Mówi: | Filippo Surace |
Funkcja: | prezes Cube Labs |
Do wdrażania innowacji medycznych potrzebna jest ogromna baza danych o zdrowiu pacjentów. Do jej zbudowania niezbędna jest wymiana informacji
Innowacyjne rozwiązania z zakresu medycyny, tworzone w oparciu o działanie algorytmów uczenia maszynowego potrzebują solidnej bazy danych. Tę można zbudować, wymieniając dane między mniejszymi i większymi placówkami służby zdrowia. Modele, które obecnie starają się implementować kraje zachodnie, działają już dobrze w krajach rozwijających się i pozwalają wypracowywać znaczne oszczędności. Te z kolei stwarzają możliwości inwestycyjne.
– Aby wprowadzić innowacje w opiece zdrowotnej, potrzebujemy odejścia od modelu 4C (Clinical, Commercial, Consulting and Capital – usługi kliniczne, komercyjne, konsultacyjne i kapitałowe – przyp.red.) w kierunku usług opartych na globalnych danych, w ramach których tworzymy bardziej skuteczne świadczenia medyczne, obniżając koszty i zapewniając wyższą wydajność i efektywność usług – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje podczas EU Med Summit w Łodzi Filippo Surace, prezes Cube Labs.
W komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań medycznych kluczowe jest zbudowanie systemu danych opartego na informacjach płynących z wielu różnych placówek ochrony zdrowia. Dzięki temu lekarze mogą dysponować kompleksową wiedzą na temat stanu zdrowia konkretnego pacjenta. Chodzi nie tylko o współpracę między samymi szpitalami, lecz także między uniwersytetami i innymi instytucjami badawczymi a przedstawicielami rynku.
– Mamy we Włoszech wiele szpitali, które są obecnie na etapie tworzenia nowego, innowacyjnego modelu świadczenia usług w swoim obszarze na podstawie modelu gwiaździstego (hub and spoke – przyp.red.). W jego ramach mikroszpitale lub kliniki prywatne świadczą usługi podstawowe, takie jak badania krwi, fizjoterapia, zdjęcia rentgenowskie itd., a duże szpitale pełnią funkcję ośrodków świadczących bardziej specjalistyczne usługi na wyższym poziomie, np. z zakresu kardiochirurgii, neurochirurgii itd. Wszystkie te systemy powinny współpracować w ramach ekosystemu, wymieniając dane i tworząc spójne świadczenia dla pacjentów – wskazuje Filippo Surace.
Choć kraje rozwinięte przodują w kwestii opracowywania innowacji dla medycyny, to nowoczesne modele opieki zdrowotnej tworzą na wzór tych, które wprowadza się w krajach uboższych, rozwijających się. Narayana Health, indyjski prywatny system szpitalny, zarządza siecią telemedyczną łączącą 24 miejskie szpitale specjalistyczne z 800 placówkami zlokalizowanymi w ubogich i trudno dostępnych regionach. Działanie to, połączone z wdrażaniem oszczędności na każdym etapie działania systemu, pozwala efektywnie zaspokoić potrzeby zdrowotne dużej liczby pacjentów i zaoferować im skomplikowane procedury medyczne w dobrej cenie. Narayana wykonuje operacje serca za nieco ponad 2 tys. dol. Dla porównania taka sama operacja w USA kosztuje od 20 do 100 tys. dol.
Bliźniaczy model usług telemedycznych został zbudowany w amerykańskim stanie Mississippi. Tam 17 prowincjonalnych szpitali i 200 placówek medycznych zostało połączonych ze specjalistami z University of Mississippi Medical Center w Jackson. Wymiana informacji między różnego rodzaju placówkami może jednak posłużyć również jako baza wiedzy wykorzystywana w celu opracowania nowych, ulepszonych schematów postępowania lekarskiego. Całość może być wspierana przez sztuczną inteligencję.
– Korzystając z analityki predykcyjnej, możemy zarządzać danymi na dużo większą skalę oraz tworzyć nowe protokoły, korzystając z uczenia maszynowego oraz rozwiązań na bazie sztucznej inteligencji. Działają one dużo szybciej i są dostosowane do określonego rodzaju objawów, co prowadzi do bardzo szybkiej diagnozy i rozpoczęcia leczenia. W takim przypadku nie potrzeba wielu etapów czy udziału wielu lekarzy, aby stworzyć właściwy protokół, co samo w sobie jest dość kosztowne. Jednak korzystając z danych, można znacznie skrócić cały proces – mówi ekspert.
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia roczne wydatki na służbę zdrowia przekroczyły na świecie wartość 7,5 bln dol. i sięgają 10 proc. globalnego PKB. Z kolei według Fortune Business Insights światowy rynek urządzeń medycznych był wyceniany w 2018 roku na 425,5 mld dol. Do 2025 roku osiągnie wartość niemal 613 mld dol.
– Cała technologia i innowacje związane ze świadczeniami zdrowotnymi powinny się opierać na przewidywaniu i zapobieganiu chorobom, ponieważ bez profilaktyki populacja chorych na świecie będzie rosła. Dlatego potrzebujemy technologii nie tyle do leczenia chorób, ile do zapobiegania im – tłumaczy Filippo Surace.
Cube Labs jest inkubatorem i akceleratorem innowacyjnych projektów, zwłaszcza z zakresu biomedycyny. Jest obecnie właścicielem 12 start-upów i młodych firm akademickich działających w sektorach biotechnologicznym, medycznym i nutraceutycznym. Spółka współpracuje z ponad 650 naukowcami oraz ponad 24 uniwersytetami i ważnymi instytutami badawczymi we Włoszech i na świecie.
Czytaj także
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-06-02: Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Sejmowa Komisja Zdrowia ciągle czeka na projekt ustawy o reformie szpitali. Po raz trzeci nie został zatwierdzony przez rząd
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Handel
Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.