Mówi: | Jose Antonio Pelaez |
Firma: | Graphene Tech |
Grafen wkracza do branży odzieżowej. Powstały inteligentne tkaniny tekstylia pozwalające kontrolować urządzenia elektroniczne
Na grafen otwierają się kolejne branże. Dzięki jego właściwościom, takim jak wysoka wytrzymałość, ultra cienkość, ekstremalnie wysokie przewodnictwo i niski koszt wytworzenia. Nowością są inteligentne tekstylia, dzięki którym kontrolować można np. mobilne aplikacje. Powstaje coraz więcej zastosowań grafenu w wielu różnych branżach, jednak wyzwaniem ciągle pozostaje wprowadzenie tych wynalazków do masowej produkcji.
– Opracowaliśmy inteligentną tkaninę, która zawiera różnego rodzaju czujniki, na przykład czujniki pojemności, oporu i bliskości. Możemy dzięki nim kontrolować między innymi nasz telefon komórkowy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Jose Antonio Pelaez z firmy Graphene Tech.
Taki materiał może być stosowany na co dzień. Może być używany zarówno w zwykłej odzieży, jak i ubraniach roboczych. Nie ma także przeszkód, aby prać go w pralce razem ze standardowymi materiałami. Jego zaletą jest także bezproblemowa współpraca z każdą aplikacją. Jego wysokie przewodnictwo ciepła pozwala utrzymać termikę lepiej, niż obecnie stosowana odzież.
– Można dzięki temu kontrolować odtwarzacz muzyczny w Androidzie albo w systemie iOS. Ale również monitorować swoje mięśnie, czy używać tego materiału jako grzejnika – zauważa przedstawiciel Graphene Tech.
Inteligentny materiał jest już dostępny na rynku. Jednocześnie pomysłodawcy mają kolejne plany. Jednym z nich jest wprowadzenie do sprzedaży t-shirtu, który będzie współpracować z telefonem komórkowym i umożliwi nad nim kontrolę. Największym wyzwaniem pozostaje wprowadzenie produktów bazujących na grafenie do masowej produkcji.
– Grafen jest bardzo dobrym przewodnikiem. Zaledwie z pięcioprocentową zawartością grafenu możemy osiągnąć taką przewodność jaką ma srebro czy miedź przy porównywalnej cenie. Jednak sam grafen nie wystarczy, potrzebujemy również jego komercyjnych zastosowań - mówi Jose Antonio Pelaez.
Próby zastosowania grafenu przy produkcji odzieży obserwujemy od kilku lat. Na początku ubiegłego roku w Wielkiej Brytanii pokazano sukienkę, która zmienia kolor w zależności od nastroju noszącej jej osoby. Wbudowany czujnik mierzy częstotliwość oddechu kobiety i w zależności od tego pobudza zastosowany grafen do zmiany koloru ubrania. Nowoczesne sukienka nie trafiła jednak na razie do sprzedaży. Jej twórcy mają nadzieję, że w przyszłości ta technologia pozwoli do tworzenia odzieży, która będzie umożliwiać wyświetlanie dowolnych kolorów czy wzorów.
Globalny rynek rozwiązań z zastosowaniem grafenu osiągnął w 2016 roku wartość 32 mln dolarów – wynika z najnowszego raportu Zion Market Research. W najbliższych latach będzie rosnąć średniorocznie o 35 proc., by według szacunków w 2022 roku mieć wartość ponad 193 mln dolarów.
Czytaj także
- 2025-07-01: Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować
- 2025-06-17: Anna Powierza: Nie lubię kupować nowych rzeczy. Śpię w pościeli po mojej babci i używam ręczników po mojej mamie
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-05-05: Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci
- 2025-05-16: Diagnostyka zaburzeń snu może być łatwiejsza. Inteligentna piżama monitoruje bruksizm i bezdech senny
- 2025-02-28: Samotność coraz bardziej dotyka Polaków. Dla 90 proc. z nich problemem są też narastające podziały
- 2025-02-07: Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-25: Anna Głogowska: Piękna jest sztuka z elektroodpadów. Takie ubrania to dobry pomysł na oryginalny strój na czerwony dywan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.