Newsy

Grafenowe wkładki do butów uchronią cukrzyków przed amputacją stóp. Pomogą także w wykryciu choroby Parkinsona i zmierzą nacisk stopy biegacza

2018-03-16  |  06:00

Grafen znajduje coraz szersze zastosowanie w medycynie. Naukowcy z Uniwersytetu w Cambridge pracują nad grafenowymi wkładkami do butów wyczuwającymi siłę nacisku stopy. Takie wkładki dostarczą dane przydatne zarówno branży medycznej, jak i sportowcom. Mogą pomóc przede wszystkim cukrzykom, ale mogą również wykryć chorobę Parkinsona we wczesnej fazie. Na rynku pojawią się w ciągu kilku lat. Już teraz jest dostępne inteligentne obuwie, które potrafi zliczyć liczbę kroków czy za pomocą smartfona ustawić odpowiednią temperaturę wewnątrz buta.

– Ten mechanizm wykrywa nacisk stopy na podłoże, można go zamontować w dowolnym rodzaju buta i dzięki niemu przeprowadzać analizę dynamiki podczas biegania, chodzenia czy joggingu. Biegacze mogą na przykład dzięki temu sprawdzić, czy zachowują odpowiednią postawę. Z kolei w medycynie śledzenie dynamiki ruchu jest szczególnie ważne dla cukrzyków. Przynosi więcej informacji niż badanie statyczne, które przeprowadza się obecnie. Taka wkładka może pomóc cukrzykom uniknąć amputacji – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjna Newseria Innowacje dr Yarjan Abdul Samad z Cambridge Graphene Centre.

Eksperci zauważają, że takie wkładki mogą być również przydatne we wczesnym wykrywaniu choroby Parkinsona. U chorych na tę chorobę zachodzą bowiem zmiany w postawie, które mogą być wykryte przez grafenowe wkładki.

Nowością są także buty z grafenową podeszwą. Jej zastosowanie zapewnia przewiewność, co przekłada się na komfort dla stopy. Taka podeszwa ma również właściwości antydrobnoustrojowe. Zastosowanie grafenu przy produkcji wkładek i podeszw nie jest przypadkowe. Materiał ten ma unikatowe właściwości.

– Wkładka grafenowa jest drukowana właściwie jak gazeta. Ma bardzo dobre właściwości przewodzące. Używamy tej technologii na dwa sposoby. Jeden służy do wyczuwania nacisku, co można zrobić również za pomocą innych materiałów, takich jak srebro czy miedź, ale grafen jest dużo tańszy. Druga technologia to technologia oporowa, bardziej precyzyjna, którą można stosować wyłącznie przy użyciu grafenu z racji jego właściwości oporowych. Wyczuwa nawet najmniejszy nacisk, od jednego miligrama do 200 kilogramów – twierdzi dr Yarjan Abdul Samad.

Dzięki wysokiej odporności i trwałości oraz nowym możliwościom, jakie oferuje grafen, znajduje on coraz szersze zastosowanie w branży odzieżowej. Na rynku pojawiły się już inteligentne tekstylia, które współpracują z mobilnymi aplikacjami. Producenci prezentują również odzież z wbudowanymi czujnikami, które mogą gromadzić dane biometryczne dotyczące naszego ciała oraz parametry otoczenia, jak np. temperatura.

Naukowcy pracują aktualnie nad wdrożeniem swoich pomysłów. Wprowadzenie rozwiązania na rynek wymaga jednak współpracy z biznesem. Pomysłodawcy są otwarci na rozmowy z twórcami aplikacji, które pozwolą skomercjalizować nową technologię.

– Rozmawiamy obecnie z kilkoma partnerami gospodarczymi, producentami butów, a także ze sportowcami, bo chcemy wiedzieć, jak oceniają nasz produkt. Jeżeli będzie wola ze strony przemysłu, to nie widzę powodu dla którego takie produkty nie miałyby się pojawić w ciągu kilku lat – ocenia naukowiec.

Inteligentne obuwie dla biegaczy ze specjalnym systemem amortyzacji ma już w swojej ofercie firma Under Armour. Z kolei Digitsole proponuje buty, które łączą się ze smartfonem i pozwalają ustawić odpowiednią temperaturę w ich wnętrzu, co zapewnia komfortowe warunki dla stopy. Mają także wbudowany licznik kroków, który przyda się podczas analizy treningów.

Jak wynika z raportu Research and Markets, w 2025 roku światowy rynek, który obejmuje m.in. inteligentną odzież, ma osiągnąć wartość ponad 100 mld dol. Kluczowe w prognozowanym wzroście mają być rozwiązania m.in. dla sportu czy zdalnego monitoringu pacjentów.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.

Ochrona środowiska

KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa

Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.