dla firm produkcyjnych, a także dla sieci, które mogłyby bezpośrednio korzystać z takich danych.

Oprogramowanie wykorzystuje chmurę danych w roli nośnika dokumentacji, która dotychczas była wymieniana za pośrednictwem e-maili bądź drogą listowną. Dostawcy mogą przesyłać specyfikację swoich produktów do MultiSpeca, a ta może być natychmiast zaciągnięta do systemów informatycznych podmiotów spożywczych współpracujących z danym dystrybutorem.

Start-up jest obecnie na etapie poszukiwania interesariuszy oraz inwestorów. Planowany termin udostępnienia aplikacji klientom przewidziano na 2021 rok.

– Istnieją już  pewne rozwiązania, natomiast nie rozwiązują kompleksowo problemu, z którym stykają się producenci. Podchodzą do częściowych rozwiązań, jak np. wyłącznie kwestia alergenów, kwestia specyfikacji, certyfikacji trzecich stron, dostępu do wiedzy dla sieci. Natomiast Multispec jako aplikacja jest rozwiązaniem kompleksowym i jest w stanie zamienić te aplikacje, które istnieją na rynku w odpowiednim czasie – twierdzi Daniel Turek.

Według analityków z firmy Globe Newswire wartość globalnego rynku przemysłowych baz danych w 2018 roku wyniosła 65,3 mld dol. Przewiduje się, że do 2026 roku wzrośnie do 155,5 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie ponad 11 proc.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Bankowość

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.