Newsy

Druk 3D dostępny już nie tylko dla przemysłu. Domowe drukarki 3D pozwalają już tworzyć w pełni kolorowe obiekty z różnych materiałów

2019-12-19  |  06:00

Dzięki drukowi 3D można stworzyć protezy, części samochodów czy materiały budowlane i wykończeniowe. Z możliwości druku 3D korzysta m.in. amerykańskie wojsko. Technologia pozwala też rozwijać metamateriały. Drukarki stają się też coraz bardziej innowacyjne – pojawiają się już drukarki 5D, które potrafią drukować nawet wklęsłe materiały. Także domowe drukarki potrafią coraz więcej. Biurowa drukarka da Vinci Color 5D łączy w sobie pełnokolorowe drukowanie 3D z drukowaniem na papierze atramentowym 2D i grawerowaniem laserowym na jednej platformie.

– Drukarka Da Vinci Color 5D odznacza się dużą innowacyjnością. Oferuje druk 3D i 2D w ramach jednego urządzenia. Jeśli użytkownik chce skorzystać z drukarki 2D, wystarczy włożyć podajnik do papieru do drukarki 3D i można korzystać z wydruków papierowych w pełnym kolorze. Po zdjęciu modułu można wykonywać wydruki 3D każdego możliwego przedmiotu w pełnym kolorze. Jako jedyni na rynku oferujemy drukarkę 3D w pełnym kolorze. Stosowane przez nas filamenty umożliwiają wykorzystanie tuszu atramentowego, tworząc ponad 3 miliony odcieni i kolorów – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Cin-Yee Syria Ho, menedżer marketingu w XYZ Printing.

Drukarki 3D to już nie tylko codzienność w przemyśle, lecz także coraz częściej w domach. Te mniejsze, biurkowe drukarki są coraz bardziej innowacyjne i łączą różne rozwiązania. Da Vinci Color 5D, czyli najnowsza biurkowa drukarka 3D od XYZ Printing, łączy pełnokolorowe drukowanie 3D z drukowaniem na papierze atramentowym 2D i grawerowaniem laserowym na jednej platformie. XYZ Printing twierdzi, że ulepszył i zaktualizował swoją istniejącą technologię drukowania 3D FDM w kolorze, aby zaoferować trzy razy lepsze nasycenie kolorów niż wcześniej. Wynika to głównie z połączenia atramentu CMYK nowej generacji i specjalnego absorbującego kolory materiału PLA (drukarka jest kompatybilna z innymi włóknami).

Da Vinci Color 5D może drukować części pigmentowane w pełnym spektrum kolorów, a przy tym – jak zapewniają twórcy – pozwala zoptymalizować zużycie atramentu w kolorowych wkładach.

– Klienci kupują drukarki 3D, żeby korzystać z nich w domu, tworząc własne figurki, przedmioty czy części do komputerów. To bardzo duża grupa docelowa, a w przypadku kolorowej drukarki 3D jest ona bardzo zróżnicowana, ponieważ nie jest to najtańsza dostępna drukarka, jednak jest to produkt szczególny. Małe i średnie przedsiębiorstwa zaczynają z niej korzystać w celu tworzenia prototypów, a do tego dochodzą zastosowania bardziej przemysłowe – przekonuje Cin-Yee Syria Ho.

Technologia 3D rewolucjonizuje również medycynę – z druku powstają precyzyjne implanty i protezy. Co istotne, nie tylko w zaawansowanych fabrykach i laboratoriach. e-Nable to organizacja złożona z wolontariuszy, która zmienia sposób projektowania i dystrybucji protez, umożliwiając osobom prywatnym drukowanie w 3D lepszych, tańszych protez i przekazywanie ich potrzebującym. Mają różne konstrukcje dostosowane do różnych typów osób po amputacji. Stworzyli nawet kilka projektów specyficznych, jak np. drukowany uchwyt 3D z łukiem aby umożliwić osobie urodzonej bez palców grę na altówce.

Z drukarek 3D korzystają już producenci samochodów, drukując części do aut, czy firmy budowlane. Amerykańskie wojsko w ten sposób stworzyło ceramiczne kamizelki kuloodporne. W 3D powstają też obiekty reagujące na bodźce, czasem określane jako drukowane 4D lub inteligentne obiekty. Naukowcy stworzyli np. przedmioty, które odkształcają się, fałdują lub zmieniają kształt w odpowiedzi na ciepło.

– Przyszłość drukowania 3D jest obiecująca, ta branża ma duży potencjał rozwoju w rozmaitych kierunkach. Firma XYZ Printing wchodzi do branży przemysłowej, nie porzucając jednak rynku konsumenckiego – twierdzi Cin-Yee Syria Ho. – Jestem przekonana, że w nowym pokoleniu, które od dziecka ma kontakt z drukarkami 3D, takie urządzenia znajdą się w każdym domu.

Według analityków Mordor Intelligence rynek druku 3D będzie rósł w tempie blisko 30 proc. średniorocznie, by osiągnąć wartość w 2024 r. przeszło 49 mld dol.  

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych

Pomimo brexitu relacje handlowe między Polską a Wielką Brytanią nie tylko się utrzymały, ale też nabrały nowej dynamiki. W 2023 roku wartość wymiany towarów i usług osiągnęła rekordowe 36,4 mld euro – wynika z raportu Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. Rosną także obustronne inwestycje. W Polsce działa już ponad 1,4 tys. firm z kapitałem brytyjskim zatrudniających 113 tys. osób. Również polskie firmy coraz częściej eksplorują rynek brytyjski. Szczególnie dynamicznie rozwija się współpraca w sektorach strategicznych energetycznym, obronnym, technologicznym i finansowym.

Handel

Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin

Polska jest nadal największym producentem sprzętu AGD w UE, ale traci na znaczeniu pod wpływem silnej konkurencji z krajów trzecich, przede wszystkim Chin. Ostatnie dwa lata były trudne dla branży, wciąż pojawiają się nowe zagrożenia, ale – jak podkreślają jej przedstawiciele – widać światełko w tunelu. Producenci AGD liczą na pozytywny wpływ deregulacji, również w obszarze środowiskowym.

Nauka

Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa

Biotworzywa mogą się w przyszłości stać realną alternatywą dla tworzyw sztucznych, które dziś w wielu zastosowaniach są bardzo trudne do zastąpienia. W Łukasiewiczu – Instytucie Chemii Przemysłowej trwają prace nad nowoczesnymi technologiami biodegradowalnych materiałów, które mogą się przyczynić do zmniejszenia skali zanieczyszczenia plastikiem. Na razie jednak są to kosztowne alternatywy.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.