Newsy

Domy przyszłości chronione i sterowane smartfonem. Szwedzka firma tworzy inteligentne zamki i alarmy

2017-05-19  |  06:20

Koncepcja smart home obejmuje nie tylko urządzenia, które dbają o nasz komfort, lecz także bardzo istotne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, takie jak inteligentne zamki, kamery czy alarmy. Szwedzka firma Assa Abloy tworzy zaawansowane systemy ochrony domu, którymi można zarządzać z poziomu smartfona.

– W skład inteligentnego domu wchodzą również urządzenia odpowiadające za jego zabezpieczenie, a my specjalizujemy się właśnie w tej dziedzinie. Dostarczamy inteligentne zabezpieczenia: zamki drzwiowe, alarmy, kamerki, które pozwalają monitorować przestrzeń w domu i jego okolicach. Wszystko po to, by zapewnić użytkownikom należyte bezpieczeństwo – mówi agencji informacyjnej Piotr Palewicz z firmy Assa Abloy.

Raport „Internet Rzeczy w Polsce” stworzony przez IAB Polska we wrześniu 2015 roku wskazuje, że rynek smart home odnotowuje w ostatnich latach największy wzrost liczby potencjalnych użytkowników. Ma to się przełożyć na penetrację tego typu rozwiązań wśród polskich internautów na poziomie przekraczającym 50 proc.

– Rynek smart home bardzo się rozwija, ponieważ mamy coraz więcej producentów, którzy tworzą różne rozwiązania techniczne. Nasza firma wyróżnia się na tym tle, bowiem dostarczamy rozwiązania dla użytkownika końcowego, który jest je w stanie sam zainstalować. Te rozwiązania mogą kosztować od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Oczywiście, wszystko zależy od zakresu bezpieczeństwa, jakim chcemy objąć nimi nasz dom – wyjaśnia Piotr Palewicz. Po czym dodaje, że: – Dla przykładu cena zamka wynosi od 2 do 3 tysięcy złotych w zależności od wyposażenia. Systemy alarmowe to koszt około tysiąca złotych wzwyż, bo można je rozbudowywać w bardzo szerokim zakresie. Kamery internetowe to koszt rzędu kilkuset złotych.

ENTR to flagowy produkt, a równocześnie znak rozpoznawczy firmy Assa Abloy. Ten inteligentny zamek daje sobą sterować z poziomu smartfona, dzięki czemu tradycyjny mechaniczny klucz potrzebny jest tylko w sytuacjach awaryjnych. Warto jednak dodać, że w przypadku samych zamków elektronicznych nie stosuje się certyfikatów ani atestów, natomiast takich atestów wymagają wkładki, i wkładka w zamku ENTR też taki certyfikat posiada.

– ENTR to przede wszystkim brak konieczności noszenia ze sobą klucza. Dodatkowo zamek pozwala nam nie myśleć o tym, że drzwi należy za sobą zamknąć. Można go tak skonfigurować, że sam zamknie się po zatrzaśnięciu drzwi. Inną funkcją jest możliwość ustawienia go w taki sposób, aby osoba, która odwiedza nas regularnie, ale o określonej godzinie, miała dostęp tylko w tym konkretnym czasie – tłumaczy Piotr Palewicz i dodaje – W przypadku, gdyby zdarzyła się taka sytuacja, że zepsuje się nam telefon bądź go zgubimy, mamy dodatkowe zabezpieczenia przed użyciem niepowołanym, tzn. dodatkowo zabezpieczamy aplikację kodem użytkownika.

Wspomniane badanie „Internet Rzeczy w Polsce” sugeruje, że aż 44 proc. respondentów za jedną z najważniejszych korzyści urządzeń typu smart home uważa oszczędność zużycia energii. Niemniej specjalista z firmy Assa Abloy podkreśla, że tego typu produkty przyczynią się także do podniesienia poziomu komfortu.

– Wygoda to przede wszystkim brak konieczności pamiętania o noszeniu klucza do domu. Natomiast w przypadku, gdyby zdarzyła się taka sytuacja, że telefon się zepsuje się lub go zgubimy, mamy dodatkowe zabezpieczenie w aplikacji. Ponadto w sytuacjach awaryjnych jest załączony klucz mechaniczny do zamka, o którym w trakcie codziennego użytkowania możemy po prostu zapomnieć – podkreśla Piotr Palewicz.

Jak przekonuje specjalista Assa Bloy, zamek ENTR to rozwiązanie łatwe w instalacji i kompatybilne z większością rodzajów drzwi. Urządzenie wyposażono w zasilanie bateryjne, niezależne od standardowego zasilania sieciowego. Zamek zastępuje klasyczny cylinder, a jego montaż jest niezwykle prosty. Inteligentne zabezpieczenia tego typu pojawiały się już wcześniej w dużych firmach i przedsiębiorstwach, jednak dopiero ostatnio zdecydowano się przenieść te innowacyjne rozwiązania na rynek konsumentów indywidualnych.

– Takie zabezpieczenia pojawiły się na rynku dużo wcześniej, natomiast były stosowane w przedsiębiorstwach, firmach, w kontroli dostępu instytucji, banków i urzędów. Natomiast dziś przenosimy wygodę i bezpieczeństwo na grunt użytkownika domowego i to jest ta innowacja, która wprowadza pewien postęp, a dla klienta oznacza przede wszystkim wygodę i poczucie bezpieczeństwa na najwyższym poziomie – podsumowuje Piotr Palewicz.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.