Mówi: | Cin-Yee Syria Ho |
Firma: | XYZ Printing |
Druk 3D dostępny już nie tylko dla przemysłu. Domowe drukarki 3D pozwalają już tworzyć w pełni kolorowe obiekty z różnych materiałów
Dzięki drukowi 3D można stworzyć protezy, części samochodów czy materiały budowlane i wykończeniowe. Z możliwości druku 3D korzysta m.in. amerykańskie wojsko. Technologia pozwala też rozwijać metamateriały. Drukarki stają się też coraz bardziej innowacyjne – pojawiają się już drukarki 5D, które potrafią drukować nawet wklęsłe materiały. Także domowe drukarki potrafią coraz więcej. Biurowa drukarka da Vinci Color 5D łączy w sobie pełnokolorowe drukowanie 3D z drukowaniem na papierze atramentowym 2D i grawerowaniem laserowym na jednej platformie.
– Drukarka Da Vinci Color 5D odznacza się dużą innowacyjnością. Oferuje druk 3D i 2D w ramach jednego urządzenia. Jeśli użytkownik chce skorzystać z drukarki 2D, wystarczy włożyć podajnik do papieru do drukarki 3D i można korzystać z wydruków papierowych w pełnym kolorze. Po zdjęciu modułu można wykonywać wydruki 3D każdego możliwego przedmiotu w pełnym kolorze. Jako jedyni na rynku oferujemy drukarkę 3D w pełnym kolorze. Stosowane przez nas filamenty umożliwiają wykorzystanie tuszu atramentowego, tworząc ponad 3 miliony odcieni i kolorów – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Cin-Yee Syria Ho, menedżer marketingu w XYZ Printing.
Drukarki 3D to już nie tylko codzienność w przemyśle, lecz także coraz częściej w domach. Te mniejsze, biurkowe drukarki są coraz bardziej innowacyjne i łączą różne rozwiązania. Da Vinci Color 5D, czyli najnowsza biurkowa drukarka 3D od XYZ Printing, łączy pełnokolorowe drukowanie 3D z drukowaniem na papierze atramentowym 2D i grawerowaniem laserowym na jednej platformie. XYZ Printing twierdzi, że ulepszył i zaktualizował swoją istniejącą technologię drukowania 3D FDM w kolorze, aby zaoferować trzy razy lepsze nasycenie kolorów niż wcześniej. Wynika to głównie z połączenia atramentu CMYK nowej generacji i specjalnego absorbującego kolory materiału PLA (drukarka jest kompatybilna z innymi włóknami).
Da Vinci Color 5D może drukować części pigmentowane w pełnym spektrum kolorów, a przy tym – jak zapewniają twórcy – pozwala zoptymalizować zużycie atramentu w kolorowych wkładach.
– Klienci kupują drukarki 3D, żeby korzystać z nich w domu, tworząc własne figurki, przedmioty czy części do komputerów. To bardzo duża grupa docelowa, a w przypadku kolorowej drukarki 3D jest ona bardzo zróżnicowana, ponieważ nie jest to najtańsza dostępna drukarka, jednak jest to produkt szczególny. Małe i średnie przedsiębiorstwa zaczynają z niej korzystać w celu tworzenia prototypów, a do tego dochodzą zastosowania bardziej przemysłowe – przekonuje Cin-Yee Syria Ho.
Technologia 3D rewolucjonizuje również medycynę – z druku powstają precyzyjne implanty i protezy. Co istotne, nie tylko w zaawansowanych fabrykach i laboratoriach. e-Nable to organizacja złożona z wolontariuszy, która zmienia sposób projektowania i dystrybucji protez, umożliwiając osobom prywatnym drukowanie w 3D lepszych, tańszych protez i przekazywanie ich potrzebującym. Mają różne konstrukcje dostosowane do różnych typów osób po amputacji. Stworzyli nawet kilka projektów specyficznych, jak np. drukowany uchwyt 3D z łukiem aby umożliwić osobie urodzonej bez palców grę na altówce.
Z drukarek 3D korzystają już producenci samochodów, drukując części do aut, czy firmy budowlane. Amerykańskie wojsko w ten sposób stworzyło ceramiczne kamizelki kuloodporne. W 3D powstają też obiekty reagujące na bodźce, czasem określane jako drukowane 4D lub inteligentne obiekty. Naukowcy stworzyli np. przedmioty, które odkształcają się, fałdują lub zmieniają kształt w odpowiedzi na ciepło.
– Przyszłość drukowania 3D jest obiecująca, ta branża ma duży potencjał rozwoju w rozmaitych kierunkach. Firma XYZ Printing wchodzi do branży przemysłowej, nie porzucając jednak rynku konsumenckiego – twierdzi Cin-Yee Syria Ho. – Jestem przekonana, że w nowym pokoleniu, które od dziecka ma kontakt z drukarkami 3D, takie urządzenia znajdą się w każdym domu.
Według analityków Mordor Intelligence rynek druku 3D będzie rósł w tempie blisko 30 proc. średniorocznie, by osiągnąć wartość w 2024 r. przeszło 49 mld dol.
Czytaj także
- 2024-09-23: Edukację czekają znacznie głębsze zmiany niż te dotyczące prac domowych. W debacie potrzebny jest głos zarówno nauczycieli i rodziców, jak i ekspertów
- 2024-06-06: Prawie milion domowych zwierząt w Polsce jest bezdomnych. W wakacje więcej czworonogów trafia na ulice
- 2023-10-13: Polacy mają dużą świadomość mechanizmów chroniących przed wzrostem cen energii. Większość uważa je za wystarczające [DEPESZA]
- 2023-10-09: PKEE: Polska przeznaczyła stosunkowo niewielkie środki na łagodzenie skutków kryzysu energetycznego. Ceny energii w Polsce jedne z najniższych w Europie
- 2023-09-22: Gospodarstwa domowe mogą skorzystać z dodatkowej zniżki na rachunkach za prąd. Sprzedawcy energii jeszcze w tym roku udzielą upustu w wysokości 125 zł [DEPESZA]
- 2023-08-22: Kryzys energetyczny zmniejszył dobrobyt w polskich gospodarstwach domowych bardziej niż w innych krajach UE. Najbardziej uderzył w mieszkańców wsi
- 2023-06-09: Polacy zapłacą w tym roku tylko ok. 40 proc. rynkowej ceny energii. Resztę sfinansują spółki energetyczne
- 2023-06-02: Z zamrożenia cen energii skorzysta w tym roku 8 mln gospodarstw domowych. Część z nich ma miesiąc na złożenie wniosku [DEPESZA]
- 2023-07-03: Polacy coraz chętniej korzystają z domowego assistance. Najczęściej z pomocy hydraulika i specjalistów od sprzętu RTV i AGD
- 2023-08-03: Innowacyjny materiał rozwiąże problemy użytkowników dronów. Znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie zachodzi ryzyko przegrzewania się podzespołów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.