Newsy

Drony mogą być wykorzystywane do kontrolowania pogody. Testowane są już bezzałogowce wywołujące deszcz

2021-06-08  |  06:00
Mówi:prof. dr hab. inż. Cezary Galiński
Funkcja:kierownik Zakładu Samolotów i Śmigłowców
Firma:Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa, Politechnika Warszawska
  • MP4
  • Niedawno Zjednoczone Emiraty Arabskie zapowiedziały, że przy użyciu dronów będą wywołać deszcz. Bezzałogowce mają wlatywać w chmury i wyzwalać wyładowania elektryczne, które doprowadzą do opadów. Programy modyfikacji pogody prowadziły też USA, Rosja czy Australia. Jeszcze dalej poszły Chiny, które wdrażają program zmian pogody na żądanie – do  2025 roku chcą zwiększyć całkowitą powierzchnię swojego testowego obszaru modyfikacji pogody do 5,5 mln mil kw. – Drony to dobra metoda, żeby wywołać deszcz na żądanie, ale sterowanie pogodą jest możliwe tylko w ograniczonym zakresie – komentuje  prof. dr hab. inż. Cezary Galiński z Politechniki Warszawskiej.

    – Pomysł na sterowanie pogodą jest dosyć stary, już na przełomie lat 50. i 60. pojawiły się pierwsze pomysły w tym zakresie. I jedną z możliwych technologii, jaką wtedy próbowano wymyślić, to było właśnie wywoływanie deszczu. Od tego czasu trwają próby realizacji takich projektów, najczęściej to się odbywa albo przez rozpylanie jodku srebra wewnątrz chmur, gdzie panują odpowiednie warunki, albo jest to zamarznięty dwutlenek węgla, albo wyładowania elektryczne wywołane sztucznie za pomocą obiektu latającego – wymienia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje prof. dr hab. inż. Cezary Galiński, kierownik Zakładu Samolotów i Śmigłowców z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.

    Zjednoczone Emiraty Arabskie zamierzają przetestować zaawansowany technologicznie sposób wywoływania większej ilości opadów. Drony mają wlatywać w chmury i wyzwalać wyładowania elektryczne, by w ten sposób doprowadzić do opadów. Jak tłumaczą naukowcy z Uniwersytetu w Reading, projekt ma na celu zmianę równowagi ładunku elektrycznego w kropelkach wody chmur. Drony będą „prowokować” je do zbijania się w większe cząsteczki i łączenia się w większe krople, które następnie spadną na ziemię. Już wiadomo, że naukowcy pracują nad większymi urządzeniami, które będą w stanie wlatywać w wyższe parte chmur.

    – Jak na razie wątpliwą kwestią jest to, czy ta technologia tak naprawdę się sprawdza. Z informacji, jakie posiadamy, wynika, że wywołanie deszczu z chmury jest możliwe pod warunkiem, że w chmurze jest odpowiednio dużo wody i panują odpowiednie warunki termodynamiczne, co oznacza, że z tej chmury i tak za chwilę spadnie deszcz. W związku z tym nie chodzi tutaj o wywołanie deszczu z dowolnej chmury, tylko o przyspieszenie opadu – tłumaczy ekspert z Politechniki Warszawskiej.

    Choć coraz więcej krajów inwestuje w technologie pozwalające na modyfikację pogody, nie można obecnie wywołać opadów na życzenie, w dowolnym miejscu. Nie da się też skierować chmur do miejsc, gdzie np. panuje susza. Dzięki technice można już jednak spowodować opad deszczu zamiast np. gradu. Podobne testy były prowadzone kilkadziesiąt lat temu również w Polsce.

    – Wydawało się, że dobrym pomysłem będzie obserwowanie nieba, wykrywanie takich chmur, które grożą gradem czy nawałnicą, i rozładowywanie ich w miejscach, gdzie nie ma np. upraw – wskazuje Cezary Galiński.

    Choć mimo najnowszych technologii nie można jeszcze zapanować nad pogodą, Chiny już ogłosiły wprowadzenie ogromnego systemu jej modyfikacji. Do 2025 roku zwiększą całkowitą powierzchnię swojego obszaru testowego modyfikacji pogody do 5,5 mln mil kw. Do wywołania deszczu stosują technikę „zasiewania chmur", która polega na rozpylaniu na niebie cząsteczek jodku srebra, o strukturze zbliżonej do lodu. W wyższych partiach atmosfery przyciągają do siebie kropelki wody, co przyspiesza tworzenie się chmur. Z takiej techniki korzystają m.in. Liban, Katar czy Arabia Saudyjska, Chiny jednak robią to na niespotykaną skalę.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Firma

    Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

    Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.

    Prawo

    Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

    Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.