Mówi: | Karol Sadaj |
Funkcja: | Country Head Poland |
Firma: | Aion Bank |
Bankowość subskrypcyjna jeszcze w tym roku w Polsce. Nowy na rynku bank wykorzysta m.in. sztuczną inteligencję
Już blisko połowa Polaków korzysta z różnego rodzaju usług subskrypcyjnych. Popularnością cieszą się platformy umożliwiające oglądanie filmów i seriali, serwisy streamingowe z muzyką czy narzędzia do nawigacji. Na Zachodzie coraz więcej osób wybiera również bankowość subskrypcyjną, gdzie przy jednej, stałej opłacie klienci mogą korzystać ze wszystkich produktów bankowych. Także Polacy będą mogli wybrać tego typu bankowość – w III kwartale 2021 roku na krajowym rynku zadebiutuje Aion Bank, który – poza zupełnie nowym modelem finansowym – będzie wykorzystywał najnowocześniejsze technologie, w tym sztuczną inteligencję.
– Aion Bank to zupełnie nowe podejście do bankowości. Chcemy zaoferować usługę subskrypcyjną, która w ramach jednej opłaty oferuje dostęp do wszystkich funkcjonalności banku. Jesteśmy w stanie zaoferować produkt całkowicie pozbawiony limitów. Dzisiaj, patrząc z punktu widzenia rynku finansowego, widzimy bardzo dużo ofert, w ramach których funkcjonują teoretycznie bezpłatne konta. Ich częstym, a w zasadzie notorycznym minusem są ograniczenia funkcjonalności – limity i dodatkowe obostrzenia. My chcemy odwrócić ten model – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Karol Sadaj, Country Head Aion Banku w Polsce.
Polacy szybko przyswajają nowinki technologiczne i innowacje w finansach. Pod tym względem znacząco wyprzedzamy kraje zachodnie. Szybko przekonaliśmy się do bankowości mobilnej, płatności BLIK-iem czy smartfonem. Polski Standard Płatniczy podaje, że tylko w I kwartale 2021 roku użytkownicy BLIK-a zrealizowali za jego pomocą 153 mln transakcji o łącznej wartości aż 20 mld zł. Oznacza to, że w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku podwoiła się zarówno liczba, jak i wartość operacji. Regularnie, czyli przynajmniej raz w miesiącu, BLIK-a używa już 7,6 mln osób.
Z raportu „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” wynika, że coraz więcej osób decyduje się na usługi subskrypcyjne. Korzysta z nich niemal połowa (49 proc.), a największą popularnością cieszą się platformy umożliwiające oglądanie filmów i seriali (35 proc.) i serwisy streamingowe z muzyką (12 proc.). Co 10. Polak korzysta w ten sposób z narzędzi do pracy czy nawigacji.
– Polska była jednym z pierwszych rynków, na którym wiele fintechów osiągało sukces. Wierzymy, że my ten sukces też powtórzymy. Jestem pewien, że Polacy są gotowi na nowy rodzaj bankowości. Taka jedna, niezmienna opłata gwarantuje całkowitą wolność i dowolność w używaniu produktów bankowych – wskazuje Karol Sadaj. – Kiedy w Polsce pojawiły się pierwsze popularne modele subskrypcyjne – jak Netflix czy Spotify – bardzo szybko zdobyły uznanie nad Wisłą. Polacy generalnie są otwarci na tego typu nowinki. Patrząc też nieco szerzej, z perspektywy podejścia Polaków do nowości czy do aplikacji mobilnych, nawet w finansach – widać, że jest bardzo dużo aplikacji, które w Polsce odniosły ogromny sukces dzięki swojej nowoczesności czy wręcz rewolucyjności.
Aion Bank w ramach modelu subskrypcyjnego i stałej, miesięcznej opłaty zaoferuje m.in. pakiet produktów bankowych, konta walutowe, transfery międzynarodowe czy spersonalizowane doradztwo finansowe. Bank oferuje też progresywne portfele strategiczne, zorientowane na digitalizację, robotyzację, sztuczną inteligencję czy odnawialne źródła energii. Jednym z jego najciekawszych narzędzi jest w pełni cyfrowa ankieta, która umożliwia określenie ryzyka inwestycyjnego klienta. Na podstawie jej wyników Aion rekomenduje odpowiedni portfel inwestycyjny, który jest automatycznie zarządzany i bilansowany.
– Chcemy zaoferować wysokie oprocentowanie depozytów, a z drugiej strony trochę odczarować pojęcie inwestowania. Często spotykam się z opiniami, że inwestycje są trudne, niedostępne, że można inwestować jedynie w domy maklerskie – ludzie się na tym nie znają, boją się lub nie wiedzą, skąd czerpać wiedzę. Nasza odpowiedź na ten problem to platforma inwestycyjna, w ramach której w łatwy sposób można zdefiniować swój profil ryzyka i zainwestować nawet minimalne, testowe kwoty, w globalne akcje spółek i indeksy giełdowe. Oferujemy zatem dostęp do globalnego rynku finansowego na wyciągnięcie ręki, bez dodatkowych opłat i z minimalną barierą wejścia – zapowiada ekspert.
Samo założenie konta zajmuje chwilę i jest całkowicie bezpieczne – wystarczy zdjęcie lub skan dowodu tożsamości, a dzięki technologii NFC nawet zbliżenie go do telefonu, aby przesłać niezbędne dane do banku.
– Chcemy też wykorzystać sztuczną inteligencję, aby zwiększyć bezpieczeństwo naszych użytkowników w sieci. Na życzenie użytkownika możemy uruchomić monitoring ich danych w internecie i informować w czasie rzeczywistym o ewentualnym wycieku. W sytuacji, kiedy gdziekolwiek w sieci wycieknie np. adres, hasło czy inne wrażliwe dane użytkownika, zapewnimy natychmiastowe rekomendacje rozwiązań i poinstruujemy, jakie kroki związane z bezpieczeństwem należy podjąć – wskazuje Karol Sadaj.
Belgijski Aion Bank już wkrótce ma rozpocząć działalność w Polsce. Obecnie przechodzi proces regulacyjny i finalizuje rozwój aplikacji mobilnej.
– Na rynku zadebiutujemy już w III kwartale tego roku – zapowiada ekspert.
Czytaj także
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-03-11: Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-13: Opieka środowiskowa to najpilniejsza potrzeba polskiej psychiatrii. Reforma zachodzi zbyt wolno
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.