Newsy

Dzięki nowym technologiom diagnozę choroby wykonamy samodzielnie w domu

2017-06-06  |  06:20

Nowe technologie zmieniają medycynę, a tym samym nasze życie. Wymiana aparatury medycznej na nowszą i digitalizacja służby zdrowia to nie są jedyne innowacje, jakie w krótkim czasie czekają nas w dziedzinie medycyny. Polska firma SensDx opracowuje i wdraża właśnie testy oparte o biosensory, które w kilka minut pomogą zdiagnozować różne choroby.

– Wydaje się, że nowoczesne technologie będą zmieniały medycynę w najbliższych latach, mówimy tu o telemedycynie, szybkich testach diagnostycznych, zastosowaniu elektroniki w diagnozie – cały świat naukowy będzie wspierał lekarzy w podejmowaniu decyzji związanych z leczeniem – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Dawid Nidzworski, pomysłodawca i współzałożyciel firmy SensDx.

Zredukowanie kontaktu z lekarzem za pośrednictwem nowych technologii usprawni proces diagnostyki i sprawi, że pacjenci będą mogli korzystać z usług medycznych w jeszcze wygodniejszy sposób, oszczędzając przy tym swój cenny czas.

– Wydaje nam się, że można zredukować bezpośredni kontakt z lekarzem, tzn. lekarz zawsze będzie musiał podjąć decyzję, postawić diagnozę, ale można dać mu atrybuty, które poprzez narzędzia telemedyczne, przez internet, na odległość pozwolą mu zdiagnozować pacjenta – twierdzi  Dawid Nidzworski.

Firma SensDx pracuje nad rozwiązaniami, które będzie można stosować bez wychodzenia z domu. Specjalne testy, które będzie można nabyć w aptece, wykryją nie tylko choroby dróg oddechowych, lecz także dróg rodnych. Ta sama platforma ma wykryć w przyszłości również m.in. markery nowotworowe czy markery wczesnego tętniaka aorty brzusznej. Nowe technologie sprawią, że diagnostyka stanie się nie tylko dużo łatwiejsza, lecz także szybsza.

– Pracujemy w tym momencie nad małymi, czułymi testami, które pozwolą wykrywać infekcje górnych dróg oddechowych, wirusy grypy, bakterie. Jesteśmy przekonani, że nasza technologia będzie mogła być stosowana w różnych dziedzinach – nie tylko w medycynie, lecz także w weterynarii, przemyśle spożywczym czy farmaceutycznym. Rozwój i miniaturyzacja technologii pozwalają na zastosowanie jej w szerokim zakresie – mówi Dawid Nidzworski.

Jak przekonuje pomysłodawca i współzałożyciel firmy SensDx, innowacyjne testy do użytku domowego nie obciążą budżetu pacjenta tak mocno, jak wizyta w prywatnej klinice. W przypadku produktów, które w 2018 roku wprowadzi na rynek SensDX, cena ma wynosić około 20 zł. Ponadto wykonanie testów ma być proste i szybkie.

– Nasze testy są o wiele szybsze, mamy wynik w zaledwie 5 minut. Są bardzo czułe, dzięki temu, że stosujemy zaawansowaną elektronikę do odczytywania badania. Ponadto nasz produkt jest uniwersalny, tzn. będzie można go zastosować do infekcji górnych dróg oddechowych, a po zmianie części biologicznej – do innych tematów – wyjaśnia Dawid Nidzworski.

Narzędzia diagnostyczne będą ogólnodostępne, przeznaczone nie tylko dla lekarzy, lecz także zwykłych użytkowników.

– Produkujemy testy dla klienta ostatecznego, czyli dla zwykłego Kowalskiego. Będzie można je wykorzystać w gabinecie lekarskim czy laboratorium diagnostycznym, gdzie będzie można wykonać test. Ale naszym celem jest zastosowanie ich przede wszystkim w naszych domach  – podsumowuje Dawid Nidzworski. 

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Firma

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Polityka

Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.