Mówi: | dr n. med. Sławek Chomik |
Funkcja: | prezes |
Firma: | 3Clicks |
Diagnoza lekarska będzie możliwa po trzech kliknięciach. Medyczne aplikacje mobilne coraz skuteczniej wspierają pracę lekarzy
Medyczne aplikacje mobilne pomagają lekarzom w diagnozowaniu i prowadzeniu elektronicznej dokumentacji mobilnej oraz systemu rejestracji wizyt. Rozwiązania mobilne wspomagają jednak również pacjentów, także tych cierpiących na rzadkie lub trudne do prowadzenia choroby. Rynek medycznych aplikacji mobilnych wzrośnie w ciągu najbliższych kilku lat niemal dziesięciokrotnie. Polacy tymczasem opracowali aplikację mobilną, dzięki której diagnozę będzie można postawić po zaledwie trzech kliknięciach.
– Tworzymy aplikacje mobilne, które wspomagają proces diagnostyczno-terapeutyczny lekarzy, pomagając im w miejscu pracy. W ten sposób skracamy czas do uzyskania prawidłowej diagnozy, a jednocześnie zmniejszamy niepewność lekarza w momencie podejmowania decyzji – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje dr n. med. Sławek Chomik, prezes 3Clicks.
Stworzone przez polską firmę aplikacje mobilne dla lekarzy wspomagają ich w diagnozowaniu i leczeniu chorób układu moczowego i reumatologicznych, a także cukrzycy, infekcji, przewlekłego obturacyjnego zapalenia płuc i problemów z układem krzepliwości krwi. Aplikacje 3Clicks są zaprojektowane w taki sposób, by odpowiadać na najczęściej zadawane pytania. To np. wątpliwości lekarza co do skali diagnostycznych, wskazań do stosowania czy potrzeba szybkiego uzyskania szczegółowych informacji o produkcie leczniczym. Ideą twórców jest to, by odpowiedź na pytanie lekarza pojawiła się po trzech kliknięciach.
– Są to proste rozwiązania, które są dostępne na smartfonie w odstępie dosłownie trzech kliknięć. Pomogą one lekarzowi np. szybko zidentyfikować algorytm, który musi zastosować, czy wprowadzić i ocenić pacjenta, stosując pewną skalę diagnostyczną, czy znaleźć zwykłą dawkę leku, którą powinien użyć u pacjenta – wyjaśnia dr n. med. Sławek Chomik.
Narzędzia mobilne wspomagające pracę lekarzy tworzy już katowicka firma Kamsoft, będąca jednym z największych w Polsce dostawców oprogramowania dla służby zdrowia. Dostarczana przez nią aplikacja Wizyta Lekarska pozwala na przeprowadzanie domowych wizyt lekarskich i prowadzenie podczas nich elektronicznej dokumentacji pacjenta. Aplikacja jest w pełni zintegrowana z systemem OSOZ (Ogólnopolski System Ochrony Zdrowia), dzięki czemu lekarz nie tylko nie musi wypełniać żadnych dodatkowych dokumentów, lecz także może już podczas wizyty wystawić zwolnienie lekarskie czy elektroniczną receptę.
Medyczne aplikacje mobilne wspierają jednak nie tylko lekarzy, lecz także pacjentów. Funkcjonalność rozwiązań jest coraz bardziej zaawansowana i nie obejmuje już tylko wsparcia w utrzymywaniu sprawności fizycznej czy doborze diety. Na pomoc mogą liczyć również pacjenci cierpiący na rzadkie lub wymagające szczególnego podejścia choroby.
Na początku roku 3Clicks wypuściła do fazy testowej aplikację CU Later dedykowaną dla pacjentów z nieswoistymi zapaleniami jelit (choroba Leśniowskiego-Crohna i wrzodziejące zapalenie jelita grubego). Pacjenci korzystający z aplikacji mają dzięki niej dostęp do informacji o spotkaniach stowarzyszenia pacjentów w okolicy i bazy wiedzy z artykułami na temat choroby. Z uwagi na specyficzny charakter dotykających ich schorzeń, bardzo przydatny dla chorych jest jednak przede wszystkim moduł „Znajdź WC”. Aplikacja przypomina ponadto o konieczności przyjęcia leku oraz daje możliwość dzielenia się z innymi chorymi swoimi doświadczeniami.
– Chcemy tworzyć produkty, które na rynku polskim najlepiej jakby były dostępne dla lekarzy bez dodatkowych kosztów, taka jest charakterystyka rynku. Ubiegamy się o fundusze europejskie, które pomogą nam zwiększyć konkurencyjność na rynku, ale również wyjść poza granice kraju – wskazuje ekspert.
Z badań przeprowadzonych przez BIS Research wynika, że światowy rynek medycznych aplikacji mobilnych do 2025 roku ma osiągnąć wartość na poziomie ponad 11 mld dol. Z danych OSOZ Polska wynika, że w 2017 roku w Google Play i App Store było dostępnych w sumie 325 tys. aplikacji zdrowotnych. W porównaniu z rokiem poprzednim oznacza to wzrost o 32 proc. W poprzednim roku wzrost był jeszcze większy i sięgnął aż 57 proc. W aplikacje zdrowotne – według danych OSOZ – zainwestowano w samym tylko 2016 r. 5,4 mld dol. Jednocześnie – według twórców raportu – większość osób wciąż nie korzysta jeszcze z usług wirtualnej ochrony zdrowia. Penetracja rynku w skali globalnej wyniosła w 2018 roku zaledwie 18 proc.
Czytaj także
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-07-04: W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-10: Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.